Pelillinen oppiminen - Tietotekniikan moniammatillinen hyöty koulussa

582525
2-6
Ohjelmistojärjestelmät
Aineopinnot
Kurssilla toteutetaan parityöskentelynä pilottiprojekti tietotekniikan opetuskäytön kehittämisestä Vantaan kouluissa. Työparit koostetaan tietojenkäsittelytieteen ja opettajankoulutuslaitoksen opiskelijoista. Yksi projektiin osallistuvista kouluista on ruotsinkielinen, joten toivomme mukaan myös kaksikielisiä opiskelijoita. Suoritus perustuu omatoimiseen työskentelyyn kouluissa sekä jatkuvaan raportointiin käytössä olevien opetuslaitteiden avulla. Kurssista saatavat opintopisteet riippuvat kunkin työparin harrastuneisuudesta ja omasta työpanoksesta projektiin. Esitietovaatimuksia ei ole, mutta innostus aiheeseen ja sitoutuminen konkreettiseen työhön kouluissa on tarpeen.
Vuosi Lukukausi Päivämäärä Periodi Kieli Vastuuhenkilö
2015 kevät 27.02-29.05. 3-4 Suomi Virpi Sumu

Aloitustapaaminen pe 27.2. klo 10-14 Minerva-tori (K232), Opettajankoulutuslaitos, Siltavuorenpenger 5.

Information for international students

Not available for exchange students or international MSc students. The course will be in Finnish.

 

Yleistä

Kurssi on käynnissä, ja ilmoittautuminen on päättynyt. Kurssiwiki löytyy osoitteesta https://wiki.helsinki.fi/display/plcwiki/.

Oletko jo kuullut, että Suomessakin kaikissa kouluissa opitaan kohta ohjelmointia, jo ensimmäisellä luokalla? Kiinnostaako opettaminen, opetusteknologia tai pelillisyys oppimisessa? Onko sinulla ehkä mieletön idea siitä, miten kouluihin saadaan parempaa opetusta tietotekniikan avulla, tai käytännön kokemusta opettamisesta ja tietotekniikan tuomista mahdollisuuksista oppimisessa? Vai haluatko lähinnä kokeilla vähän erilaista, käytännönläheisempää yliopistokurssia, jonka avulla saat perspektiiviä ja verkostoidut?

Tietotekniikka on vyörymässä kouluihin myös muuten kuin ohjelmoinnin muodossa, ja alan osaajista on huutava pula. Vantaan kouluihin on juuri hankittu suuri määrä Samsungin tablettilaitteita ja niiden tehokkaaseen käyttöön etsitään uusia käyttäjälähtöisiä ideoita ja toimintamalleja. Tällä kurssilla on tarkoitus tutkia, miten tabletteja voisi kouluissa käyttää oppimisen tukena ja tuomassa pelillisyyttä oppimiseen, sekä tuoda käytännön elämän ICT-haasteet, vuorovaikutustaidot ja vertaisoppimisen mahdollisuudet opiskelijan ulottuville.

 

Kurssin suorittaminen

Kurssilla tietojenkäsittelytieteen ja opettajankoulutuslaitoksen opiskelijat muodostavat työpareja, jotka tekevät yhteistyötä kukin yhden vantaalaisen koulun kanssa. Työpari saa kurssin ajaksi käyttöönsä koulujen laitteita vastaavan Samsungin tabletin, ja kurssin jälkeen Samsung lahjoittaa osallistujille 300€ suuruisen stipendin.

Kurssin osallistujilta toivotaan mahdollisuutta sitoutua projektiin jossakin mittakaavassa koko kevään ajan. Kurssista saatavat opintopisteet riippuvat kunkin työparin omasta työpanoksesta projektiin (tyypillisesti 2-6 op). Ajat, jolloin itse projektia työstetään, saa sopia koulujen ja työparien kesken itse, joten kurssi on helppo sovittaa muiden opintojen ympärille. Aloitustapaaminen ja -valmennus sekä aktiivinen raportointi kurssin vastuuhenkilöille on kuitenkin kaikille pakollinen.

Kurssille otetaan 10 opiskelijaa kummaltakin laitokselta (TKTL, OKL/aineenopettaja). Yksi projektiin osallistuvista kouluista on ruotsinkielinen, joten toivomme mukaan myös kaksikielisiä opiskelijoita. Ilmoittautumisen yhteydessä kysytään vähän taustastasi ja ideoistasi tietotekniikan käytöstä opetuksessa. Teemme opiskelijavalinnan tämän perusteella. Älä säikähdä, jos sinulla ei ole valmiita vastauksia - innostus aiheeseen on tärkeintä. Varsinaisia esitietovaatimuksia kurssilla ei ole.

Ilmoittautuminen kurssille on päättynyt.

Lisätietoja voi kysyä kurssin vastuuhenkilöiltä Olavi Mertanen ja Kati Sormunen (OKL) sekä Virpi Sumu ja Jenna Tuominen (TKTL)(sähköposti etunimi.sukunimi@helsinki.fi).