Aineopintojen harjoitustyö: AI Odyssey 2013

582220
1-3
Algoritmit ja koneoppiminen
Aineopinnot
In this course the students participate in a fun competition where they design and implement algorithms to solve programming challenges. Each challenge lasts two weeks, during which the students may improve their solutions. The course is targeted to students who have just taken the Introduction to AI -course (Johdatus tekoälyyn), although other students may join in as well. Minimal tuition will be available in both Finnish and English.
Vuosi Lukukausi Päivämäärä Periodi Kieli Vastuuhenkilö
2013 syksy 28.10-06.12. 2-2 Suomi Teemu Roos

Yleistä

During this course you will compete with other students in three different AI challenges. First challenge will be released within a few days. It is a path finding / optimization challenge.

This course has an IRC channel #AIOdyssey2013 @IRCnet

Starting lecture is on thursday the 31.10. at 11.00-12.00. At C221 Attendance is suggested but not compulsory.

Note: Do not run the algorithms on interactive servers such as melkki. Use the cluster instead (see https://github.com/AIOdyssey/wiki/wiki/Using-the-cluster ).

First challenge: https://github.com/AIOdyssey/wiki/wiki/Challenge1

Scoreboard for the forst challenge http://ai.jamo.fi/ai-challenges/result/one.htm

Please note that the deadline for the first challenge is on friday the 15.11.2013 at 11:00:00.

 

We had a meeting in C221 (linkki) on friday the 15.11 at 11.15-12.00. The topic of the meeting is closing of the first challenge, finalizing scoreboard etc. and opening and intoducing of the next challenge.   Attendance is suggested but not compulsory. (This information was also emailed to each participant.)

 

Challenge 2: is now released: https://github.com/AIOdyssey/wiki/wiki/Challenge2:-Prepare-for-the-Worst

 

Challenge 3:  is now released: https://github.com/AIOdyssey/wiki/wiki/Challenge3 - also fully functional web player is in production - bots will be played automatically (see challenges wiki page)

To pass the third challenge, your bot must be smarter than dummybots (DummyBot, Walk-o-bot) AND when played alone it should yield to a positive score.

The list of played games: https://ai3.jamo.fi/games/

Deadline for the second challenge is the 31.12.2013 at 23.59

Deadline for the third challenge is the 10.1.2014 at 23.59

 

 

Kurssipalaute

Kurssipalautteeseen vastattiin suomeksi, koska lopulta kursille osallistui/ilmottautui vain suomenkielisiä.

Kurssipalautetta tuli vain muutama kappale, joissa mielipiteet kurssista vaihtelivat kovasti. Kurssia niin kehuttiin kuin haukuttiin. Tässä muutamia lainauksia kurssipalautteesta ja kurssin pitäjien kommentit palautteeseen. Toivottavasti tämä selkeyttää käsityksiä kurssista.

  • "Deadlinejä ei näy selvästi missään, vaan pari päivää ennen deadlinea saapuu email, jossa kerrotaan palautuspäivä."

Kurssin tehtävien deadlinet julkaistiin muutaman päivän tarkkuudella samalla kun haaste julkaistiin. Koska deadline haluttiin laittaa aina ennen haasteen jälkeistä keskustelutilaisuutta, jossa julkaistiin myös seuraava haaste; päätettiin haasteen tarkka deadline noin viikkoa aiemmin. Jokainen tapaamisajankohta sovittiin kurssilaisten kanssa erikseen, jotta mahdollisimman moni pystyisi tilaisuuteen osallistumaan.
Deadlinet olivat kokoajan näkyvillä kurssisivulla. Tapaamisajoista ja deadlineistä muistutettiin aina muutamia päiviä aiemmin. Kenties tästä syntyi kokemus, että deadlinet julkaistiin viimetingassa.

  • "3. haaste saapui myöhässä"

On totta, että 3. haaste oli noin viikon myöhässä. Aluksi tarkoitus oli, että 3. haaste olisi julkaistu hieman ennen tenttiviikkoa, ja botit olisivat voineet pelata voidenvaihteeseen asti.
Teknisistä syistä johtuen pelimoottori valmistui noin viikon myöhemmin kuin oli tarkoitus. Tämän vuoksi deadlineä siirrettiin reilulla viikolla eteenpäin. Haasteen kun oli tarkoitus olla sekä opettava, että mukava ajanviete, missä botit pääsevät kunnolla kilpailemaan keskenään.

  • "Mukava kurssi, haasteet ovat olleet mielekkäitä ja niissä on ollut sopivasti tekemistä. Erityisesti mukavaa on ollut haasteiden erilaisuus, reitin optimointia, koneoppimista ja pelitekoälyjä."

Kun alle 10% kurssille ilmoittautuneista antoi palautetta, on siitä hyvin vaikea tehdä mitään johtopäätöksiä...

Kurssin suorittaminen

The course will be graded pass/fail. In order to pass, the students need to craft a solution that beats the reference solution provided by the instructor.

Provided solutions must work in the CS department machines or brief intoduction how to run submission must be included (varies depending challenge).

At the end of this course (10.1.2014), students need to write a4 report for each challenge. Please submit this in one file to make our life easier!

  • General description of used approach
  • What approaches did you try, what were the results (approx.) 
  • What problems did you encounter?
  • What algorithms did you use for final solution?
  • References of the used material

Supported fileformats: pdf, markdown or anything that opens with vim or google drive.

Send reports by email to jarmo.isotalo@cs.helsinki.fi

 

Group Work

Working as a team is allowed, collaboration is suggested, but everyone needs to return their own submissions. No direct copying from others.

 

You may take this course even if you have completed last year's AI Odyssey 2012 or the previous year's AI Challenges I courses. However, the maximum number of credit units for AI Odyssey 2013 is 2 if you have completed one of the said courses, and 1 if you have completed both of them. If you haven't completed either one, the maximum number of credit units is 3 (one for each challenge).

NB: This course can be used as a part of the Aineopintojen harjoitustyökori but you will need more than two courses if one of them gives you less than 4 credit units.

Kirjallisuus ja materiaali

Material regarding the challenges will be listed in assignment pages. In general, the students are expected to search and find information by themselves. Plagiarism without reference to the original source is not allowed (as usual). Direct copying of code -- without understanding what the code does -- is disallowed. We recommend that students use the internet and "usual books" like Cormen et al.