Näppäimistö

Olemme huomanneet että näppäimistön tapahtumien, eli esimerkiksi napin painamisen, hoitaminen voi olla hidasta jos jokainen tapahtuma on erikseen. Tämä johtuu siitä, että Scratch käsittelee "Kun painetaan" -tapahtumat erikseen muista tapahtumista. Jos haluamme että pelimme reagoi näppäimistön nappien painamiseen nopeammin, voimme tehdä näppäimistön käsittelystä oman toistolausekkeen.

Lähdetään taas liikkeelle täysin tyhjästä pelistä.

Aloitetaan nopeamman näppäimistön käsittelyn rakentaminen luomalla vihreää lippua painettaessa aloitettava "ikuisesti"-toistolause. Kun vihreää lippua painetaan, pelissä suoritetaan ikuisesti-lauseen sisällä olevat toiminnot yksi kerrallaan ylhäältä alas. Kun suoritus on päätynyt alas asti, toisto jatkuu ylhäältä.

Lisätään peliin ensimmäinen näppäimen painalluksen tarkistus. Tarkistus tapahtuu toistolausekkeen sisällä "jos" -ehtolausekkeella. Jos-ehtolausekkeeseen lisätään tuntoaistista "onko painike painettu?" -timantti. Valitaan näppäimeksi "nuoli oikealle".

Nyt haluamme vielä että nappia painettaessa jotain tapahtuu. Siirretään pelihahmoa oikealle, eli muutetaan pelihahmon x-koordinaattia positiivisella luvulla.

Nyt pelin ollessa käynnissä (oikealle yläkulmassa olevaa vihreää näppäintä on painettu), kissa liikkuu oikealle hiirennapilla oikealle hyvin sujuvasti.

Lisätään peliin vielä liike vasemmalle ja alas.

Kun pelin aloittaa vihreää lippua klikkaamalla, voi hahmoa liikuttaa nuolinäppäimillä oikealle, vasemmalle ja alas.