Ohjelmointihaasteita II

582357
2-3
Ohjelmistojärjestelmät
Aineopinnot
Kurssi yhdistää käytännön algoritmien ohjelmointia ja ryhmässä toimimista. Kurssin opiskelijat muodostavat joukkueita, jotka ratkovat viikoittain algoritmisia ohjelmointitehtäviä. Kurssin päätteeksi halukkaat joukkueet voivat osallistua pohjoismaiseen NCPC-kilpailuun. Kurssia ei voi suorittaa erilliskokeella.
Vuosi Lukukausi Päivämäärä Periodi Kieli Vastuuhenkilö
2014 syksy 02.09-04.10. 1-1 Suomi Antti Laaksonen

Luennot

Aika Huone Luennoija Päivämäärä
Ti 16-18 B221 Topi Talvitie 02.09.2014-02.09.2014
Ti 16-20 B221 Topi Talvitie 09.09.2014-09.09.2014
Ti 16-20 B221 Topi Talvitie 16.09.2014-16.09.2014
Ti 16-20 B221 Topi Talvitie 23.09.2014-23.09.2014
Ti 16-20 B221 Topi Talvitie 30.09.2014-30.09.2014

Yleistä

Kurssin järjestäjät: Antti Laaksonen ja Topi Talvitie

Kurssi muodostuu neljästä ohjelmointikilpailusta, joissa kolmen hengen joukkueet ratkovat algoritmisia ohjelmointitehtäviä. Kurssin päätteeksi on lisäksi mahdollista osallistua pohjoismaiseen NCPC-kilpailuun.

Kurssin aikataulu on seuraava:

  • ti 2.9. 1618: tietoa kurssista ja joukkueiden muodostus (B221)
  • ti 9.9. 1620: kurssikilpailu 1 (B221)
  • ti 16.9. 1620: kurssikilpailu 2 (B221)
  • ti 23.9. 1620: kurssikilpailu 3 (B221)
  • ti 30.9. 1620: kurssikilpailu 4 (B221)
  • la 4.10. 1217: NCPC-kilpailu, Kumpulan kampus

Kurssille osallistuminen vaatii hyvää ohjelmointitaitoa ja kiinnostusta algoritmien suunnitteluun. Jos olet pitänyt kurssista Ohjelmointihaasteita I tai Tietorakenteet ja haluat oppia lisää, niin tämä kurssi on sinua varten. Kurssi ei kuitenkaan vaadi mitään tiettyä kurssia esitiedoiksi.

Kurssista saa 2 op osallistumalla neljään ohjelmointikilpailuun ja ylimääräisen 1 op saa osallistumalla NCPC-kilpailuun.

Kurssin suorittaminen

Kurssin suorittamiseen kuuluu osallistuminen ohjelmointikilpailuihin sekä valmistautuminen oman joukkueen kanssa. Kurssiin kuuluu neljä kilpailua, jotka järjestetään tiistaisin aikavälillä 16–20. Jokainen kilpailu kestää 2,5 tuntia, minkä jälkeen tehtävät käsitellään yhteisesti.

Jokaisen kolmihenkisen joukkueen käytössä on yksi tietokone. Sallitut ohjelmointikielet ovat C, C++ ja Java. Joukkueet saavat tuoda mukanaan mitä tahansa kirjallista materiaalia, esimerkiksi kirjoja ja omia muistiinpanoja. Elektroniset tallennusvälineet ja laitteet ovat kiellettyjä. Internetin käyttö on rajoitettu tehtävien palautukseen ja ohjelmointikielten manuaaleihin.

Kirjallisuus ja materiaali

Kurssimateriaalin voit ladata tästä: Kisakoodarin käsikirja

Jos sinulla on korjauksia tai ehdotuksia materiaaliin, lähetäthän ne osoitteeseen ahslaaks@cs.helsinki.fi.