Ohjelmointihaasteita II

582357
2-3
Ohjelmistojärjestelmät
Aineopinnot
Kurssi yhdistää käytännön algoritmien ohjelmointia ja ryhmässä toimimista. Kurssin opiskelijat muodostavat joukkueita, jotka ratkovat viikoittain algoritmisia ohjelmointitehtäviä. Kurssin päätteeksi halukkaat joukkueet voivat osallistua pohjoismaiseen NCPC-kilpailuun. Kurssia ei voi suorittaa erilliskokeella.
Vuosi Lukukausi Päivämäärä Periodi Kieli Vastuuhenkilö
2013 syksy 04.09-02.10. 1-1 Suomi Antti Laaksonen

Luennot

Aika Huone Luennoija Päivämäärä
Ke 16-18 C222 Antti Laaksonen 04.09.2013-04.09.2013

Yleistä

Kurssin järjestäjät: Antti Laaksonen ja Mikko Sysikaski

Kurssi muodostuu neljästä ohjelmointikilpailusta, joissa kolmen hengen joukkueet ratkovat algoritmisia ohjelmointitehtäviä. Kurssin aikana on myös mahdollista osallistua Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston kilpailuun sekä pohjoismaiseen NCPC-kilpailuun.

Kurssin aikataulu on seuraava:

  • ke 4.9. 1618: tietoa kurssista ja joukkueiden muodostus (C222)
  • ke 11.9. 1620: kurssikilpailu 1 (B221), materiaali
  • la 14.9. 12–16: HY:n ja Aallon kilpailu, Kumpulan kampus, materiaali
  • ke 18.9. 1620: kurssikilpailu 2 (B221), materiaali
  • ke 25.9. 1620: kurssikilpailu 3 (B221), materiaali
  • ke 2.10. 1620: kurssikilpailu 4 (B221), materiaali
  • la 5.10. 1217: NCPC-kilpailu, Kumpulan kampus

Kurssille osallistuminen vaatii hyvää ohjelmointitaitoa ja kiinnostusta algoritmien suunnitteluun. Jos olet pitänyt kurssista Ohjelmointihaasteita I tai Tietorakenteet ja haluat oppia lisää, niin tämä kurssi on sinua varten. Kurssi ei kuitenkaan vaadi mitään tiettyä kurssia esitiedoiksi.

Kurssista saa 2 op osallistumalla neljään ohjelmointikilpailuun ja ylimääräisen 1 op saa osallistumalla HY:n ja Aallon kilpailuun sekä NCPC-kilpailuun.

Kurssilla on myös IRC-kanava #ohaaste2 IRCnet-verkossa.

Kurssin suorittaminen

Kurssin suorittamiseen kuuluu osallistuminen ohjelmointikilpailuihin sekä valmistautuminen oman joukkueen kanssa. Kurssiin kuuluu neljä kilpailua, jotka järjestetään keskiviikkoisin aikavälillä 16–20. Jokainen kilpailu kestää 2,5 tuntia, minkä jälkeen tehtävät käsitellään yhteisesti.

Jokaisen kolmihenkisen joukkueen käytössä on yksi tietokone. Sallitut ohjelmointikielet ovat C, C++ ja Java. Joukkueet saavat tuoda mukanaan mitä tahansa kirjallista materiaalia, esimerkiksi kirjoja ja omia muistiinpanoja. Elektroniset tallennusvälineet ja laitteet ovat kiellettyjä. Internetin käyttö on rajoitettu tehtävien palautukseen ja ohjelmointikielten manuaaleihin.

Kirjallisuus ja materiaali

Kurssimateriaalin voit ladata tästä: Kisakoodarin käsikirja

Jos sinulla on korjauksia tai ehdotuksia materiaaliin, lähetäthän ne osoitteeseen ahslaaks@cs.helsinki.fi.