Vierailuluento: Dewey-indeksointiin perustuva XML-tiedonhakujärjestelmä

Marko Junkkari
Paikka:
Kuvaus:

Dosentti Marko Junkkari (Tampereen yliopisto) pitää vierailuluennon aiheesta "Dewey-indeksointiin perustuva XML-tiedonhakujärjestelmä" torstaina 9.10.2014 klo 12:15 Exactumin salissa D123. Tervetuloa!

Tiivistelmä

Dokumentti-orientoituneessa XML:ssä tekstidokumentin rakenne on  semanttisesti merkattu, eli dokumentti on organisoitu hierarkkisesti. Perinteiseen tiedonhakuun verrattuna XML-tiedonhaku mahdollistaa  tarkemmat hakutulokset; toisin sanoen palautettavat elementit kuvaavat  mahdollisimman tarkasti hakuaihetta ja sisältävät mahdollisimman vähän  epärelevanttia ainesta. Luennolla tutustutaan  TRIX-tiedonhakujärjestelmään, jossa dokumenttien rakenne,  elementtikohtainen käänteishakemisto, painotus ja uudelleenpainotus on  esitetty johdonmukaisesti yhdellä rakenteellisella  indeksointimekanismilla. Sovellettu Dewey-indeksointi mahdollistaa  dokumentin osien suhteiden päättelyn indeksien perusteella.

Bio

Dosentti Marko Junkkari toimii yliopistotutkijana Tampereen yliopiston  Informaatiotieteiden yksikössä alana tiedonhallinta. Hän on  valmistunut Tampereen yliopistosta 1997 ja väitellyt 2007 alana  tietojenkäsittely. Vuodesta 1997 hän on työskennellyt Tampereen  yliopistossa eri vakansseissa ja projekteissa liittyen  tiedonhallintaan ja tiedonhakuun. Nykyisessä toimessaan Junkkari  vastaa tietokantojen ja tiedonhallinnan maisteriopintosuunnasta.  Tutkimuksessaan Junkkari on keskittynyt kompleksisten olioiden  mallintamiseen, tietomallien integrointiin, kyselykieliin,  käsiteteorioihin, prosessitietomalliin sekä XML-tiedonhakuun.

30.09.2014 - 09:05 Jukka Paakki