Pöytäkirja 2010-05-21 asiakaskokous Aika ja paikka 21.5.2010 klo 14:30 Sali A318 Tietojenkäsittelytieteen laitos (Exactum) Gustaf Hällströmin katu 2b, Helsinki Osallistujat Anna Kuosmanen Anni Laurila Petri Karjalainen Sami Saada Tuomas Husu Mikko Apiola, ohjaaja Jaakko Kurhila, asiakas (saapui 2. kohdan aikana) Matti Seise, asiakas Tatu Kairi, asiakas 1. Kokouksen avaus Valittiin puheenjohtajaksi Tuomas Husu ja sihteeriksi Sami Saada. 2. Ohtuprojektiryhmän ja asiakkaan esittäytyminen Tarkiston henkilökunta esitteli itsensä ja osaamisensa asiakkaille. Asiakkaat esittelivät itsensä ja tavoitteensa tenttiarkiston suhteen. 3. Sovelluksen määrittely Opiskelijoiden on vaikea löytää vanhoja tenttejä, sillä ne ovat piilossa luennoitsijoiden kotihakemistoissa. TKK:lla ongelma on ratkaistu tenttiarkisto.fi-palvelulla, joka on tämän projektin esikuvana. TKK:n palvelu on aika karkea ja se ei tarjoa kaikkia oleellisia ominaisuuksia meidän asiakkaiden kannalta. Tenttiarkisto tarjoisi työkalun opiskelijoille tentteihin valmistumiseen. Opiskelijat pystyvät luomaan edellisten tenttien pohjalta itselleen sopivia harjoitustenttejä. Oikeusteknisistä syistä sovellus näkyisi vain laitoksen sisäverkosta ja vaatisi laitoksen tunnistautumisen. Esille tuli mm. LDAP, joka on ollut käytössä aikaisemmissa projekteissa. Sovellus pyörisi lopulta TKO-älyn palvelimella. Sovellus sisältää kahdenlaisia käyttäjiä, tavalliset käyttäjät ja ylläpitäjät. Tavalliset käyttäjät voivat lisätä tenttejä, mutta jotkut ominaisuudet vaativat ylläpito-oikeuksia. Sovittiin projektin toteutusteknologiaksi Ruby on Rails. Sovelluksen tulisi toimia standardeja noudattavissa selaimissa, joten alusta asti ei tarvitse keskittyä IE:n aiheuttamiin ongelmiin, vaan ne hoidetaan lopuksi pois. Kurssien nimet voivat muuttua, mutta pääteemat pysyvät samoina. Tällöin pitäisi pystyä linkittämään nämä kurssit toisiinsa. Mahdollisuus myös erottaa samannimiset ja eri pääteemaiset kurssit toisistaan. Tällöin voidaan hakea myös vanhoilla pääteemoilla omalla optiollaan. Tentit tulisi pystyä tuomaan järjestelmään PDF:inä. Myös generoituja tenttejä tulisi voida tallentaa PDF:nä, jotta sen voisi järkevästi tulostaa. Tentit voisi olla mahdollista luoda järjestelmässä ja julkaista vasta tentin pitämisen jälkeen. Tentteihin ei kuitenkaan liitettäisi laatijan nimeä ongelmien välttämiseksi. Tentistä pitäisi olla tieto sen tyypistä, onko kyseessä kurssitentti, uusintatentti, erilliskoe, välikoe, jne. Tentin pitopäivämäärä ja liitettävä periodi pitää olla tiedossa. Tästä on mahdollisuus muodostaa kurssin tenttien aikalinja. Tentit tulisi olla helposti haettavissa. Tentit paloitellaa kysymyksiin, joihin tallennetaan mukaan myös niitä käsittelevät pääteemat. Pääteemat löytyvät oppimistavoitematriisista. Kysymyksistä tulisi tulla selväksi vastaus seuraaviin kysymyksiin: "Kysytäänkö kysymystä?" "Mikä on kysymyksen pointti?" Käyttöliittymän tulisi olla sellainen, että se kannustaa pääteemojen lisäämistä kysymyksiin. Kymys voi olla toisen kysymyksen duplikaatti, eli samat pääteemat ja tavoitteet. Tällöin nämä duplikaattikysymykset tulisi pystyä viittaamaan toisiinsa. Kysymyksiin tulisi pystyä liittämään mallivastaukset ja mahdollisesti myös opiskelijoiden tuottamia vastauksia. Kysymyksistä voisi olla mukava saada joitain tilastoja. Kysymys voi olla yksi iso kysymys tai koostua useasta alakohdasta. Kysymyksiin voisi olla hyvä liittää pistemäärät, joista saa annettua painoarvot tehtäville. Sovelluksessa tulisi olla sellainen sosiaalinen lähtökohta, että ihmiset voivat tuottaa ja arvostella sisältöä. Mahdollisuus arvioida kysymyksien latua ja vaikeustasoa. Käyttöliittymään ei vaadita erityistä ulkoasua, mutta sen pitää olla sellainen, että sen kehtaa linkittää laitoksen sivuilta. Käyttöliittymän skaalautumista on turha miettiä alusta asti. Sen olisi hyvä toimia myös miniläppärissä. Monikielisyys on syytä ottaa alusta asti huomioon. Käyttöliittymä tulee olemaan suomeksi ja englanniksi. Kysymyksiä tulisi voida liittää usealla kielellä. Harjoitustentin tulisi pystyä luomaan halutullaan kielellä. 4. Prosessin läpikäynti Prosessi tulee olemaan ketterä. Ryhmä itse päättää lopullisen prosessimallin ja sprinttien määrän ajankohtineen. Kolmisyklinen malli asettaa tietyt pääteemat sen sisältäviin sprintteihin. Asiakas on aktiivinen ja haluaa parhaansa mukaan olla mukana projektissa ryhmän asettamissa rajoissa. Jaakko on mukana ja antaa omia mielipiteitään, mutta Matti ja Tatu ovat lopputuloksen kannalta tärkeämpiä asiakkaita. Tatu seuraa myös tuotteen kehitystä koodin avulla. Kommunikointi on tärkeetä, sillä aluksi ryhmän tulisi määrittää asiakkaiden hyväksymä konsepti, jota lopulta työstetään. 5. Aikataulu Ensimmäisen kolmen viikon aikana olisi tarkoitus saada käyttöliittymä suunniteltua. Viikkoon kahdeksan mennessä tulisi olla toteutettuna TKK:n tenttiarkisto.fi:n ominaisuudet. Tauko tulee olla pyhitetty työstä. Asiakkaat paikalla kesän aikana, joten on mahdollista järjestää kokouksia tarvittaessa. Jonkun on otettava asiakseen hankkia tenttejä, joita kannattaa hankkia ennen henkilökunnan lomalle menoa. Vaihtoehtoisesti Jaakolta saa arkistosta. 6. META Projektin lopussa tuotteen tulisi olla käyttövalmis ja sisältää oleelliset ominaisuudet. Loput ominaisuudet voi kehittää tulevissa ohtuprojekteissa, kuten esim. Jyväskylän Korppi on toteutettu. Kesällä on tiloja vapaana, joten yhteinen työtila onnistuisi, muttei jatkuvana ja vain ryhmälle varattuna. Laitoksella on vanhempia miniläppäreitä, jos tarvitsee työkonetta tai sovelluksen testaamiseen. Miniläppärit tulee ottaa huomioon sovelluksen suunnittelemisessa, sillä niitä on sen verran monella käytössä. Tenttien määrittelyt: http://cs.helsinki.fi/opiskelu/koeaikataulu Kuvien tulisi olla kommunikoivia ja niiden tulisi sisältää oikeaa dataa eikä lorem ipsumia. Kuvissa tulee näkyä oleelliset osat. Tentit tehdään yleensä koneellisesti, joten alkuperäiset tulostettavat versiot ovat luultavasti saatavilla pyydettäessä. Kurssien sisältö ei välttämättä vaikuta tenttikysymyksiin, koska kysymykset pohjautuvat pääteemoihin. Opetus tulee olemaan osana projektia, mutta tärkeintä on kuitenkin onnistuminen valmiin tuotteen saamisessa. Asiakas tapaamisiin pitää olla protoja tehtynä, jotta asiakas tietää etukäteen, mitä tullaan tekemään. Kaikki dokumentit julkaistaan lopuksi, ja erityisesti laatukäsikirja pitää olla tehtynä. Nimi tenttiarkisto voi olla harhaanjohtava, joten tenttigeneraattori olisi kuvaavampi lopputuloksen kannalta, mutta arkisto pidettäneen. Toimivuus on tärkeä ja se, että toimii yleisesti ottaen järkevästi. Hallintoi voisi lisätä myös tenttejä. Asiakkaan nimeämiä haasteita: 1. tiedetään mitä halutaan, mutta ei ole dokumentoitu → konseptin yhdessä työstäminen. 2. Ketteryys → halu opettaa ryhmäläisille ketteryyttä. 3. Rails Tarjolla on paljon ominaisuuksia, mutta tehtäviä olisi syytä priorisoida. Korkein prioriteetti on tehdä vähintään TKK:n järjestelmän kaltainen. 7. Kokouksen päättäminen Kokous päätettiin klo 16:17.