Aika ja paikka maanantai 21.2.2005 klo 15:15-17:35 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum), sali CK107 Gustaf Hällströmin katu 2B, Helsinki Osallistujat Arttu Eloranta, puheenjohtaja, opiskelija Antti Pulkkinen, sihteeri, opiskelija Risto Kuusterä, opiskelija Tommi Rajala, opiskelija Tuomo Saarinen, opiskelija Jari Suominen, opiskelija Topias Marttila, ohjaaja Anni Rytkönen, asiakas Poissa Ei poissaolijoita Myöhässä Anni - saapui klo 15:18 Risto - saapui klo 15:19 Topias - saapui klo 15:20 1. Avaus Arttu avasi kokouksen klo 15:15. 2. Edellisen kokouksen tehtävät Käytiin läpi edellisellä kerralla sovitut tehtävät. Tehtäville ei oltu määritelty erillisiä vastuuhenkilöitä vaan jokainen tiesi itse mikä kuuluu omaan vastuualueeseen. Määrittelydokumenttiin on tehty mm. seuraavia muutoksia: termit-kappaleen nimi on muutettu nimeksi termit ja määrittelyt, Juhani, Harri sekä Turjo mainittu teknisinä tukihenkilöinä, dokumentin marginaalit ovat korjattu, dokumentin rakenne lisätty tekstiin, ohjelman yleisarkkitehtuuri ja ulkoisten liittymien kuvaus päivitetty, kuvia lisätty, vaatimuksia hieman tarkennettu, käyttötapaukseen KT26 lisätty HTML-tuloste, virheellisten opiskelijan ilmoittautumistietojen editointi, HTML-sivun kirjoitus vaikka kurssia ei lukittaisikaan, käyttötapaukset muutettu toiminnoiksi, luku 6 poistettu, tietokannan tauluista kirjoitettu yksityiskohtaisempi kuvaus, validointi ja huomautus luvut poistettu. Lisäksi määrittelydokumenttiin on tehty useita muita korjauksia sekä pieniä lisäyksiä. 3. Asiakkaan ja ryhmän omat kommentit määrittelydokumentista sekä sovitut muutokset Asiakas oli lukenut määrittelydokumentin esiversion läpi huolellisesti ja esitti ryhmälle suuren määrän parannusehdotuksia sekä korjausvaatimuksia. Seuraavaksi listatut asiat sovittiin korjattavaksi perjantaihin 25.2. mennessä (vastuuhenkilöt sovittiin suullisesti, jokainen osaa tunnistaa oman vastuualueensa): - yleistä - työn aihepiiri johdantokappaleeseen (suoraan tehtävänkuvauksesta sopivin muutoksin, sillä tehtävänkuvaus ei ihan täsmää toteutusta) - yleisarkkitehtuuri tulee kirjoittaa laajemmin ja sen tulee olla yleiskuvaus järjestelmästä, ei tekninen kuvaus - ulkoisiin liittymiin pitäisi saada kuvaus käyttöliittymästä yleispiirteittäin, sen ei välttämättä tarvitse olla varsinainen KÄLI-suunnitelma - luku 5.3: ryhmittely html-sivuna pitäisi siirtää vaatimuksiin - käytettävyydestä ja tietoturvasta (.htaccess) pitää kirjoittaa jotain kuvausta - luku: termit ja määrittelyt: onko termien aakkosjärjestys paras mahdollinen tapa järjestää vai pitäisikö käyttää esim. ”loogista järjestystä” - minkään luvun pääotsikon alle ei pitäisi kirjoittaa suurta määrää tekstiä, ainoastaan pieni johdanto => loput tekstistä oman aliluvun alle - luku: dokumentin rakenne: ”dokumentti jaettu kahteen osaan”, missä tämä näkyy? asiaa pitää siis tarkentaa - luvun yleisarkkitehtuuri eka kappale tulisi sijoittaa oman otsikon alle, esim. järjestelmän tekninen kuvaus, luku voisi olla hieman laajempi, kuva 2 tulee selittää kirjallisesti, kuvien erilaiset geometriset muodot sekä niiden värit täytyy selittää yksiselitteisemmin (vertaa salmiakit ja suorakulmiot), ilmo- ja desmond-kantojen keskinäinen tietojen vaihto kuvattu epäselvästi (toisaalta tarkka kuvaus ei sovi yleisarkkitehtuurin, koska se alkaa olemaan jo niin spesifistä tietoa), sidosryhmäkaavio ei ole varsinainen sidosryhmäkaavio => nimi tulee muuttaa - toimintoihin tulisi kirjoittaa hieman tietokannoista - ”config-tiedosto”: yleinen kuvaus pitäisi liittää määrittelydokumenttiin => Ilpon tulee kyetä hoitamaan sellaisten ohtuproj., opetutor. ja tiki-kurssien profilointi joiden ilmoittautumiset ovat olennaisesti samanlaisia kuin keväällä 2005 - lopuksi tulee tehdä kirjoitusvirheiden korjauksia - aliluku: toiminnalliset vaatimukset - A1: vertailu - mitä se tarkoittaa? termin vaihto tai tarkempi selitys - A2: määriteltävä, että mahdollista tehdä useampia erillisiä ryhmätalletuksia, tällä hetkellä tekstistä voisi tulkita, että käyttäjä voi tallentaa ainoastaan yhden ryhmän - A3: käyttäjä ei lisää myöhästyneitä vaan ne lisätään kurki-järjestelmän kautta ja Ilpoa päivitetään (”refresh-painike”) - A6: ohjaajien lisääminen ei toteudu vaan valmiit ryhmät tulevat suoraan ilmo-järjestelmästä jonkin asteen ”raakaversioina” - A7: tarkoittaako ryhmittely järjestelyä? järjestelyä tulee pystyä tekemään ilmoittautumistietojen lisäksi taustatiedoilla (esim. kieli) - nämä voisivat olla yleisesti myös järjestelmän yleiskuvauksessa - näitä pitäisi järjestellä/ryhmitellä selkeämmin - aliluku: laadulliset vaatimukset - A8: helppo? miten helppoutta mitataan? - A9: informaation selkeä esitys? mitä se on? - tehokkuusvaatimuksia tulisi hieman listata - aliluku: rajoitteet suunnittelulle - mitä tietoja kannoista/järjestelmistä saadaan? - luku: toiminnot - kirjoitettu passiivissa, aina ei selviä mitä käyttäjä tekee ja mitä järjestelmä tekee eli mikä on automaattista ja mikä ei? - toimintojen järjestely selkeämmin? aloitetaan perustoiminnoista ja edetään siitä erikoisempiin toimintoihin - lyhenne KT antaa kuvan käyttötapauksesta vaikka tässä se tarkoittaa toimintoja => lyhenne tulee muuttaa - KT4, 3b: pitäisi voida merkitä, että ko. opiskelijan tiedot ovat tarkistettu, toiminnon muissa kohdissa nimittäin tehdään joku merkintä => ratkaisuksi esim. järjestelmän sisäinen kommenttikenttä opiskelijakohtaisesti - kun opiskelija merkitty järjestelmän sisäiseen rakenteeseen poistetuksi niin tämän jälkeen käyttäjän tulisi voida poistaa ko. opiskelija Ilposta - KT5 viittaa KT6:seen ja KT6 viittaa KT5:seen - ristiviittaukset sekavia? Eri tapahtumien toteutumishaaroja pitäisi täsmentää - KT13: pieniä selvennyksiä, kuten kriteeri = tulosryhmä? yksikkö vs. monikko? - KT14: poistetaan kokonaan - KT16: ”valitaan ryhmä” => ”valitaan ja lukitaan ryhmä” - KT21-23: henkilökunnan jäseniin liittyvät kohdat menevät kokonaan uusiksi - KT27: lukkoonlyönti on huono sana - toimintojen priorisointijärjestys eli mitkä toteutetaan jos aika loppuun kesken? asiakas ei vielä ottanut tähän kantaa - uusi toiminto: ryhmän nimeäminen - toiminnoista pitäisi saada ”selventävä” kuva - luku: ulkoiset liittymät - alustusosa alilukujen alle - ”Desmond-kappaleessa”: mikä järjestelmä-sana viittaa mihinkin järjestelmään? - ”tieto on virheellistä” - virheellisen tiedon kirjoittaminen ei järkevää - aliluku 5.2: otsikko Desmond: varmaankin rajapinta eikä koko järjestelmä? - aliluku 5.3: asiakkaalle ei html-sivun ulkoasun suhteen erityisiä vaatimuksia, kunhan sivu on ”järkevän” näköinen, lisäksi aliluku 5.3 siirretään toiminnallisiin vaatimuksiin - luku: rajoitteet suunnittelulle ja toteutukselle - ensimmäistä kappaletta voisi hieman selventää 4. Sovittuja aikarajoja ja muuta yleistä - Arttu tekee tiistaiksi 22.2. klo 12 mennessä korjauksia ja lisäyksiä vaatimuksiin - perjantaina 25.2. määrittelydokumentin lopullinen versio - Jari lähettää sen sähköpostilla Annille klo 16.30 mennessä - määrittelydokumentin liitteeksi KÄLI-proto, toteutustekniikka vapaavalintainen - maanantaina 28.2.määrittelydokumentti jäädytetään - parillisten viikkojen perjantaisin katselmoidaan projektisuunnitelmaa ja sovitaan tarvittavista muutoksista (nyt on viikko 8 eli ensimmäinen katselmointikerta on pe 25.2.) 5. Kokouksen päättäminen Arttu päätti kokouksen klo 17:35.