OPINTOPIIRIN YHTEINEN ARVIO OMASTA TOIMINNASTAAN: JAKSO 1/4 =========================================================== HUOM: Palauttakaa tämä arviolomake ohjaajalle jakson lopussa. Lomakeen palauttaminen on harjoituspisteiden saamisen edellytys! Kyselyllä on kaksi tarkoitusta: (1) kerätä tietoa tehtävien tekemisen onnistumisesta opintopiireissä ja (2) auttaa opintopiiriä oman toimintansa parantamisessa. Arvostamme lyhyitä vastauksia, joihin olennainen on kiteytetty. Pyrkikää olemaan avoimia. Kiitos! Vastauksen voi editoida vaikka tästä tiedostosta. KURSSIN TUNNISTETIEDOT 1. Kurssin nimi ja ov:t: 582309 Ohjelmointitekniikka (Java), 3 ov, 2. Vastuuhenkilö: Arto Wikla 3. Tehtävä, jota arvio koskee: Harjoitusjakso 2/4, 7.2. - 19.2. OPINTOPIIRIN PERUSTIEDOT Opintopiirin ohjaajan nimi: Päiväniemi Tomi Opintopiirin ohjausryhmän numero: 5 Opintopiirin nimi: Rämä Opintopiirin jäsenten nimet: Thompson Coon, Jon Hela, Ilkka Palviainen, Markus Forsgren, Jukka Piuva, Tero OPINTOPIIRIN TOIMINTA YLEISESTI JAKSOLLA 2/4 1. Auttoiko opintopiirissä opiskelu kurssin asioiden oppimisessa? Miten paljon? Miksi auttoi tai miksi ei? Auttoi siitä syystä, että opintopiiritoiminta teki opiskelun pakolliseksi, koska oli vastuussa tekemästään työstä jokainen itsensä lisäksi myös muille ryhmäläisille. 2. Toimiko opintopiiri hyvin ryhmänä? Oliko siinä hyvä opiskella? Miksi toimi hyvin tai miksi ei? Ryhmässä oli hyvä opiskella ja ryhmä toimi tehokkaasti. Ongelmaksi kuitenkin osoittautui se, että koska selkeä työnjako puuttui kaikki panostivat liiaksi 4. tehtävään. 3. Onko ryhmän toimintatavoissa vielä parantamisen varaa? Jos on, miten aiotte parantaa ryhmän toimintaa? Ryhmän toiminta on hyvää. Ongelmana on paremminkin tehtävien jakaminen tasapuolisesti osa-alueisiin, mikä ei välttämättä ole joka tehtävässä mahdollista. 4. Toteutuivatko edelliset parannussuunnitelmat? Miksi tai miksi ei? Toteutuivat. OPINTOPIIRIN TOIMINTAPOJA JAKSOLLA 2/4 1. Kuinka monta kertaa tapasitte kasvotusten? Missä? Ryhmä tapasi 4 kertaa jakson harjoituskerroilla. 2. Mitä muita viestintätapoja (sähköposti, puhelin, irc jne.) käytitte? Sähköposti. Ryhmällämme on myös oma hakemisto laitoksen koneilla (/group/home/rama) OPINTOPIIRIN JÄSENTEN AKTIIVISUUS JA HYÖDYLLISYYS JAKSOLLA 1/4 Opintopiirin jäsenten osallistumisaktiivisuus ja hyödyllisyys, itsearviopisteiden määrä jäsenittäin (2, 1 tai 0)? Kunkin saamat pisteet on lyhyesti perusteltava. Thompson Coon, Jon, 2 pistettä, hoiti työnsä kuten kuuluikin. Hela, Ilkka, 2 pistettä, hoiti työnsä kuten kuuluikin. Forsgren, Jukka, 2 pistettä, hoiti työnsä kuten luuluikin. Palviainen Markus, 2 pistettä, hoiti työnsä kuten kuuluikin. Piuva Tero, 2 pistettä, hoiti työnsä kuten kuuluikin. TEHTÄVÄT JAKSOLLA 2/4 1. Olivatko tehtävät laajuudeltaan ja määrältään sopivia? Elleivät olleet, mikä oli vikana? Urakka oli suuri ja työn jako hankalaa koska 5. tehtävää ei voinut tehdä ennen 4. tehtävän asioiden osaamista ja kukaan meistä ei ollut käyttänyt yhtä useampaa sovelluskehitintä. 2. Olivatko tehtävät vaikeusasteeltaan sopivia? Elleivät olleet, mikä oli vikana? Olivat. Aikaa vain oli liian vähän. 3. Oliko opintopiirin jäsenillä riittävästi pohjatietoja, joiden varaan uuden oppiminen rakentui? Kuten jo sanoin. Tietoa 5. tehtävän suorittamiseen ei ollut. 4. Saitteko riittävästi tietoja (1) opettajilta ja (2) oppimateriaaleista tehtävien tekemiseen? Välttämätön tieto löytyi ja oli saatavilla. RUUSUT JA RISUT KURSSISTA JA OPINTOPIIRITOIMINNASTA JAKSOLLA 1/4 1. Ilmaiskaa kaksi parasta seikkaa kurssin opintopiiritoiminnassa. Pakottaa tekemään töitä ja saamaan jotain aikaiseksi. 2. Ilmaiskaa kaksi huonointa seikkaa kurssin opintopiiritoiminnassa. Pakottaa saamaan jotain aikaiseksi. Jos oma aikataulu on niukka, niin opintopiirikurssien deadlinet eivät jousta (tai sitten joustavat muiden kustannuksella). 3. Olivatko "luennon kaltaiset" tilaisuudet hyödyllisiä? Miten niitä voisi kehittää vai ovatko ne lainkaan tarpeen? Valitettavasti luennoilla asiaa ei ennätetä käymään läpi riittävällä tarkkuudella. 4. Onko kurssin sivuilla oleva materiaali riittävää? Onko siellä turhaa tavaraa? Mitä siellä pitäisi olla lisää? Materiaali on hyvää. Liikaan materiaaliin taas hukkuisi. 5. Muita kommentteja kurssin yksityiskohdista tai kokonaisuudesta?