Simulointipohjainen käyttöliittymäsuunnittelu (kevät 2015)

582347
6
Ohjelmistojärjestelmät
Aineopinnot
Kurssilla opetellaan yksi systemaattinen käyttöliittymän suunnittelumenetelmä, joka perustuu konkreettisten käyttötilanteiden analysointiin ja suorittamiseen. Simulointipohjaisen suunnittelumenetelmän avulla mm. järjestelmän tietosisältö- ja toiminnallisuusvaatimukset sekä tarvittavat käyttöliittymäratkaisut paljastuvat. Ratkaisut dokumentoidaan käyttöliittymän näyttökuvien avulla. Kurssin jälkeen opiskelija osaa yhden systemaattisen tavan tuottaa käyttöliittymäratkaisuja sekä kaksi erilaista tapaa arvioida niitä (simulointitestaus ja yksinkertainen käytettävyystesti). Kurssi suoritetaan harjoitustöillä ja osallistumalla workshop-tyyppisiin oppimistapahtumiin, ei erilliskokeita. Osallistujarajoitus: Kurssille valitaan enintään 12 osallistujaa ilmoittautumislomakkeen ja opintosuoritusten perusteella.
Vuosi Lukukausi Päivämäärä Periodi Kieli Vastuuhenkilö
2015 kevät 14.01-15.04. 3-4 Suomi Sari A. Laakso

Luennot

Aika Huone Luennoija Päivämäärä
Ke 10-12 D234 Sari A. Laakso 14.01.2015-14.01.2015
Ke 9-13 CK108 Sari A. Laakso 28.01.2015-28.01.2015
To 9-13 CK108 Sari A. Laakso 29.01.2015-29.01.2015
Ti 9-12 CK108 Sari A. Laakso 03.02.2015-03.02.2015
Ke 9-13 CK108 Sari A. Laakso 18.02.2015-18.02.2015
To 9-13 CK108 Sari A. Laakso 19.02.2015-19.02.2015
Ke 9-13 CK108 Sari A. Laakso 25.02.2015-25.02.2015
To 9-13 CK108 Sari A. Laakso 26.02.2015-26.02.2015
Ke 9-13 CK108 Sari A. Laakso 18.03.2015-18.03.2015
To 9-13 CK108 Sari A. Laakso 19.03.2015-19.03.2015
Ke 10-12 D234 Sari A. Laakso 15.04.2015-15.04.2015

Kurssista kiinnostuneet, ottakaa yhteyttä kurssin vastuuhenkilöön!

Yleistä

Koko kurssin aikataulu

  • ALOITUSLUENTO ke 14.1.2015 klo 10.00-12 (D234)
  • Kotitehtävä 1. Simulointitestaus (3 p.) - DL ke 21.1. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
  • Työpaja 1:
    • Ryhmä 1. ke 28.1. klo 9.00-12 (CK108)
    • Ryhmä 2. to 29.1. klo 9.00-12 (CK108)
  • Kotitehtävä 2. Käytettävyystestaus (3 p.) - DL ke 11.2. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
  • Kotitehtävä 3. Kuoron tilavaraukset -suunnittelu (2 p.), palautus paperilla omaan työpajaryhmään
  • Työpaja 2:
    • Ryhmä 1. ke 18.2. klo 9.00-12 (CK108)
    • Ryhmä 2. to 19.2. klo 9.00-12 (CK108)
  • Kotitehtävä 4. Hotelli Ilves -suunnittelu (3 p.), palautus paperilla omaan työpajaryhmään
  • Työpaja 3:
    • Ryhmä 1. ke 25.2. klo 9.00-12 (CK108)
    • Ryhmä 2. to 26.2. klo 9.00-12 (CK108)
  • Kotitehtävä 5. Käyttäjähaastattelut (2 p.) - DL ke 4.3. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
  • Kotitehtävä 6. Hotelli Mesikämmen ja Kuopio -suunnittelu (2+3 p.), palautus paperilla omaan työpajaryhmään
  • Työpaja 4:
    • Ryhmä 1. ke 18.3. klo 9.00-12 (CK108)
    • Ryhmä 2. to 19.3. klo 9.00-12 (CK108)
  • Kotitehtävä 7. Kertauskysymykset (2 p.) - DL ke 1.4. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
  • (Uusintapalautukset pistekorotuksia varten - pdf:nä sähköpostitse tai paperitulosteena päätösluennolle ke 15.4. klo 9.45 )
  • PÄÄTÖSLUENTO ke 15.4.2015 klo 10.00-12 (D234)

 

Kurssin suorittaminen

Arvostelun lähtökohdat

Kurssin kaikkiin opetustilaisuuksiin (2 luentoa, 4 oman pienryhmän workshopia) on osallistuttava, koska kurssi suoritaan osittain näiden interaktiivisten oppimistapahtumien avulla. Arvosana määräytyy pisteytettävien kotitehtävien ja pienryhmän workshop-työskentelyn perusteella. Kurssilla ei ole koetta.

Kaksi luentoa ja työpajat pienryhmissä

Kurssilla on kaikille yhteinen aloitusluento ja päätösluento. Näiden välillä pidetään neljä workshop-tyyppistä pienryhmäharjoitusta  (Työpaja 1 - Työpaja 4), joissa arvioidaan ja työstetään etukäteen valmisteltuja kotitehtäviä, tehdään joitain ex tempore -harjoituksia sekä annetaan opastusta seuraaviin tehtäviin. Kurssilla ei kuitenkaan ole ryhmätöitä, vaan jokainen työskentelee omien tehtäviensä parissa. Kurssin kaksi luentoa ja omat pienryhmäkokoontumiset ovat kurssin pakollisia vaatimuksia, koska kurssi suoritetaan niiden sekä kotitehtävien avulla.

Kotitehtävät ja pisteet

Suurin työmäärä kurssilla kohdistuu kotitehtävien tekemiseen, joissa harjoitellaan käytännön esimerkkien avulla käyttöliittymän suunnittelua ja siihen liittyviä menetelmiä, kuten käyttötilanteiden keräämistä ja käytettävyystestausta.

Kotitehtävät pisteytetään kirjallisesti palautetun työn perusteella, mutta tarkoituksenmukainen oppimisprosessi pienryhmäharjoituksissa voi joissain tilanteissa vaikuttaa arvostelussa positiiviseen suuntaan. Tehtävät:

Kotitehtävä Pisteet Palautus
1. Simulointitestaus 3 ke 21.1. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
2. Käytettävyystestaus 3 ke 11.2. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
3. Kuoron tilavaraukset -suunnittelu 2 Työpajaan 2, omaan ryhmään
4. Hotelli Ilves -suunnittelu 3 Työpajaan 3, omaan ryhmään
5. Käyttäjähaastattelut 2 ke 4.3. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
6. Hotelli Mesikämmen ja Kuopio -suunnittelu 2+3 Työpajaan 4, omaan ryhmään
7. Kertauskysymykset 2 ke 1.4. klo 9 pdf:nä sähköpostitse
UUSINTAPALAUTUKSET pistekorotuksiin   ke 15.4. klo 9.45 sähköpostitse tai luennolle

Jokainen tehtävä on suoritettava hyväksytysti, jotta kurssisuoritushyväksytään. Tehtävän hyväksytty suoritus = vähintään 1 p. jokaisesta kotitehtävästä. Kotitehtävän 6 Mesikämmen/Kuopio kohdalla tämä tarkoittaa vähintään 1 p. Mesikämmen-tehtävästä ja vähintään 1 p. Kuopio-tehtävästä.

Jos kotitehtävän palautus myöhästyy, saaduista pisteistä vähennetään 1 p. per myöhästymisvuorokausi tehtävästä 2 lähtien. Tehtävät on tärkeää palauttaa ajallaan, koska niiden tarkastamiseen on varattu aikaa heti palauttamisen jälkeen. Lisäksi tehtävät on suunniteltu niin, että niiden tekeminen oikeassa järjestyksessä tukee mielekästä oppimisprosessia myös työpajoissa.

Pisteitä on mahdollista jälkeenpäin korottaa (max +1 p. per tehtävä) aina maksimipistemäärään asti. Tällöin on palautettava sekä alkuperäinen että korjattu versio. Kotitehtävän 6 Mesikämmen/Kuopio tehtävistä voi kummastakin saada erikseen +1 p.

Koko kurssi yhteensä 20 pistettä. Arvosanarajat:

  • 10-11 p.   1
  • 12-13 p.   2
  • 14-16 p.   3
  • 17-18 p.   4
  • 19-20 p.   5

 

Kirjallisuus ja materiaali

Kurssimateriaali

  • Luentomoniste 13.1.2015 (pdf 2.7 MB)
  • Harjoitustehtävät jaetaan aloitusluennolla
 

Kurssin sisältö ja oppimistavoitteet

Jos haluat oppia erottamaan paremmat käyttöliittymäratkaisut huonommista ja laatimaan hyviä käyttöliittymiä käytännön työelämässä, tämä kurssi on sinua varten. Jos taas esimerkiksi haluat pohtia aihepiiriin liittyviä kysymyksiä yleisellä tasolla, tämä kurssi ei todennäköisesti vastaa tavoitteisiisi ollenkaan. Kurssi on hyvin käytännönläheinen ja opettaa konkreettisen työn avulla käytännön taitoja, joiden avulla saat aikaan parempia käyttöliittymiä kuin ilman näitä taitoja.

  • Simulointipohjainen käyttöliittymäsuunnittelumenetelmä. Kurssilla opitaan käyttöliittymän suunnittelemiseksi sekä toiminnallisten vaatimusten ja tietosisältövaatimusten selvittämiseksi yksi käytännöllinen menetelmä (Goal-Derived Design, GDD). Tätä menetelmää on mahdollista soveltaa osittain tai kokonaan muiden menetelmien yhteydessä esimerkiksi ketterässä ohjelmistokehityksessä. Tällä kurssilla ei kuitenkaan harjoitella menetelmän sovittamista ohjelmistoprojektin muihin osa-alueisiin, vaan opitaan soveltamaan juuri tätä menetelmää eli tekemään käyttötilanteisiin mahdollisimman hyviä käyttöliittymäratkaisuja käytännössä. Menetelmä pyrkii maksimoimaan järjestelmän hyödyllisyyden ja tehokkuuden käyttäjille eteen tulevien käyttötilanteiden näkökulmasta.
  • Arviointimenetelmät. Kurssilla opitaan tekemään simulointitestausta (tehtävän suorittamisen arvioiminen ilman testikäyttäjiä) ja järjestämään yksinkertaisia käytettävyystestejä (usability tests; testikäyttäjät tekevät annettuja tehtäviä). Kurssin jälkeen osallistuja osaa arvioida simulointitestauksen avulla ohjelman tarjoamien toimintojen ja tietosisällön hyödyllisyyttä sekä käyttöliittymäratkaisujen tehokkuutta ja käytettävyystestauksen avulla erityisesti käyttöliittymän opittavuutta mutta myös muita käytettävyysongelmia.
  • Käyttötilanteiden selvittäminen. Molempien arviointimenetelmien sekä käyttöliittymäsuunnittelun syötteeksi tarvitaan käytännön tilanteita testitapauksiksi. Kurssin osallistuja oppii käyttötilanteiden selvittämistä varten yhden kustannustehokkaan tavan: yksinkertaiset käyttäjähaastattelut, joissa tietynlaisilla kysymyksillä haarukoidaan nopeasti vain kriittisin sisältö testitapauksia varten.

Kurssin jälkeen arvosanan 3-5 saanut osallistuja osaa vähintään auttavasti soveltaa yhtä systemaattista käyttöliittymän suunnittelumenetelmää, jolla saadaan käyttöliittymäsuunnittelun avulla paljastettua järjestelmässä tarvittavaa toiminnallisuutta ja tietosisältöä. Käytettävyystestauksen ja simulointitestauksen avulla hän osaa korjailla itse tekemäänsä tai muiden tekemää käyttöliittymää, ja hän tuntee ko. arviointimenetelmien keskeisimmät vahvuudet ja puutteet. Kurssin jälkeen osallistuja pystyy myös soveltamaan kurssilla oppimiaan menetelmiä toisenlaisten suunnittelutapojen hyödyllisenä lisämenetelmänä (jo vähäisestäkin soveltamisesta on käytännön hyötyä) sekä suhteuttamaan oppimaansa muihin kirjallisuudessa esitettyihin vaihtoehtoisiin suunnittelu- ja arviointimenetelmiin. Hyväksytyn kurssisuorituksen alemmalla arvosanalla 1-2 saanut osallistuja tuntee edellä kuvattuja menetelmiä jossain määrin ja osaa soveltaa niiden joitain piirteitä. Lisäksi hänellä on alustavaa käsitystä siitä, mikä tekee ohjelmistosta käyttökelpoisen.