Takaisin: Materiaali

Harrastemessut

Harrastemessujen materiaalina toimivat sivun mittaiset ohjeet minipeleihin. Pelit sopivat aivan aloittelijoille ja ohjeetkin on yritetty heille suunnata.

Pajojen pelit sopivat peruskouluikäisille ja nuoremmille. Materiaalien tulkitsemiseen nuorimmat voivat tarvita vanhemman apua. Esikoulua käyville ja 1-2 luokkalaisille käy myös ScratchJr, iPadille ja Androidille ladattavissa oleva ilmainen ohjelma, jossa komennot ovat kuvia.

Scratch-esittely

Scratchin perusteet ja aivan ensimmäisen pelin luontiin sopivat tarkemmat selvitykset:

Scratch-ympäristön esittely

Ensimmäisen pelin teko

Messujen materiaalit

Materiaaleissa on värein merkitty mistä Scratchin työkalulokerosta mikäkin komento löytyy. Peliin löytyy myös malli, josta voi luntata jos jotain ei keksi itse.

Kaikki pelit yhtenä koosteena (pdf)

Pelikoosteen mallivastaukset (pdf)

Yksittäiset materiaalit:

  1. Keräilypeli: ohje ja malli
  2. Pong-jalkapallo: ohje ja malli
  3. Avaruusammuskelu: ohje ja malli
  4. Avaruusammuskelussa tarvittava "suunta of puolustaja"-palikka löytyy Tuntoaistista ja näyttää työkalupakissa tältä: "x-sijainti of hahmo". Vihollisen liikkumiseen kannattaa myös laittaa jokin pieni arvo, ettei se oli ylivoimaisen nopea.
  5. Neliöhaaste: ohje
  6. ScratchJr -peli nuoremmille ohjelmoijille: ohje
  7. ScratchJr-pelin ratkaisut: Kissa ja Kala.