Swingin käyttöohjeita


Yleistä

Jotta swing-pakkauksen luokkia voitaisiin käyttää, on käännösyksikön alkuun lisättävä import-käsky: import javax.swing.*; Usein tarvitut luokat Graphics ja Color ovat awt-pakkauksessa, joten ne on tarvittaessa otettava myöskin samalla tavalla käyttöön: import java.awt.Color; import java.awt.Graphics; Swing -luokkien käyttö on pitkälle samanlaista kuin awt -luokkien.

JFrame

JFrame vastaa awt-pakkauksen luokkaa Frame, mutta nämä kaksi eivät ole täysin yhteensopivia. Siinä, missä awt.Frame -luokassa komponentit lisätään käskyllä this.add(komponentti);, JFramessa pitää lisäykset tehdä JFramen lapsiluokkaan JRootPane. Tämä onnistuu lisäämällä edellisen metodin eteen toisen metodikutsun: this.getContentPane().add(komponentti);

JPanel & JComponent

Piirtoalustana käytetään joko JPanel- tai JComponent -luokkaa. Piirtäminen hoituu totuttuun tapaan paint(Graphics) -metodilla.

JScrollPane

Kovin paljoa ei mahdu kerralla ruudulle, joten ainakin vaativassa käytössä olisi hyvä, että yhtä isoa kaaviota voisi vierittää eri suuntiin. Tämä onnistuu sijoittamalla Canvas- tai JComponent -olion JScrollPanen 'sisälle' konstruktorissa JScrollPane a = new JScrollPane(komponentti);

Muita hyödyllisiä luokkia

Tässä vaiheessa tarpeettomat luokat on mainittu suluissa. JButton JMenu JMenuItem JMenuBar JSeparator JToolBar ImageIcon JDialog
Kimmo Airamaa