Seminaari: Käyttöliittymän suunnitteluprosessi
Vuosi | Lukukausi | Päivämäärä | Periodi | Kieli | Vastuuhenkilö |
---|---|---|---|---|---|
2014 | syksy | 03.09-10.12. | 1-2 | Suomi | Sari A. Laakso |
Luennot
Aika | Huone | Luennoija | Päivämäärä |
---|---|---|---|
Ke 9-12 | C220 | Sari A. Laakso | 03.09.2014-03.09.2014 |
Ke 9-12 | C220 | Sari A. Laakso | 24.09.2014-15.10.2014 |
Ke 9-12 | C220 | Sari A. Laakso | 29.10.2014-26.11.2014 |
Yleistä
Aikataulu ja aiheet
Joka toinen viikko on kaikille yhteinen kokoontuminen esityksineen ja joka toinen viikko henkilökohtaisia ohjausaikoja.
Seminaarityöt
Jokainen osallistuja tekee omasta aiheestaan kaksi työtä: kirjallisen tutkielman ja suullisen esityksen kalvoineen.
Työ 1: Kirjallinen tutkielma.
Seminaarissa tehdään kirjallinen 6-10 sivun laajuinen seminaarityö SIGCHI-konferenssiformaatissa. Palauta
- tutkielman luonnos omaa ohjausaikaa edeltävänä pe klo 9.00 mennessä ja
- viimeistelty tutkielma omaa esitystä edeltävänä päivänä ti klo 9.00 mennessä.
Molemmat palautetaan sähköpostitse osoitteeseen salaakso at cs.helsinki.fi pdf-tiedostona ja laaditaan konferenssiartikkelipohjaan (Word Template for SIGCHI Papers and Notes, updated version on July 30th 2014), joka on tässä muokattu sisältämään ohjeita juuri tätä seminaarityötä varten: SIGCHIPaperFormat2014-seminaari.doc
(Alkuperäiset Word- ja LaTeX-pohjat löytyvät SiGCHI Conference Publications Format -sivulta.)
Jos kirjallisessa tutkielmassa on selviä parannettavia kohtia, saat niistä palautetta, minkä jälkeen voit halutessasi korjata tutkielmaa paremman arvosanan saamiseksi. Tällöin paranneltu tutkielma tulee palauttaa viikon kuluttua oman esityksen jälkeen ke klo 9 mennessä. Tämän korjauskierroksen tekeminen ei ole pakollista, jos työ on jo ylittänyt hyväksymisrajan, vaan se on ylimääräinen mahdollisuus syventää omaa oppimista ja parantaa samalla arvosanaa.
Työ 2: Suullinen esitys ja kalvot.
Valmistele PowerPoint-kalvot ja tarvittavat demot etukäteen. Palauta kalvot viimeistään edellisenä iltana ennen esitystä sähköpostin liitetiedostona, jonka tiedostonimessä näkyy oma nimesi. Jos käytät PowerPointia, palauta PowerPoint-kalvot. Jos teet kalvot jollain muulla työkalulla, palauta pdf-tiedosto. Käsittelyn nopeuttamiseksi tiedosto tulee palauttaa yksittäisenä sähköpostin liitetiedostona, ei siis esim. zipattuna tai monen tiedoston kokoelmana tai ladattavana jostain ulkoisesta palvelusta.
Esityksen tulee olla hyvin jäsennetty, konkreettinen katsaus aiheessa käsiteltävään ongelmaan esimerkkeineen ja demoineen. Valmisteltu esitys kestää enintään 30 min, koska myös keskustelulle eli asian yhteiselle käsittelylle on varattava aikaa. Käytännössä esitys ja keskustelu menevät limittäin, ja yleisön kysymykset ja havainnot keskeyttävät esitystä pitkin matkaa. Esittäjän ei tarvitse osata vastata yleisön kysymyksiin tai ihmettelyihin, vaan yleisö voi itsekin vastailla esille nostamiinsa kysymyksiin. Tarkoitus ei ole kritisoida esittäjää tai testata hänen tietämystään aiheesta. Sen sijaan esittäjä valmistelee alustuksen aiheesta (=kuvailee kirjallisuuden pohjalta joitain keskeisiä seikkoja, joita löysi) ja kertoo oman kokemuksensa tekemästään soveltavasta työstä (=näyttää miten teki ja mitä syntyi tulokseksi). Kaikki osallistuvat esille tuotujen seikkojen käsittelyyn yhteisesti.
Kurssin suorittaminen
Osasuoritukset
Seminaari suoritetaan tekemällä ja palauttamalla ajoissa hyväksymiskelpoinen seminaaritutkielma (6-10 sivua), osallistumalla omaan ohjaustapaamiseen, pitämällä suullinen esitys kalvoineen sekä osallistumalla yhteisiin kokoontumisiin. Jos joudut olemaan poissa jostain yhteisestä kokoontumisesta, voit korvata sen ylimääräisellä kirjallisella työllä. Koska yhteisiä kokoontumisia on niin vähän, enintään yhden kerran saa olla poissa.
Arvostelu
Kokonaisuus. Arvostelussa suurin paino on kirjallisella seminaaritutkielmalla, mutta myös oma suullinen esitys ja siihen laadittu kalvomateriaali sekä asiantunteva osallistuminen muiden seminaariesitysten käsittelyyn yhteisissä kokoontumisissa vaikuttavat arvosanaan. Vastuullinen työskentely ja tehokkaan oppimisprosessin tavoittelu nostavat arvosanaa, vaikkei tutkielma vielä yltäisi seuraavan arvosanan tasolle.
-
itse tehdyn kokeellisen työn sisältö ja siihen valittu asetelma,
-
keskeisten perustelujen (esim. valittuja näkökulmia tukevien ja niille vastakkaisten) esittäminen; joidenkin keskeisten näkökohtien hakeminen myös kirjallisuudesta ja esittäminen lähdeviitteineen,
-
kanditutkielman muut vaatimukset tieteellisen tekstin laatimisesta sekä
-
kyky hyödyntää ohjausta.
Palauta työt ajallaan. Työt on tärkeää palauttaa ajallaan, koska niiden tarkastamiseen on varattu aikaa juuri palautusajan jälkeen. Yhden tai useamman työn myöhästyminen pudottaa arvosanaa.