HenTyLi-projekti PÖYTÄKIRJA 14.9.2004 Aika ja paikka Tiistai 14.9.2004 klo 14:15 Sali CK109 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum) Gustaf Hällströmin katu 2b, Helsinki Osallistujat Turjo Tuohiniemi, puheenjohtaja Mikko Heilimo Silja Laine Joonas Lindholm Mikael Tötterström Jussi Ylikoski Poissa Jussi Gustafsson 1. Avaus Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 14:15 2. Sirid –projektinhallintajärjestelmän käyttö. Mikko antoi palautetta tähänastisesta Sirid:in käytöstä. Joku projektin osallistujista oli epähuomiossa asettanut jonkun tehtävän tilaksi ’valmis’, vaikka kyseinen tehtävä ei sitä vielä ollut. Hän pyysi osallistujia olemaan jatkossa tarkkaavaisempia Sirid:in käytössä. 3. Vastuualueiden jako Vastuualueiden jaossa kysyntä ja tarjonta eivät menneet tasan. Lähes kaikki osallistujista halusivat vastuualueekseen palkanlaskentakaavojen selvittämisen ja toteutuksen. Vastuualueiden jaosta päästiin kuitenkin yksimielisyyteen. Jako on seuraava: Mikko: - käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus Jussi G.: - dokumenttien viimeistely kaikilla osa-alueilla Jussi Y.: - apuvoima. Auttaa jäljessä olevia vastuualueita Silja: - tietokantarajapinnan ja tietokannan suunnittelu ja toteutus Mikael: - palkanlaskentakaavojen selvittäminen ja toteutus Joonas: - palkanlaskentakaavojen selvittäminen ja toteutus 4. Vaatimusmäärittelyn ja määrittelydokumentin tekeminen Turjo esitteli ”täydellisen” vesiputousmallin mukaisen määrittelyprosessin ja suositteli sen käyttöä. Lyhyesti prosessi koostuu seitsemästä vaiheesta: 1) kerää tietoa vaatimuksista 2) ota vastaan asiakkaan vaatimuksia 3) analysoi vaatimukset 4) selitä vaatimukset asiakkaalle, kuinka ne ymmärsit 5) palaa tarvittaessa kohtaan 2). 6) muuta vaatimukset toiminnallisuuksiksi 7) kokoa vaatimukset ja niitä vastaavat toiminnallisuudet vaatimusmäärittelyksi Lisäksi hän esitteli määrittelydokumentin valmista pohjaa ja pohjan lähdekoodia (Latex –tiedostoja). Tiedostot sisälsivät hyödyllisiä makroja, joista on apua määrittelydokumentin kirjoittamisessa. Makrojen määrityskomennot pitää kuitenkin opetella, jotta niitä voi käyttää tehokkaasti. 5. Seuraava asiakastapaaminen Seuraavan asiakastapaamisen ajankohta muuttui. Uusi tapaaminen sovittiin torstaiksi 16.9. asiakkaan tiloihin Järvenpäähän, jonne järjestetään autokuljetus Physicumin edestä kello 12:00. 6. Seuraavaa kertaa varten sovitut tehtävät Joonas ja Mikael: - kokoavat vaatimusdokumenttiin palkanlaskentakaavojen vaatimuksiin liittyvät osuudet Jussi Y. ja Silja: - kokoavat vaatimusdokumenttiin tietokannan vaatimuksiin liittyvät osuudet Jussi G.: - tekee pohjan vaatimusdokumentille Mikko: - valmistelee ja kokoaa vaatimusdokumentin muilta osin. 7. Kokouksen päättäminen Turjo päätti kokouksen klo 15:45.