Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietoa laitoksesta:

 

582402 Verkkokaupan tuki Internetissä

Harjoitukset 1

  1. Keskustelkaa verkkokaupan merkityksestä talouselämälle. Minkä suuruinen on verkkokaupan rahavirta "tavalliseen kaupankäyntiin" verrattuna? Voivatko kasvukäyrät pysyä ennallaan vielä pitkään? Minkälaisia muutoksia näkisitte kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä syntyvän? Ketkä voittavat, ketkä häviävät tässä muutosprosessissa? Mitä tekijät koette voimakkaimmin verkkokaupan kasvua rajoittavina? Onko verkkokaupan asema Suomessa jotenkin erilainen kuin Euroopassa, USA:ssa tai Japanissa?

    Miksi verkkokauppaa käydään tappiolla? (esim. Amazon)

    Keskustelun pohjaksi kannattaa etsiä hieman tilastotietoja verkosta, sekä selailla oppimateriaalia.

  2. Vertaile markkinamalleina yleistä välittäjää (e-broker) ja erikoistunutta puotia (e-store). Määrittele (käytä kirjan määritelmää, termistö on vakiintumatonta), kerro esimerkkitapaus ja sen pääpiirteet, vertaile.

  3. Agenttiteknologialla on monta käyttöä verkkokaupan alueella: asiakaan henkilökohtainen agentti vertailuja tekemässä, tiedon suodattamiseen liittyvät agentit, hintaneuvotteluja tekevät agentit, tuotteita tai puoteja etsivät agentit, asiakkaan toimintamalleja oppivat agentit, markkinatutkimusta tekevät agentit, jne. Luennoilla agenttiteknologiaan ei ehditä perehtyä, joten tutustutaan hieman artikkeleihin:

    Lue artikkeli. kirjoita noin sivun referaatti, ja valmistaudu esittämään se.

  4. Keskustelua: millaisilla tekijöillä asiakkaat saadaan houkuteltua verkko-ostoksille? Mikä vetoaa erityisesti suomalaisiin asiakkaisiin? (Tarkastele suosittuja suomalaisia kauppapaikkoja.)

Helsingissä, 16.8. 2000
Lea Kutvonen