Slicks 'n Slide

Slicks 'n Slide on suomalaisen Timo Kauppisen vuonna 1993 kehittämä ajopeli. Pelissä autoilla pystyi ajamaan ajoradalla ympyrää sekä kisaamaan muita vastaan. Pelissä oli useita erilaisia alukia, sekä mahdollisuus driftata. Slicksin saa vieläkin ladattua täältä.

Luodaan pelistä ensimmäinen versio, jossa ajetaan radalla. Tässä versiossa ei voi driftata, mutta autolla on nopeus ja sitä voi ohjata. Lähdetään liikenteeseen luomalla ajorata. Käytetään tiettyä väriä ajoradan väriksi, jotta voimme tarkistaa kun pelaaja poikkeaa radasta.

Luodaan lisäksi myös alukset. Suurempi kuin -nuoli (>) toimii mainiosti aluksena. Alle on luotu kaksi erillistä alusta. Alusten nokat on käännetty alaspäin.

Luodaan toiselle aluksista ohjaustoiminnallisuus. Aloitetaan luomalla toistolause, jossa käydään läpi painettuja näppäimiä.

Haluamme että alukset kulkevat eteenpäin silloinkin, kun pelaaja ei pidä nuolta ylöspäin pohjassa. Haluamme siis että aluksilla on nopeus. Luodaan alukselle hahmokohtainen muuttuja "nopeus". Nopeudella säädellään liikkumisnopeutta. Lisätään toistolauseen alkuun liikkuminen: aluksella liikutaan aina nopeuden verran. Jos käyttäjä painaa nuolta ylös, nopeutta kasvatetaan. Jos käyttäjä painaa nuolta alas, nopeutta vähennetään. Nuolet oikealle ja vasemmalle kääntävät alusta.

Lisätään peliin tarkistus, jolla varmistetaan ettei pelaaja mene pois radalta. Sovitaan että alus palautetaan takaisin alkutilanteeseen jos pelaaja osuu valkoiseen väriin.

Tämän jälkeen lisätään kierrosten laskeminen. Kierrosten laskemiseen liittyvä skripti on ikkunan alaosassa. Kierroksia varten on luotu hahmokohtainen muuttuja "kierroksia". Kun peli käynnistyy, kierrokset asetetaan nollaan. Tämän jälkeen aina kun pelaaja osuu mustaan väriin, eli maalilinjan väriin, kierrosten määrä kasvaa yhdellä.

Huomaamme että edellisessä tapauksessa huijaaminen on helppoa. Jos alus pysäköidään maaliviivan päälle, käyttäjän pisteet kasvavat jatkuvasti. Muutetaan rataa hieman: luodaan radan keskivaiheille toinen viiva, joka pelaajan on pakko ylittää ennenkuin pisteet kasvavat.

Pisteiden kasvatus toimii nyt siten, että kun pelaaja osuu punaiseen väriin, eli keskivaiheilla olevaan viivaan, kierrosten määrä kasvaa puolella. Tämän jälkeen odotetaan kunnes pelaaja osuu mustaan väriin, jonka jälkeen pelaajan kierrosten määrä taas kasvaa puolella. Käytännössä tämä johtaa tilanteeseen, jossa pelaajan on (lähes) pakko ajaa kierros kierroksia-muuttujan kasvattamiseksi.

Huomaamme vielä toisen huijaustavan. Kun pelaaja ajaa punaisen viivan yli, kannattaa ajaa heti valkoiselle. Tämä siirtää pelaajan alkuun, ja toinen kierros on ajettu hyvin nopeasti. Muutetaan valkoiselle ajamisen toiminnallisuutta siten, että kierrokset nollautuvat valkoiselle ajettaessa.