Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietoa laitoksesta:

ML-tiedekunnan verkko-opetuksen iltapäivä

Tiedekunnan verkko-opetuksen iltapäivä 30.11.2005 Exactum CK112

Tukihenkilöverkosto järjestää tilaisuuksien sarjan, jossa tarjotaan mahdollisuus tutustua erilaisiin verkko-opetuksen muotoihin, joita Kumpulan laitoksilla on käytetty. Nyt järjestettävään ensimmäiseen verkko-opetuksen iltapäivään on valittu kolmelta laitokselta kolme hyvin erilaista tapaa opettaa verkossa tai sen avulla. Tilaisuudessa on mukana myös opetusteknologiakeskus, joka esittelee omia verkko-opetuksen koulutus- ja tukipalveluitaan.

Esitysten jälkeen tilaisuus jatkuu avoimella keskustelutilaisuudella, jossa voidaan oman laitoksen verkko-opetuksen tukihenkilön johdolla pohtia miten verkko-opetusta voi käyttää opetuksen tukena.

Auditorio CK112 Exactum

12:15 Avaus: Sami Palhomaa

Tiedekunnan verkko-opetuksen tukihenkilöt esittäytyvät

12:20 – 13:00 opetusteknologiakeskus esittäytyy, yleisesittely opetusteknologiakeskuksen palveluista ja tarjonnasta Antero Aunesluoma

13:00 – 14:00 Esitykset 15min + 5min keskustelu

13:00 - 13:20 Maija Aksela kemian laitos

”Verkko-opetus kemian oppimisen ja opiskelun tukena”

13:20 – 13.40 Mika Seppälä matematiikan ja tilastotieteen laitos

”Virtuaalinen analyysin peruskurssi”

13:40 – 14:00 Jaakko Kurhila tietojenkäsittelytieteen laitos

”Yliopisto-opiskelua vapaassa mutta tavoitteellisessa verkkoyhteisössä”

Siirtyminen saleihin B119 ja B120

14:00 -14:15 kahvitauko

14:15 – 16:00 avoin keskustelutilaisuus

Ilmoittautuminen tilaisuuteen

Kahvitarjoilun järjestämiseksi pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuteen alla olevan linkin kautta 25.11.2005 mennessä:

Esitykset

Maija Aksela

Verkko-opetus kemian oppimisen ja opiskelun tukena

Vuodesta 2001 lähtien kemian opettajakoulutuksessa kemian laitoksella on käytetty tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti opetuksen ja oppimisen tukena, esimerkiksi WebCT-oppimisalustaa, mittausautomaatiota kokeellisuudessa, molekyylimallinnusta, käsitekarttaohjelmia ja tuotettu oppimateriaalia verkkoon.

Mika Seppälä

Virtuaalinen analyysin peruskurssi

Matematiikan ja tilastotieteen laitos on tarjonnut virtuaalisen analyysin peruskurssin syksyllä 2004 ja keväällä 2005. Esityksessä selostetaan valittuja teknisiä ratkaisuja ja opiskelijoiden suhtautumista niihin

Jaakko Kurhila

Yliopisto-opiskelua vapaassa mutta tavoitteellisessa verkkoyhteisössä

“Usein onnistuneiden verkkokurssien ohjeistamissa painotetaan tiukkaa aikataulutusta ja selkeästi rajattua sisältöä sekä 'tuttuja ja turvallisia' työskentelyolosuhteita. Keväällä 2004 tietojenkäsittelytieteen laitoksella järjestettiin verkkokurssi, jonka toimintamuodot olivat ristiriidassa kaikkien näiden periaatteiden kanssa. Onnistuneen lopputuloksen takasi dynaaminen verkkoyhteisö, joka asetti omat tavoitteensa ja kykeni toteuttamaan ne yhteisönä.”

Lisätietoja

Verkko-opetuksen tukihenkilö Sami Palhomaa, puh. 191 51366, sami.palhomaa@cs.helsinki.fi