Oops PÖYTÄKIRJA 27.5.2005 Aika ja paikka 27.5.2005 klo 12:15 Sali A218 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum) Gustaf Hällströmin katu 2b, Helsinki Osallistujat Mikko Paltamaa, projektipäällikkö, puheenjohtaja Ilari Heikkinen Allan Holsti Tero Kallioinen Kristian Ovaska Sampo Yrjänäinen, ohjaaja Poissa Tuomas Lempiäinen Hannu-Pekka Rajaniemi 1. Avaus Mikko avasi kokouksen klo 12:23. 2. Edellisen kokouksen tehtävät Projektisuunnitelma Tutustuminen CVS-versionhallintaan 3. Käytiin läpi projektisuunnitelmaa Ohjaaja kommentoi kokoarvioiden erisuuruutta "hauskaksi". Ohjaajan mielestä aikataulu vaikutti hyvältä, suunnittelun ja toteutuksen väliin voisi kuitenkin jättää "pelivaraa". Hän myös piti hyvänä asiana, että aikataulusuunnitelma on selkeä. Päätettiin lisätä aikataulu nettisivulle. Ilmeni kaksi korjausta projektisuunnitelmaan, ensimmäiselle sivulle muutetaan ohjaajan nimi vastuuhenkilöiden listaan ja jäädytetyn version versionumeroksi asetetaan 1.0. Näiden korjausten jälkeen projektisuunnitelma on valmis. 4. Ohjaajan asiat ja kysymykset ohjaajalle - Kannettavaa saa lainata vain 3 päivää kerrallaan. - Varsinaista teknistä asiantuntijaa ei ole. - Muodollinen tarkastustilaisuus järjestetään suunnitteludokumentista. Tämä myös merkitään projekti- suunnitelman aikatauluihin. - Katselmuksia ei lyödä lukkoon. - Mietittiin mahdollisuutta siirtää kokousajat myöhemmäksi, klo. 14 - 16 väliselle ajalle. 5. Työtunnit ja kirjaus - Jokaisen tulee pitää omaa tuntikirjanpitoaan CVS:ssä, oman työaseman tai mittausjärjestelmän tietojen kadottamismahdollisuuden vuoksi. - Tuntikirjanpitotiedostoille tehdään CVS:ään "tunnit"- kansio ja kunkin jäsenen kirjanpitotiedosto on muodoltaan etunimi_tunnit.txt. Tarkkuus kirjanpidossa on puoli tuntia. - Kirjanpitoon kirjataan kaikki jäsenen käyttämät tunnit, jotka oletettavasti hyödyttävät projektia. 6. Ensiviikon suunnittelua - Etukäteen mietitään kysymyksiä asiakkaalle. - Ehdottomasti tarvitaan asiakkaalta lisätietoa kehitettävästä ohjelmistosta. - Mikko lähettää asiakkaalle sähköpostia liittyen ajatuksiimme ohjelmistosta ja vaatimusten priorisoinnista. Lisäksi ehdotamme tapaamisaikaa. - Kerrataan ja tutustutaan erilaisiin kaaviotekniikkoihin. - Käydään listattuja vaatimuksia läpi - Tarvitsemme erityyppisiä esimerkkikaavioita jostain yhdestä järjestelmästä. - Sovittiin sanastoasioista; käytämme termejä "elementti", "yhteys", "linkki", "kaavio", "kaaviotyyppi", "projekti" ja "kooste-elementti". Nämä määritellään tarkasti vaatimusdokumentissa. - Tapaamme maanantaina klo 12. 7. Sovitut tehtävät - Kristian ja Allan tutustuvat eri kaaviotyyppeihin ja hahmottelevat alustavasti skenaarioita ja käyttötapauksia. Erityisesti jonoverkoista he pitävät pienen ohjeistuksen muulle ryhmälle. - Tero miettii sanastoa. - Ilari tarkastelee vaatimuksia ja listaa niistä esimerkiksi ristiriitoja ja ongelmia sekä mieleentulevia mahdollisia lisävaatimuksia. 8. Kokouksen päättäminen Mikko päätti kokouksen klo. 13:38.