Paikalliset valaistusmallit

[Hearn & Baker 94: 497 - 504]
Valaistusmalleilla (illumination models) kuvataan valon käyttäytymistä erilaisilla pinnoilla. Kyseessä on usein valon heijastumisen mallintaminen. Realistisuuteen pyrittäessä valaistuksessa on otettava huomioon myös kappaleiden luomat varjot, läpinäkyvyys ja valon taittuminen sekä absorboituminen.

Eri heijastumismalleja ovat taustavalon heijastuminen eli ambientti heijastus (ambient reflection), mattapintaan osuvan valon heijastuminen eli diffuusi heijastus (diffuse reflection) sekä peilimäiseen pintaan tulevan valon heijastuminen eli spekulaari heijastus (specular reflection). Joskus diffuusia heijastusta nimitetään myös Lambertin heijastukseksi (Lambertian reflection) Lambertin heijastumislain nojalla.

Edellä mainittuja malleja kutsutaan yhteisellä nimityksellä paikalliset valaistusmallit (local illumination models), koska niissä pintojen valaistuslaskuissa ei oteta huomioon toisista kappaleista heijastuvaa valoa vaan ainoastaan suoraan valonlähteistä saapuva valo.

Yleisin paikallinen valaistusmalli on Phongin malli. Siinä yhdistetään spekulaari ja diffuusi valaistus.

  • Ambientti heijastus
  • Diffuusi heijastus
  • Spekulaari heijastus, Phongin malli

  • Why is shading a hard problem?



    JK 30.4.1997