582347 Simulointipohjainen käyttöliittymäsuunnittelu (ohtk 25.8.2011)

Pääteemat Esitiedot Lähestyy oppimistavoitetta Saavuttaa oppimistavoitteet Syventää oppimistavoitteita
Käyttöliittymän simulointitestaus On nähnyt jonkun käyttävän tietokoneohjelmaa.

Löytää käyttöliittymästä ongelmakohtia jollain muulla keinolla kuin omiin mielipiteisiin perustuen.

Tuntee simulointitestauksen idean.

Löytää käyttöliittymästä joitain ongelmakohtia simulointitestaamalla, vaikka osa keskeisistäkin ongelmista jää usein havaitsematta.

Osaa simulointitestata valmiin ohjelman tai itse laatimansa prototyypin käyttöliittymäratkaisut.

Löytää keskeisimmät ongelmakohdat ja osaa luokitella ne käytön tehokkuuden ja opittavuuden näkökulmasta. Tehokkuudesta erottelee mekaanisen työn ja mentaalityön (kognitiivisen työn).

Osaa verrata kahta erilaista käyttöliittymäratkaisua simuloinnin avulla ja paikantaa erot. Pystyy tätä menettelyä käyttäen asettamaan vaihtoehtoiset ratkaisut paremmuusjärjestykseen, jos niiden ero on riittävän suuri.

Tietää, että on olemassa muitakin käyttöliittymän testausmenetelmiä.

Osaa soveltaa muitakin testaus- ja arviointimenetelmiä.

Valitsee aina käsillä olevaan tilanteeseen sopivimman testausmenetelmän.

Käyttöliittymän suunnittelu

Osaa koodata jonkin verran ja oman koodauskokemuksensa avulla tietää, miten tietokoneohjelma voi reagoida käyttäjän syötteisiin.

Osaa laatia käyttöliittymän toimintalogiikan, joka on mahdollista ohjelmoida.

Osaa laatia ja näyttökuvien avulla kuvata käyttöliittymän, jolla annetut käyttötilanteet on mahdollista suorittaa.

Pystyy demoamaan näyttökuviksi piirtämänsä käyttöliittymäratkaisun käyttötilanteen ja esimerkkidatan avulla auttavasti, vaikkei oikestaan ymmärrä, mitä hyötyä tästä on.

Osaa suunnitella yksinkertaiseen perussovellukseen käyttöliittymäratkaisun, joka tukee annettuja käyttötilanteita.

Osaa verrata käyttötilanteiden tukemisesta syntyvää toiminnallisuutta ja tietosisältöä sellaiseen, mikä on määritelty ilman käyttötilanteita. Perustelee erot käyttötilanteiden ja joidenkin kognitiivisten näkökohtien avulla.

Tiedostaa, milloin suunnitteluprosessinsa aikana keskittyy käytön tehokkuuteen ja milloin opittavuuteen. Valitsee näkökulman tarkoituksenmukaisesti.

Demoaa näyttökuviksi piirtämänsä käyttöliittymäratkaisun käyttötilanteiden avulla ja ymmärtää, mitä etua käyttötilanteista on demoamisessa.

Osaa dokumentoida käyttöliittymäratkaisun toimintalogiikan näyttökuvasarjan avulla.

Tuottaa käyttöliittymän soveltamalla systemaattista suunnitteluprosessia.

Osaa verrata erilaisia käyttöliittymän suunnitteluprosesseja ja niiden seurauksia.

Näkee käyttöliittymän suunnitteluprosessin yhteyksiä muuhun vaatimusmäärittelyyn.

Käyttöliittymäratkaisut On itse käyttänyt ohjelmaa, jossa on graafinen käyttöliittymä.

Tuntee tavanomaiset käyttöliittymäkomponentit.

Törmätessään suunnittelussa vaikeisiin kohtiin tietää, että voi valita parhaan vaihtoehdon käyttötilannetta simuloimalla.

Osaa soveltaa joitain suoraviivaisia käyttöliittymäratkaisuja joissain käyttötilanteissa.

 

Laatii simuloinnin avulla parempia käyttöliittymäratkaisuja kuin ilman simulointia.

Törmätessään suunnittelussa vaikeisiin kohtiin ryhtyy rutiininomaisesti etsimään parasta ratkaisua simuloinnin avulla.

Osaa erottaa joitain käyttöliittymäsuunnittelussa toistuvia hyviä ratkaisumalleja ja suunnitteluperiaatteita ja pystyy perustelemaan, miksi nämä ratkaisut ovat valituissa käyttötilanteissa parempia kuin toiset.

Paikantaa käyttötilanteista käyttäjän päätöksentekokohtia ja pystyy laatimaan niitä tukevia käyttöliittymäratkaisuja.

Alkaa hahmottaa hyvien ratkaisumallien yhteisiä periaatteita.
Käyttötilanteet suunnittelun syötteinä ja testitapauksina On käyttänyt tietokoneohjelmaa jonkin omassa elämässä sattuneen tilanteen ratkaisemiseen.

Tietää, että käyttäjiä haastattelemalla tai heidän työtään tarkkailemalla voi saada selville käyttötilanteita.

Osaa kuvata vapaamuotoisen tekstin avulla realistista käyttötilannetta, vaikka mukana on paljon epäolennaista dataa ja toisaalta keskeisiä piirteitä on jäänyt pois. Tilanneasetelman idea kuitenkin selviää auttavasti.

Osaa mennä käyttäjien työpaikoille selvittämään käyttötilanteita haastattelemalla käyttäjiä ja/tai seuraamalla käyttäjien työskentelyä.

Pystyy kirjaamaan käyttötilanteista muistiin suunnittelun kannalta keskeiset piirteet melko kattavasti.

Muillakin kursseilla ja työpaikalla selvittää heti alussa keskeisimmät käyttötilanteet, joita käyttää käyttöliittymän suunnittelussa ja testitapauksina.

Poimii käyttötilanteista vain suunnittelun kannalta kriittiset piirteet ja jäsentää ne.

Tietää, millaisia ovat käyttöliittymän suunnittelun kannalta hyödylliset käyttötilanteet. Valikoi ja kirjaa muistiin juuri niitä.

Ymmärtää, missä mielessä autenttisempaa dataa saadaan käyttäjien työn tarkkailemisesta pelkkiin haastatteluihin verrattuna.

Tuntee muitakin kenttätutkimusmenetelmiä ja osaa soveltaa niitä.

 

28.08.2011 - 18:21 Jyrki Kivinen
08.08.2011 - 11:42 Sari A Laakso