1. Tausta

Asiakas, Tietojenkäsittelytieteen laitos (TKTL), haluaa tarjota abiturienteille houkuttelevaa WWW-mainosmateriaalia. Jonkinlainen peli sopisi tähän tarkoitukseen antamaan abeille positiivisen mielikuvan laitoksesta. Pelin toteuttaa syksyn 1999 ohjelmistotuotantoprojektiryhmä 3, työnimellä Jiipeli.

2. Tavoitteet ja rajoitukset

Projektin tarkoituksena on tuottaa toimiva peli, jota pystytään pelaamaan yleisesti käytössä olevilla selaimilla laitoksen kotisivuilta. Pelin aloituskynnys tulee olla mahdollisimman matala, tämä rajoittaa erilaisten lisäohjelmia vaativien ratkaisujen käyttämistä. Toinen keskeinen rajoitus on yhteyden nopeus, modeemi-yhteydellä suurten tietomäärien siirtäminen on hidasta ja tämä korottaa kokeilukynnystä.

3. Ympäristö

Peli on laitteistoriippumaton ja toimii selaimissa, jotka tukevat Javaa. Käyttäjät ovat abiturientteja ja muita, jotka käyvät laitoksen abeille suunnatuilla WWW-sivuilla.

Dokumentit kirjoitetaan suomeksi.

4. Organisaatio

Projektiryhmään kuuluvat Ossi Ahomaa, Manu Karjalainen, Sami Nieminen, Mikko Niinivaara, Panu Nissinen, Arto Paavola ja Janne Pasanen. Ohjaajina toimivat Asko Saura ja Karri-Pekka Laakso. Asiakasta edustaa Mika Klemettinen.

Projektipäällikkonä toimii projektin ensimmäisellä puoliskolla Janne Pasanen ja toisella Sami Nieminen. Sihteerin toimi kiertää, kuitenkin niin ettei projektipäälikkö toimi samaan aikaan sihteerinä.

5. Toimintasuunnitelma

Ryhmä kokoontuu maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 14 Tietojenkäsittelytieteen laitoksella.

Projektin alussa kartoitetaan osaa kohderyhmästä, tämän vuoden uusia opiskelijoita, kyselyllä, jonka tuloksia voidaan käyttää hyväksi peliä suunniteltaessa.

Vaatimusdokumentissa kuvataan pelin laajuus ja idea (käsikirjoitus). Suunnitteludokumentteja tehdään kaksi, käyttöliittymäsuunitelma ja toteutussuunitelma. Käyttöliittymäsuunitelmasta tehdään vedos (drafti) jonka pohjalta lopullinen versio tuotetaan.
Käyttöliittymäsuunitelman vedos valmistuu 27.9 ja valmis suunnitelma 1.10.

Touteutussuunnittelussa jaetaan peli osiin, joita eri ryhmät tutkivat ja yrittävät löytää kullekin osalle parhaan mahdollisen toteutustavan. Suunnittelussa tuotetaan toteutussuunnitelma.

Toteutussuunnittelun kanssa rinnakkain suunnitellaan myös eri osien erillinen ja yhteinen testaus. Tästä syntyy testaussuunnitelma.

Toteutus- ja testaussuunnitelmat valmistuvat 22.10.

Suunnitteluvaiheen jälkeen ryhdytään toteuttamaan peliä siten, että 3.11 esitellään pelin prototyyppi asiakkaalle. Peliin ei lisätä uusia toimintoja 18.11 jälkeen.

Testaus aloitetaan moduulitestauksella. Moduulit testataan sitä mukaa kun ne valmistuvat. Integrointitestaus aloitetaan kun moduulitestaus on suoritettu. Järjestelmätestaus suoritetaan integrointitestauksen valmistuttua. Moduuli- ja järjestelmätestausta voidaan mahdollisesti suorittaa rinnakkain.

Dokumentit luovutetaan 25.11 ja demotilaisuus pidetään 1.12.

Projekti alkoi 10.9 ja päättyy 8.12.

6. Menetelmät ja standardit

Ohjelmiston kehityksessä käytetään vesiputousmallia.

Projektin dokumentit tuotetaan muodossa jota MS Word 97 pystyy lukemaan.

Ohjelmoinnissa käytetään Sun:in JDK:ta.

Ohjelmisto testataan V-mallia mukaillen noudattaen projektin aikana tuotettavaa testaussuunnitelmaa.

Tyylioppaana käytetään Java Coding Conventions:ia (http://java.sun.com/docs/codeconv/html/CodeConventions.doc.html).
Luokkien, metodien ja muuttujien nimeämisessä käytetään englantia.

Versionhallinnassa käytetään