Ohjelmistotuotantoprojekti Biocafe PÖYTÄKIRJA 18.05.2006 AIKA 18.05.2006 klo 14:15 PAIKKA Sali A319 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum) Gustaf Hällströmin katu 2b, Helsinki OSALLISTUJAT Sami Laiti, puheenjohtaja Mari Vierelä, sihteeri Juho Naalisvaara Sampsa Lappalainen Jaakko Nyman Teemu Kemppainen Kimmo Simola, ohjaaja Harri Laine, asiakas, saapui klo 14:20 Petri Kutvonen, asiakas, saapui klo 14:27 POISSA Ei poissaolijoita 1. Kokouksen avaus Puheenjohtaja Sami Laiti avasi kokouksen klo 14:12. Keskusteltiin wikin käytöstä, meilien filtteröinnistä ja arvosteluperusteista ennen asiakkaan saapumista. 2. Asiakastapaaminen 2.1 Esittäytyminen Projektin asiakkaat ovat Harri laine ja Petri Kutvonen. Petri Kutvonen työskentelee laitoksen tietotekniikkapäällikkönä ja toimii projektimme teknisenä asiantuntijana. Hän vastaa myös projektiryhmän laitehankintatarpeiden hoitamisesta. 2.2 Asiakkaiden alustavat vaatimukset Projektin tavoitteena on luoda useamman käyttäjän käytettävissä oleva kahvikirjanpitojärjestelmä, jossa käyttäjän tunnistaminen perustuu sormenjälkitunnistukseen. Laitos haluaa kerätä kokemuksia sormenjälkitunnistuksen käyttökelpoisuudesta esimerkiksi mahdollista tulevaa kulunvalvontajärjestelmää varten. Harri Laineen mielestä kahvikirjanpitojärjestelmä on hyvä demoprojekti tähän tarkoitukseen. Asiakkaat toivovat järjestelmältä erityisesti helppokäyttöisyyttä, jotta kahvihuoneen käyttäjät olisivat halukkaita siirtymään nykyisestä kirjanpitosysteemistä uuden järjestelmän käyttäjiksi. Harri Laineen mielestä ideaalitilanteessa asiakkaan ei tarvitsisi tehdä mitään muuta kuin painaa sormi tunnistimelle saadakseen kahvinsa kuitattua. Nykyään kirjanpitoa pidetään seinällä olevilla papereille tulostetuilla taulukoilla. Asiakkaan mielestä järjestelmän käyttöliittymän ei välttämättä tulisi sisältää näppäimistöä, hiirtä tai näyttöäkään. Palaute voitaisiin antaa esimerkiksi äänellä. Järjestelmän pitäisi pystyä tunnistamaan monta eri käyttäjää, joita tällä hetkellä kahvihuoneessa on kymmeniä (lähes sata). Asiakkaan tavoitteena on esitellä järjestelmää laitoksen avoimien ovien päivänä syyskuussa. Paikalla on mahdollisesti myös lehdistöä. Laitos on hankkinut yhden Microsoftin sormenjälkitunnistinlaitteen, mutta sen ohjelmisto on puutteellinen eikä sovellu sellaisenaan kahvikirjanpitojärjestelmän toteutukseen. Verkosta löytyy tälle laitteelle ilmainen SDK useammalle ohjelmointikielelle, mutta todennäköisesti jossain vaiheessa pitää kuitenkin ostaa maksullinen ja nopeampi runtime-versio. Asiakas on myös hankkinut toisen laitteen, joka on ABC:n BioPod. Näillä näkymin päädytään kuitenkin käyttämään Microsoftin laitetta, koska asiakas pitää sitä turvallisempana valintana ohjelmistojen paremman saatavuuden vuoksi. Tarvittaessa laitteita voidaan myös tilata lisää, mutta tilauksilla on aina oma toimitusaikansa, joka on otettava huomioon aikataulua suunniteltaessa. Yksi laite maksaa noin 50¤. Asiakkaat lupasivat jo heillä testikäytössä olleen laitteen projektiryhmän käyttöön saman tien tutustumista varten ja lupasivat myös toimittaa ensi viikolla pari lisää. Laitteelle sopiva SDK löytyy internetistä esim. Googlesta seuraavilla hakusanoilla: fingerprint reader sdk. SDK:n valmistajafirma on mahdollisesti nimeltään Griaule. Muille laitteelle löytyy muitakin vaihtoehtoja, mutta ilmeisesti vain tuo yksi tälle ko. Microsoftin laitteelle. Tämä SDK on saatavissa ilmeisesti vain Windowsille, joten toteutusympäristöksi asiakkaan mukaan valitaan myös Windows. Verifinger olisi saatavissa Linuxille, mutta se ei tue tätä laitetta. Asiakkaat lupasivat järjestää pc:n projektiryhmälle testauskäyttöön. Toteutuskieleksi valittiin Java. Harri Laineen mielestä kyseeseen voisi tulla web-sovelluksen ja tietokannan yhdistelmä. Kirjanpito vaatisi tietokannan, jota web-sovellus käyttäisi. Hänen mielestään softavoisi pyöriä laitoksen palvelimella tai mahdollisesti jopa kahvihuoneessa sijaitsevalla työasemalla, mutta palvelimen etuna olisi se, että järjestelmää voitaisiin käyttää muualtakin kuin kahvihuoneesta. Esimerkiksi erilaisten ylläpitotehtävien hoitaminen voisi hoitua ko. henkilöiden omista työhuoneista. Harrin mielestä käyttäjätietojen tulee olla paikallisella koneella, jottei niitä tarvitsisi noutaa verkon yli. Verkon yli tapahtuva liikenne todennäköisesti hidastaisi järjestelmän toimintaa. Järjestelmässä olisi asiakkaiden mukaan kaksi osaa: kirjanpitosysteemi ja käyttöliittymä, joka välittää käyttäjätiedon. Yhdellä lukijalla on mahdollista tunnistaa eri sormet ja mahdollisesti järjestelmässä voisi olla useampia laitteita käytössä. Näin ollen järjestelmä voisi vastaanottaa erilaisia syötteitä. Jos järjestelmä ei tunnista käyttäjää, pitäisi tarjota omat proseduurinsa rekisteröitymistä varten. Laitteen mukana tuleva ohjelmisto toimii siten, että käyttäjän on rekisteröitävä vähintään kaksi sormea. Tällöin järjestelmä toimii sormesta riippumatta samalla tavalla. Eri sormille voi kuitenkin määritellä eri toimintoja (esim. käynnistettäviä ohjelmia). Tällä hetkellä kahvihuoneessa on käytössä seuraavanlainen systeemi: kahvihuoneen käyttäjät maksavat juomansa kahvit tuomalla tilalle kahvia tai suodatinpusseja. Rahaa järjestelmässä ei liiku, vaan kaikki maksut hoidetaan tuomalla tuotteita tilalle. Espressot on maksettava espressolla ja normaalikahvi normaalikahvilla. Yhdellä 500g kahvipaketilla saa tällä hetkellä 40 viivaa käyttöönsä. Yksi tavallinen kahvikupillinen vastaa yhtä viivaa. Espressopuolella yksi tavallinen espresso vastaa yhtä viivaa, vahva espresso puoltatoista ja tuplaespresso kahta viivaa. Tavoitteena on myös maidon käytöstä laskuttaminen, koska nykyään sen käytön ja tuonnin suhteen kanssa on hankaluuksia. Teekin olisi hyvä saada mukaan järjestelmään. Sen kustannukset ovat kuitenkin pieniä, joten sen puuttuminen laskutuksesta ei ole tähän asti ollut ongelma. Myöskin teen juojia vähän. Valikoimassa on siis useita tuotteita ja järjestelmän pitää pystyä erottamaan erilaiset annokset. Tuotevalikoimaa on pystyttävä muokkaamaan ja tarvittaessa laajentamaan tulevaisuudessa. Järjestelmään olisi asiakkaan mielestä hyvä saada käyttäjille ns. standardi- eli oletusannokset, mutta on myös olemassa käyttäjiä, jotka käyttävät kaikkia eri tuotteita. Asiakkaiden mielestä tilastotiedon kerääminen eri henkilöiden kahvin kulutuksesta ja sen kehittymisestä saattaisi olla mukava lisätoiminnallisuus. Harri Laineen mielestä järjestelmä voisi myös reagoida jotenkin ns. "ylivelkaantuneisiin" asiakkaisiin. Lisäksi järjestelmän avulla olisi hyvä pystyä tekemään inventaariota eri tuotteiden varastotilanteesta. Tällä hetkellä jonkin tuotteen ostotarve huomataan yleensä vasta silloin, kun tuote on jo loppunut. Tuotteiden tuomisen valvontaan ei välttämättä kuitenkaan tarvita järjestelmätukea, sillä nykyinenkin järjestelmä perustuu luottamukseen. Toisaalta asiakkaat ehdottivat kuitenkin erillisen web-sivun laatimista, missä käyttäjä voisi ilmoittaa tuoneensa esim. kahvia. Asiakkaan mielestä järjestelmää pitäisi olla mahdollista käyttää sekä suomen että englannin kielellä, mutta mahdollisissa äänipalautteissa voitaisiin käyttää muitakin ääniä kuin puhetta. Petri Kutvonen painotti, että tämä projekti järjestetään ennen kaikkea kokemusten keräämistä varten ja toteutettava järjestelmä on "sivutuote". Hänen mukaansa salasanapohjainen tunnistus on tullut jossain määrin tiensä päähän yliopistolla ja nyt mietitään muita mahdollisuuksia. Näin ollen syntyvää järjestelmää tuskin sellaisenaan tullaan laajentamaan, mutta siitä saatavia kokemuksia hyödynnetään erilaisten tunnistusmenetelmien arvioinnissa. Ainoastaan erillisellä tunnistuspalikalla on ehkä käyttöä jatkossa, joten tämä on otettava huomioon järjestelmää suunniteltaessa. 2.3 Projektin suunnittelua Keskusteltiin projektin käytännön asioista. Molemmat asiakkaat sanoivat olevansa yleensä tiistaisin ja torstaisin ryhmän kiinteiden tapaamisaikojen (klo 14-16) aikaan saatavilla. Molemmat asiakkaat ovat käytettävissä luultavasti koko projektin ajan. Petri Kutvonen sanoi olevansa töissä kesäkuun loppuun asti. Harri puolestaan kertoi lomailevansa viikon jo kesäkuussa ja lisää heinäkuun puolella. Petri on suunnilleen 10. heinäkuuta alkaen 2 viikkoa tavoittamattomissa ja lisäksi kiireinen kesäkuun alussa. Muulloin molemmat lupasivat vastata sähköposteihin myös loman aikana ?kohtuullisella viiveellä?. Ryhmän kesätaukoa suunniteltaessa on syytä ottaa huomioon, että asiakkaat ovat vielä juhannuksen jälkeen viikon ja Harri ehkä seuraavankin viikon töissä. Yhteydenpidosta sovittiin seuraavaa: Yhteyttä pidetään molempiin, sekä sähköpostien että palavereiden osalta. He myös vastaavat aina kaikille. Sekä tekniset asiat ja että laitteistoja koskevat kysymykset ja hankintapyynnöt osoitetaan ensisijaisesti Petrille. Pekka Niklanderilta voi pyytää kannettavia tietokoneita käyttöön projektin ajaksi. 3. Käytiin tutustumassa kahvihuoneen nykyiseen kirjanpitosysteemiin. Palattiin jatkamaan kokousta klo 15:17. 4. Muut asiat 4.1 Jatkon suunnittelua Pohdiskeltiin äskeisestä informaatioryöppyä. Keskusteltiin monta rinnakkaisen laitteen ja eri laatuja vastaavien sormien eduista ja haittapuolista. Keskusteltiin vesiputousmallin aikataulutuksesta ja tehtävänjaosta seuraavassa vaiheessa. Sovittiin, että jokainen perehtyy jollain tasolla omaan vastuualueeseensa jo ennen ko. vaiheen alkua. Projektipäällikön pääprioriteetti on projektisuunnitelman edistäminen tästä hetkestä eteenpäin. Kimmon mielestä olisi hyvä, että pari henkilöä alkaisi miettimään riskien hallintaa jo tässä vaiheessa. Sovittiin, että IRC:tä käytetään jatkossa keskustelukanavana ennalta sovittuihin aikoihin 4.2 Sovitut tehtävät Projektipäällikkö vie projektisuunnitelmaa eteen päin. Juho tutustuu laitteeseen. Mari kirjoittaa viikonlopun aikana pöytäkirjan kokouksesta. Jaakko alkaa valmistella vaatimusmäärittelyä. Sampsa ja Teemu alkavat kartoittaa riskejä. 5. Kokouksen päätös Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 15:50.