Palm GUI-ohjelmointi

Tässä ohjeessa käydään läpi yksityiskohtaisesti, ruudunkaappauskuvia ja valokuvia apuna käyttäen, graafisen käyttöliittymän ohjelmoimista Palm-kämmentietokoneelle. Tarkoitus olisi, että ohjetta seuraamalla pitäisi päästä helposti alla olevassa kuvassa näkyvään, valmiiseen ja emulaattorilla testattuun ohjelmaan Palmiin siirrettynä. Ruudun ylälaidassa olevia nappuloita painamalla saa lisättyä dynaamisesti suorituksen aikana erilaisia käyttöliittymäkomponentteja ruudulle tai soittettua äänimerkin. Osa ohjelman käyttöliittymästä luodaan staattisesti käyttäen hyväksi Garnet OS Developer Suiteen kuuluvaa Resource Editor-ohjelmaa (Form, sekä ylälaidan nappulat), loput luodaan dynaamisesti suorituksen aikana käyttäjän painaessa jotakin ylälaidan nappuloista.

kuva35

1. Käynnistä Garnet OS Developer Suite ja luo uusi projekti

kuva1

2. Anna projektille nimi

kuva2

3. Vaihda Creator ID

Jos ja kun ohjelma valittaa Creator ID:stä, kuten alla olevassa kuvassa, vaihda se. kuva3 kuva4

4. Valitse projektin tyypiksi Simple Application

kuva5

5. Avaa AppResources.xrd resurssieditorilla

.xrd-tiedoston voit avata Garnet OS Resource Editor-ohjelmaan joko kaksoisklikkaamalla tiedostoa, tai valitsemalla editorin valikosta, kuten alla olevassa kuvassa on tehty:

kuva6

6. Etsi Main-Form ja avaa se

kuva7

7. Main-Form avautuu editoriin

kuva8

8. Valitse HelloWorld-label klikkaamalla sitä hiirellä

kuva9

9. Poista valitsemasi HelloWorld-label painamalla Delete

Poistettuasi HelloWorld-label:in, formi on nyt tyhjä ja voimme lisätä sille haluamamme komponentit. Vasemmassa reunassa on komponenttipaletti, josta voimme valita käyttöliittymäkomponentteja.

kuva10

10. Lisää formille uusi nappula

Valitse ensin Button komponenttipaletista klikkaamalla sitä hiirellä. Mene tämän jälkeen formin päälle ja raahaa hiirtä hiiren vasen näppäin pohjassa, kunnes nappula on haluamasi kokoinen. Kokoa voi muuttaa myös koska tahansa jälkeenpäin.

kuva11

11. Kirjoita nappulalle uusi teksti

Vaihda nappulassa valmiina oleva teksti OK uuteen tekstiin Add Button. Tekstin voit vaihtaa oikeassa alakulmassa olevassa Properties-näkymässä, kohdassa Text.

kuva12 kuva13

12. Säädä nappulan koko sopivaksi

Jos teksti ei mahdu kunnolla nappulan sisään, tai nappula on liian iso, voit säätää nappulan kokoa joko hiirellä, tai Properties-näkymässä Width ja Height-kohdissa.

kuva14

13. Valitse nappula ja kopioi se

Valitse nappula klikkaamalla sitä hiirellä ja valitsemalla sen jälkeen kohta Copy Edit-valikosta.

kuva15

14. Liitä nappula formille

(Poista valinta vanhasta nappulasta) ja liitä kopioimasi nappula formille. Uuden nappulan ID kasvaa automaattisesti, joten sitä ei tarvitse käydä manuaalisesti muuttamassa.

kuva16

15. Raahaa nappula hiirellä vanhemman nappulan päältä sen viereen

kuva17

16. Vaihda uuden nappulan teksti

Vaihda uuden nappulan vanha teksti Add button uuteen tekstiin Add slider. Tekstin voit vaihtaa oikeassa alakulmassa olevassa Properties-näkymässä, kohdassa Text.

kuva18 kuva19

17. Liitä formille useita nappuloita, vedä paikalleen ja vaihda tekstit

Liitä formille nappuloita klikkaamalla Paste Edit-valikosta, vetämällä ne paikalleen ja vaihtamalla tekstit, kunnes saat alla olevan kaltaisen näkymän. Lisää nappulat järjestyksessä: Button, Slider, checkbox, label, list ja make noise. Tällöin niille tulevat ID:t 1000, 1001, 1002, 1003, 1004 ja 1005.

kuva20

18. Muokkaa lähdekoodia

Muokkaa AppResources.h-tiedostoa, kuten alla on näytetty. Tässä vaiheessa voi olla myös syytä varmistaa, että aiemmin luomillasi nappuloilla on samat ID:t kuin kuvassa. Niiden pitäisi olla samat, jos olet luonut nappulat vasemmalta oikealle, ja ylhäältä alas. Lähdekoodin muokkausta ei näytetä tämän enempää kuvina, vaan voit joko verrata alla annettavia tiedostoja omiisi, IDE:n luomiin tiedostoihin ja tehdä muutokset, tai sitten vain kopioida alla olevat kaksi tiedostoa ja korvata niillä omasi:

AppResources.h ja AppMain.c

kuva21

19. Kun projekti on valmis ja käännetty, testaa sitä emulaattorilla

Avaa Palm-tiedosto GUI.prc, joka löytyy projektin Debug-hakemistosta.

kuva22 kuva23

20. Käynnistä ohjelma

Käynnistä ohjelma päävalikosta klikkaamalla. Ohjelman käynnistyttyä voit luoda dynaamisesti erilaisia käyttäliittymäkomponentteja klikkailemalla ylälaidassa olevia nappuloita. Komponentit rivittyvät itsestään, mutta eivät skrollaa ruudun alalaitaan saavuttaessa. Make noise-nappula päästää hälytysäänen, mutta se ei välttämättä kuulu emulaattorissa. Oikeassa Palmissa se sen sijaan kuitenkin kuulu.

kuva24 kuva25 kuva26

21. Siirrä ohjelma Palmiin

Koska ohjelma tuntuu emulaattorissa toimivan hyvin, siirretään se seuraavaksi oikeaan Palmiin.

kuva27 kuva28 kuva29 kuva30 kuva31 kuva32 kuva33 kuva35

Siinä kaikki. Ohjetta voi myöhemmin jatkaa mm. sillä, kuinka dynaamisesti luodut komponentit voidaan poistaa (resurrsien vapautus), sekä käsittelemällä uusia komponentteja.