OTIE2-PROJEKTI PÖYTÄKIRJA 16.9.2004 Aika ja paikka 16.9.2004 klo 08:15 Sali CK109 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum) Gustaf Hällströmin katu 2b, Helsinki Osallistujat Jani Hanhisalo Matias Käkelä Niklas Rosenberg Virpi Peuralinna Petteri Salonvaara (toimi sihteerinä) Teemu Vilen Marja Huovinen (ohjaaja) Turjo Tuohiniemi (asiakas), saapui 09:00, lähti 9:50 Poissa Ei poissaolijoita. 1. Avaus Ohjaaja avasi kokouksen klo 08:20. 2. Edellisen kokouksen tehtävät ja status Petteri: - projektisuunnitelman osat valmiina - OTIE-projektin tuotantokannan vertaaminen skripteihin kesken Jani: - käyttöliittymän proto kesken - käyttöliittymästä tulleiden kysymysten dokumentointi vaatimusmäärittelyä varten tehty - vaatimusmäärittelyn ensimmäinen versio tehty Matias: - vaatimusmäärittelyn ensimmäinen versio tehty Niklas: - projektisuunnitelman osat valmiina Virpi: - käyttöliittymän proto kesken - käyttöliittymästä tulleiden kysymysten dokumentointi vaatimusmäärittelyä varten tehty - vaatimusmäärittelyn ensimmäinen versio tehty Teemu: - projektisuunnitelman osat valmiina - projektisuunnitelma tallennettu CVS:ään, valmis - GANTT-kaavio tehty - kriittinen polku lykätty Kaikille: - PHP:n opiskelua ei ole juuri aloitettu - CVS:n käyttö on opastettu ja harjoiteltu Marja: - sähköpostilista on saatu toimimaan, valmis - tunnukset ja kirjautumisohjeet alkokrunnille, saatu jotain ohjeita, Marja tarkastaa onko kaikki tarpeellinen meilattu ja onko meille alkokrunnilla ryhmähakemisto 3. Seurantakokouksen päätökset 3.1 Edellisen seurantakokouksen tehtäväksi annettujen toimenpiteiden toteutuminen Projekti alkoi vajaat kaksi viikkoa sitten, vielä ei ole edellisen päätöksiä. 3.2 Kuluneen jakson (2 viikkoa) edistyminen, saavutukset, milestonet ja viivästymiset Aikataulussa ollaan, projektisuunnitelma saatiin juuri valmiiksi. Vaatimusmäärittelyä on aloitettu tekemään, ensimmäinen versio on valmis. Ympäristöstä CVS ja LaTeX ovat käytössä, tietokanta on juuri saatu. PHP:n käyttöönottoon ja opiskeluun ei ollut aikaa. 3.3 Toteutuneiden ja keskeneräisten tehtävien läpikäynti Ollaan aikataulussa. 3.4 Työtuntitilanne, käytetyt tunnit ja seuraavan jakson (2 viikkoa) ajankäyttö Projektiin on kulunut työtunteja 130 h, jakautuen 20 - 30 per henkilö. Keskusteltiin kirjaustavoista. 3.5 Riskianalyysi Ei tarpeellista analysoida näin projektin alussa. 3.6 Reagointi poikkeamiin etenemisessä, päätökset toimenpiteistä Ei poikkeamia, 3.7 Seuraavan seurantakokouksen ajankohta, oletuksena 2 viikon päästä torstaina Oletuksen mukaan, eli 2 viikon päästä. 4. Asiakkaan vierailu projektisuunnitelman ja vaatimusmäärittelyn tiimoilta Projektisuunnitelma on hyvä sellaisenaan. Vaatimusmäärittelyn osalta ilmeni seuraavaa: Pohdittiin millä tarkkuudella kuvataan vaatimukset, esimerkiksi: "voi syöttää tietoa" vai "voi kirjoittaa, lihavoida, ...". Päädyttiin yksityiskohtaiseen ratkaisuun, Tarkastustilaisuudessa tullaan etsimään puutteita pikaisella tahdilla. Varsinaisia korjauksia ei tehdä kyseisessä tilaisuudessa. Turjo haluaa hänelle meilattavan useampia väliversioita ennen lopullista versiota ja kokousta. Graafien piirto on ohjelmistolla pienellä prioriteetilla. Asiakas voi toteuttaa sen itse, kunhan ohjelmisto on modulaarinen. Ohjelmistossa on 2 selkeää kokonaisuutta: tärkeämpi metriikkapuoli sekä vähemmän tärkeä arvosanojen ja tuntien syöttö. Arvosanat ovat henkilökohtaisia, eivätkä liity suoraan projektiin. Arvosanan lisäksi tallennetaan arviotietoa tekstinä. Metriikkojen lisäys ei saa edellyttää ohjelmiston uutta kääntämistä. Käyttöliittymä pitää olla suomeksi ja englanniksi. Omat koodit kummallekin kielelle. Tietokantaan tarvitaan metriikoille nimet molemmille kielille. Yhteenvetotoiminto voi toimia niin, että ennen raportin luontia käyttäjä poimii halutut metriikat. Järjestelmän sidosryhmiä ovat vastuuhenkilöt, ohjaajat, opiskelijat, tutkijat ja ulkopuoliset. Tutkijat saavat tulostaa arvosanat, muttei niihin liittyviä henkilötietoja. Ohjelmistoon ei haluta ryhmäajattelua vaan kullekin käyttäjälle räätälöidään omat oikeudet. Projekteihin kiinnitetään metriikoita. Jos jotain vanhaa metriikkaa muutetaan, tulee siitä uusi metriikka entisen rinnalle. Asiakas haluaa tutustua HTML-protoon tai paperipiirroksiin käyttöliittymästä Järjestetään tätä varten oma tilaisuus. Projektisuunnitelmaan muutos: Turjo pois johtoryhmästä, hän kun on asiakas. Loppukäyttäjille ei tarvita käyttöohjedokumenttia, vaan online-helpit ohjelmistoon, jotka esimerkiksi kertovat mitä ko. metriikka mittaa. 5. Aikatauluasioita Vaatimusmäärittelyä varten järjestämme kaksi ylimääräistä tapaamista. On hyödyllisempää miettiä näitä asioita aivoriihessä, kuin pakertaa yksin. Ajankohdat on ovat ma 20.9. ja ke 22.9 klo 12 - 14 kumpikin salissa CK109. Turjo osallistuu näihin molempiin. Varalla on vielä to 23.9. klo 09 - 10. Lisäksi järjestämme itse oman aivoriihen pe 17.9. klo 13 - 16, tapaaminen on päärakennuksen uudella puolella aulassa. Vaatimusmäärittelydokumentin tarkastuskokous on torstaina 30.9., Turjo tulee paikalle klo 09:00. Dokumentti pyritään saamaan valmiiksi saman viikon alussa (ma 27.9.). 6. Tulevia esteitä Teemulla on tentti ensi viikon perjantaina (24.9.). 7. Sovitut tehtävät Kaikille: - PHP:n opiskelua - vaatimusmäärittely, nykyisen dokumentin lukeminen ennen huomisen tapaamista Petteri: - OTIE-projektin tuotantokannan vertaaminen skripteihin Jani: - käyttöliittymän proto Matias: - Niklas: - Virpi: - käyttöliittymän proto - PHP-testiohjelman teko, esim sisäänloggaus ja session perustaminen Teemu: - kriittinen polku Marja: - tunnukset ja kirjautumisohjeet alkokrunnille, saatu jotain ohjeita, Marja tarkastaa onko kaikki tarpeellinen meilattu 8. Kokouksen päättäminen Teemu päätti kokouksen klo 10:30.