Tämä on syksyllä 1999 alkavan Muuntokoulutuskurssin opettajatutorryhmän kotisivu.
Esittely Opettajatutorointi-kurssista yleisesti löytyy
kurssikuvauksesta.
Tavoitteita
Opettajatutoroinnin tavoitteena on opiskelijoiden tukeminen opinnoissaan.
Jokaiselle opiskelijalle nimetään opintojen
ohjaaja ja tukihenkilö laitoksen henkilökunnasta. Kurssin puitteissa
järjestetään opiskelijoille henkilökohtainen tapaaminen vähintään kerran
lukukaudessa sekä tarvittaessa. Tapaamisissa käsitellään opiskelijan
itselleen laatimaa opintosuunnitelmaa, sen toteuttamista yms. Lisäksi
pidetään tutorointiryhmälle yhteistapaamisia opintokokemusten vaihtamiseksi,
tietojen ja palautteen välittämiseksi sekä hyvän opiskeluilmapiirin luomiseksi.
Opettajatutorointi on pakollinen opintokokonaisuus,
josta saa 1 opintoviikon.
Kurssin suorittaminen
- Opintosuunnitelman laatiminen ja osallistuminen henkilökohtaiseen opintojen ohjaamiseen.
- Jokainen kurssilainen pitää yhden lyhyen alustuksen/esityksen (esim. 10 min)
muulle ryhmälle lukuvuoden aikana. (Aiheenvalintaa selitetään alla
tarkemmin.) Kurssi on 2 vuotinen. Lukuvuoden 1999-2000 kuluessa pidetään 2+2
tilaisuutta, joihin jokaiseen mahtuu n. 5 esitystä. Kurssin vuoden 1999-2000
osuuden suorittaminen edellyttää vähintään kolmeen tilaisuuteen
osallistumista.
Aikataulu
Syksy 1999
- 1. ryhmätapaaminen: to 11.11 klo 18.00 (heti Muuntokoulutuksen peruskurssin luennon jälkeen), sali A516
- 2. ryhmätapaaminen to 9.12. klo 16.15, sali A516
Kevät 2000
- 1. ryhmätapaaminen: (ajankohta sovitaan myöhemmin)
- 2. ryhmätapaaminen: (ajankohta sovitaan myöhemmin)
Kurssimateriaali
Yhteistä kurssimateriaalia ei ole, mutta ryhmien kokouksissa
saatetaan osoittaa materiaalia, johon seuraavaan ryhmätapaamiseen
mennessä on tutustuttava.
Esityksen aiheen valinta
Jokainen muuntokoulutettava valitsee tai keksii itselleen sopivan ja motivoivan esityksen
aiheen seuraavasta alustavasta listasta sekä ehdottaa sitä ja esitykselle sopivaa ryhmätapaamista 31.10. mennessä
sähköpostitse. Jos tulee päällekkäisiä ehdotuksia, voittaa ensimmäisen ehdotuksen tehnyt opiskelija.
Esityksen aihetta voi tarvittaessa muuttaa myöhemmin. Jos jokin tapaamisaika ei millään
sovi, keskustelu tutorisi kanssa mahdolisuudesta korvata se osallistumalla
toisen tutorryhmän kokoukseen.
Jo mikään aihe ei tunnu hyvältä eikä sopivaa omaa aihettakaan tunnu
löytyvän, ota yhteyttä tutoriisi. Mietitään mielekäs aihe yhdessä! Huomaa,
ettei tässä edellytetä kattavaa tutkimusta aiheesta vaan joidenkin muitakin
kurssilaisia kiinnostavien seikkojen selvittämistä ja heittämistä
alkupaloiksi keskustelulle.
Voit myös pitää hieman laajemman esityksen ryhmätyönä yhdessä kollegasi kanssa, jos tarpeen.
Kurssille osallistumalla pysyt oman kurssisi mukana, eikä pakollisen
tutorointikurssin suoritusmerkinnän puuttuminen muodostu myöhemmin
kiusalliseksi esteeksi valmistumiselle.
Aihe-ehdotuksia
- Täydentävien opintojen suorittaminen muissa korkeakouluissa. (JOO-sopimuksen hyödyntäminen, ym.)
- Matematiikan tai X:n sivuaineopinnot. (Kokemuksia, vihjeitä, pulmia, ratkaisuja)
- Miten opiskella ja opettaa tietojenkäsittelytiedettä? (Muuntokoulutettavat opettajat voisivat ehkä kertoa tästä?)
- Yliopiston organisaatio ja toiminta. (Millaisessa laitoksessa oikein työskentelemme.)
- Miten saan gradun valmiiksi? (Aiheenvalinta, missä kannattaisi tehdä jne.)
- Omia kokemuksia vaikeuksista ja niiden voittamisesta. (Sopiva aihe toisen aineen gradun jo tehneille.)
- Opintososiaaliset edut. ( Miten maksimoin opiskelijan edut?)
- Opiskelu ja työ ulkomailla.( Miten yliopisto voi auttaa paikan saamisessa? ERASMUS ym. ohjelmat. Onko omia kokemuksia ulkomaankomennuksista?)
- Mitä toimenpiteitä maisterin papereiden saaminen edellyttää? (Tekninen proseduuri, sudenkuopat, viiveet.)
- ATK-yksikön johtaminen. ( Hyvä aihe johtavassa asemassa oleville. Millaisia taitoja tarvitaan. Rekrytointi.)
- Esittele oma tietojenkäsittelyalan työpaikkasi työn kannalta. (Millaisia tietojenkäsittelytehtäviä siellä tehdään. Millaisia taitoja siellä tarvitaan. Voisiko tutorryhmä tehdä yritysvierailun työpaikkaasi? Miksi osallistut muuntokoulutukseen.)
- Miten itse järjestäisin muuntokoulutuksen. (Kritiikkiä ja keskustelua.)
- Uravaihtoehtojen pohdintaa. (Käytännön työelämään, tohtoriputkeen vai molempiin? Pienten ja suurten työnantajien vertailua.)
- Tietojenkäsittelyalan palkat ja edut. (Valmistumisen vaikutus palkkaan ja urakehitykseen. Joudunko ojasta allikkoon?)
- Oma vapaavalintainen kurssin tavoitteisiin sopiva aihe, jonka arvelet kiinnostavan ainakin osaa muuntokoulutettavista.
Tutor-ryhmien omat kotisivut
Eero.Hyvonen@cs.Helsinki.FI
Viimeksi päivitetty 22.10.1999