Muppett PÖYTÄKIRJA 21.5.2008 Aika ja paikka 21.5.2008 klo 8:15 Sali A219 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum) Gustaf Hällströmin katu 2b, Helsinki Osallistujat Arto Chydenius, sihteeri Laura Haverinen Katja Kääriä, saapui 8.30, poistui 8.50 Topi Musto Laura Ojala, puheenjohtaja Toni Sormunen Marko Lehtimäki, ohjaaja Sampo Lehtinen, asiakas Asialista 1. Kokouksen avaus ja sihteerin valinta Puheenjohtaja avasi kokouksen klo 8:20. Sihteerivuoroa päätettiin kierrättää kaikkien muiden paitsi projektipäällikön kesken. Ensimmäiseksi sihteeriksi valittiin Arto. 2. Käydään läpi edellisen kokouksen pöytäkirja Edellinen pöytäkirja käytiin läpi. Mitään erityistä ei ilmennyt. 3. Sovitaan ryhmän työskentelytavat Virallisten tapaamisten ja itsenäisen työskentelyn lisäksi päätettiin pitää pienryhmätapaamisia tarpeen mukaan. Pienryhmätyöskentelyä keskitetään erityisesti suunnitteluvaiheeseen. 3.1 Pakollisten tapaamisten ajankohdat Pakolliset tapaamiset muutettiin ajankohtiin tiistai klo 15-17 ja torstai klo 15-17. Seuraava tapaaminen ensi viikon tiistaina 27.5.2008. Marko ei pääse paikalle kahtena seuraavana torstaina (29.5. ja 5.6.). 3.2 Ryhmätyöskentelyajat Pienryhmätyöskentelyä tarpeen mukaan. 3.3 Avaimet laitoksen 24h-luokkiin Sovittiin, että laitoksen aukioloajat tarkistetaan, ja että kaikki hankkivat avaimet jossain vaiheessa. 3.4 Keskinäinen kommunikointi Keskenäiseen kommunikointiin käytetään sähköpostia, wikiä, IRC:iä ja erikoistilanteissa puhelinta. Perustetaan IRC-kanava #muppett Ircnetiin. 4. Uusi jäsen Uusi jäsen ilmoittaa itsestään ensi viikolla (viikko 22). Katja vaihtanee toiseen ryhmään, jolloin vaatimusmäärittelyvastuu siirtyy uudelle jäsenelle. 5. Asiakas tulee kertomaan vaatimuksia Asiakas haluaa järjestelmän, jolla eri yliopistot pystyvät syöttämään Oodi-järjestelmän muutos- ja korjauspyynnöt haluamaansa järjestykseen. Järjestelmän tulee laskea muutospyyntöäänestysten lopputulos. Muutospyynnöt koskevat yksittäisiä moduleita, joista saattaa olla useampia versioita. Muutospyynnön ei tarvitse olla kuin yhdessä äänestyksessä kerrallaan. Muutospyynnöllä tulee olla yksikäsitteinen tunniste - tällä hetkellä pvm-klo ja tekijän nimikirjaimet - mutta se saattaa muuttua jatkossa. Uudesta järjestelmästä tulee olla linkit nykyisen järjestelmän muutospyyntökuvauksiin. Äänestyksiä pari kertaa vuodessa. Järjestelmässä tulee voida olla käynnissä useita samanaikaisia äänestyksiä. Muutos- ja korjauspyyntöprojektien prioriteetit luokitellaan asteikolla 1-4. Yliopisto voi myös jättää äänestämättä projektia, joka tarkoittaa sitä, että yliopistolla ei ole mielipidettä ko. projektista. Tällöin yliopiston ääni lasketaan muiden äänien keskiarvoksi. Tulee huomioida tilanne, jossa yksikään yliopisto ei ole antanut ääntä. Yliopiston koko vaikuttaa annettuun äänimäärään. Äänestykselle tulee voida määritellä alkamis- ja loppumisajankohta. Ajankohtia tulee voida muuttaa koska tahansa. Päättyneissä äänestyksissä annettuja ääniä saatetaan voida tarvita uudemmissa äänestyksissä. Omaa ääntä tulee voida muuttaa niin kauan kuin äänestys on käynnissä. Mahdollisena lisäominaisuutena asiakas esitti mahdollisuuden vertailla miten oma prioriteettivaatimus suhteutuu toteutuneeseen järjestykseen ja mahdollisuuden nähdä mitä yliopistot ovat äänestäneet. Järjestelmässä tulee olla ainakin kaksi käyttöroolia: ylläpitäjä ja äänestäjä. Ainoastaan ylläpitäjä voi lisätä, poistaa ja muokata muutosehdotuksia. Jira-integrointia ei tarvita. Tiedot tulee saada järjestelmään helposti ilman copy-pastea. Tiedot tulee saada myös ulos järjestelmästä esimerkiksi csv:nä. Myös jokin Excel-kirjasto saattaa tulla kyseeseen. Projekti tulee testata kattavasti yksikkötesteillä. Järjestelmä tulee olla vaivaton asentaa. Sen täytyy olla toteutettu Java 1.5:llä tai 1.6:lla. Järjestelmän käyttöliittymä hyvin keskeisessä roolissa: asiakas haluaa alustavan käyttöliittymäsuunnitelman mahdollisimman pikaisesti. Seuraava asiakastapaaminen sovittiin tiistaiksi 3.6. klo 16. Alustava käyttöliittymäsuunnitelma toimitetaan asiakkaalle viimeistään 2.6. 6. Toteutuksessa käytettävät tekniikat, pääasialliset työkalut sekä prosessimallin valinta Prosessimalliksi valittiin vesiputous, jossa jotkin vaiheet voivat mennä lomittain. Ohjelmointikieleksi valittiin Java ja tietokantapalvelimeksi PostgreSQL. Päätettiin, että kaikki käyttävät Eclipseä. Projektin aikana tuotetun materiaalin tallentamiseen käytetään SVN:ää. Dokumentit pidetään plaintextinä kunnes ne ovat täysin valmiit. Tämän jälkeen ne siistitään OpenOffice Writerillä. Lopulliset dokumentit julkaistaan PDF:inä. 7. Seuraavan viikon aikataulu ja tehtävien jako Topi asentaa SVN-repositoryn seuraavaan tapaamiseen mennessä. Arto siistii pöytäkirjan ja asentaa jonkin wikin. Laura H tekee ryhmälle WWW-sivut ja dokumenttipohjan. 8. Muut esille tulevat asiat Muita asioita ei tullut esille. 9. Kokouksen päättäminen Puheenjohtaja päätti kokouksen klo 10:25.