Ohjelmistotuotantoprojekti myva PÖYTÄKIRJA 16.5.2007 AIKA 16.5.2007 klo 15:07 PAIKKA Sali CK109 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum) Gustaf Hällströmin katu 2b, Helsinki OSALLISTUJAT Somerma Sampsa, puheenjohtaja Diakite Jaana, sihteeri Hämäläinen Heikki Hynönen Teemu Nordgren Lasse Suominen Jari, ohjaaja Merja Kallasmaa, asiakas paikalla klo 15:07-16:40 Rasmus Nybergh, asiakas paikalla klo 15:07-16:40 POISSA Vuorio Petri 1. Kokouksen avaus Puheenjohtaja Sampsa Somerman avasi kokouksen klo 15:07. 2. Esityslistamuutos Muutettiin esityslistan järjestystä. Kohta 3 Asiakkaan esittely suoritetaan ennen edelleisen kokouksen tehtäviä. 3. Asiakastapaaminen 3.1 Esittäytyminen Projektiin osallistuvet esittäytyivät asiakkaalle. Lisäksi esiteltiin projektin vastuujako. Merja toimiin järjestelmän käyttäjänä. Testausvaiheessa mukana erityisesti. Rasmus valmistunut 2000 Yliopistosta. Työskennellyt mm. Nokialla, Accenturella. Toiminut arkkitehtinä, koodannut c:llä ja javalla. Perustanut Creo consulting -yrityksen. Yrityksen asiakkaina on it-firmoja. Yrityksen toimina: -suunnitelua: liiketoiminta suunnitelma, kohderyhmän suunnitelua -valmennusta: osaamisalueitain, parannetaan myyntitaitoa ja myyntiasennetta -tehdään myyntiä ja hankitaan asiakkaita (prospektointia) 3.2 Taustoitusta Tietotekniikaa käytetään CR-ratkaisuissa asiakkaan yhteystietojen ylläpitoon. -iso järjestelmä sisältää mm. asiakas-, laskutus-, tuotte-, asiakashistoria-tietoja -pienillä asiakkailla ei CR-järjestelmää tai pieni CR-järjestelmä, joka toimii lähinnä tietovarastona -CR-järjestelmä-perutuu usemin lähinnä tietoihin, joka tukee esimiehen toimintaa ei myyjän -kevyt versio myyjän työskentelyä helpotetaan sekä tuetaan ja samalla valmennetaan -kurssi, jossa otetaan yhteyttä asiakkaaseen (puhelimella) -ei ole työkalua jossa voi pitää tavotteita (esim 5 puh/päivä) -ehdottava, oppiminen, tukeva, seurata ja tukea tavoite asettelua, innostava 3.3 Salassapito Kaikki sitoutuivat tietojen salassapitoon. Salassapito sopimuksesta käydään neuvotteluja yliopiston kanssa. Mahdollinen kirjallinen sopimus tehdään myöhemmin. 3.4 Nykytilanne Asiakas esitteli nykyistä järjestelmää. -sisään kirjaus, jonka jälkeen aukeaa kampanja sivu -välilehtiä: kamppanja, soittolista, yhteenveto, omattiedot, notrain (??) -yksi myyntikamppanja/yksi asiakas -kamppanjan alla lista asiakkaista ja heidän tiedoistaan -valitsemalla asiakkaan voi lähettää myyntikirjeen s-postilla. Sähköpostista voi: -seurata kuka lukenut (html-mail avaustieto), kuka käynyt linkeissä jne (tila kerrotaan väreillä) -> kannattava asiakas -siirtää asiakas soitettavien ryhmään -soittolista, tiedot asiakkasta esim nimi titteli sposti, tavoitettavissa, kellonaika, tavoitettavuus, kiinnostus, osoite, kommentti laskutustieiedot(tapaaminen, tavoitettu) jne -yhteenveto/tilasto -prosentit +lkm: tavoitettavuus, kiinnostus, laskutus -myyjän omat tiedot kamppanjoista ja yrityksistä 3.5 Asiakkaan alustavat vaatimukset -varsinainen asiakas toimittaa kamppanjan asiakastiedot tai kamppanjaan poimittavat asiakkaat määritellään yhdessä asiakkaan kanssa (ostettavat osoitekannat) -pielessä: viilausta soittolistalla järjestys -käyttöliittymä ei tue päivitystä vaan tiedot viedään nyt suoraan kantaan -raportit eivät palvele myyjää -tietomalli huono -koodi ei ole kaunista: spagettia -päivitettäyys huono, -ei uudelleen käytettävyyttä -mvc-patternia pitäisi käyttää -ei tue oppimista, tavotteiden asettelua -valmentaja, sähköposti lähetys -tietokanta -persons id, nimi, puh tietoja ei voi muuttaa -campaigns id, nimi, mail -contacts id, nimi, mail -call id -välitaulu contacts + call välillä -users -vaatimuksia: -kamppanja voimassa tietyn ajan -käyttöliittymä yksinkertainen -tavoite per päivä, viikko, kuukausi riippuu henkilöstä siis useita -milloin soitettu, yrityksen koko, argumentit, soittajan -ei kiinnosta voisi olla liukuvärjätty-valinta -rajaukset: -myyjä ei saa lisätä kamppanjoita, mutta saa lisätä asiakkaita tai muuttaa tietoja -priorisointi: -muistutus ei tarpeellinen, -raporteista voidaan karsia -käyttäjien lisääminen -tavoite: -saada vakaalle pohjalle arkkitehtuuri -protoilla miten järjestelmä voisi toimia myyntiasistenttina (ehdottaa, muistuttaa) -sisäänloggautuminen tarkistaminen yms. -perussuojaus taso, ei saa eksyä toisen asiakkaan kamppanjaan -MVC-malli: cake -tavotteiden asettelusta ei tietoa -versiot PHP, MYsql, cake uusimmat editori:eclipse??? -vesiputousmalli vai XP-malli vai yhdistetty -joka päivä kun koodaus loppuu järjestelmä on toimiva (rasmus) Asiakkaan edustajat ovat projektin käytettävissä: -Merjalla käyttökokemusta nykyisestä järjestelmästä on heinäkuussa tavoitettavissa, -Rasmus ei ole toimistolla heinäkuussa -voi soittaa mihin aikaan vain. Vastaavat oman tilanteen mukaan 4. Muut asiat Asiakkaan tiloihin menevät tekemään vaatimusmäärittelyä ke 23.5. klo 17:00 Teemu ja Jaana, muitakin voi tulla mukaan halunsa mukaan. Ympäristö luodaan yliopistolle. Vaatimukset: session pitää toimia samoin modreadwrite, Mysql versio 5.? ja php 5.0 4.2 Edellisen kokouksen tehtävät Jari: -kopiokortti luovutettu, Teemu pitää -ryhmähakemisto luotu -postituslista luotu -tuntikirjausjärjestelmä käyttäjätunnus saatu. HUOM! Kirjaukset puolen tunnin tarkkuudella 4.3 Sovitut tehtävät Jari: -selvittää kenen puoleen käännytään yliopistolla ohjelmisto asioissa. -selvittää asiakkaan vaatimaa salapitosopimusta Sampsa: -hoitaa yhteydenotot ohjelmisto asiassa -tiistain aikataulukeskustelun avauksen -tekee projojektisuunnitelman pohjan tiistaiksi Heikki: -cvs pystyssä ohje löytyy lauantaina -cvs hakemisto rakenteen luonti -cake hakemiston luonti Petri: -tekee vaatimusmäärittelydokumentin pohjan + ohjeistus --webi sivu Lasse: -kirjoittaa projektisuunnitelman pohjaan yleisosan Jaana: -valmistautuu asiakastapaamiseen Teemu: -valmistautuu asiakastapaamiseen Kaikki: -kokeilevat cvs:ää, kun ohjeet saatu -latex tutustumista 5. Kokouksen päätös Puheenjohtaja päätti kokouksen kello 17:20. 6. Seuraava kokous Kokouksen aika sovitaan sähköpostilla. Sihteerinä toimii Teemu.