Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Koneoppimisen huiput Helsingissä

Tiedote 7.7.2008

Helsingin yliopistossa on käynnissä merkittävä sarja kansainvälisiä tekoälytutkijoiden konferensseja. Yli viikon jatkuva konferenssisarja on vuoden ylivoimaisesti merkittävin kansainvälinen koneoppimisen tapahtuma, ja siihen osallistuu lähes 800 tutkijaa yliopistoista sekä liike-elämästä eri puolilta maailmaa.

Konferenssiryppään runkona ovat koneoppimiskokoukset ICML (International Conference on Machine Learning) ja COLT (The 21st Annual Conference on Learning Theory) sekä tekoälykokous UAI (The 24th Conference on Uncertainty in Artificial Intelligence). Lisäksi samassa yhteydessä pidetään 12 pienempää kokousta ajankohtaisista teemoista.

Konferenssit järjestää Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos. Näin kovatasoisten kokousten saaminen Suomeen perustuu laitoksen kansainvälisesti merkittävään asemaan koneoppimisen, tiedon louhinnan ja laskennallisen data-analyysin tutkimuksessa.

Sovellusaloja rikostutkimuksesta robotteihin ja kieliteknologiaan

Koneoppimista tarvitaan, koska maailma on monimutkainen. Keskeinen tavoite on saada tietokone tai ohjelma oppimaan asia tai sopeutumaan käyttötilanteeseen tai käsiteltävään dataan. Liikkuvaa robottia ei voi ohjelmoida ennalta kaikkien niiden tilanteiden varalta, joihin se voi törmätä. Tarkoituksenmukaisempaa on saada robotti havainnoimaan ympäristöään ja oppimaan siten, miten toimia eri tilanteissa.

Myös ihmiselle arkinen luonnollinen kieli on loputtoman monimutkainen ja muunteleva. Tietokoneet eivät tunnetusti ymmärrä kieltämme, mutta miten ne oppisivat käsittelemään sitä? Ei ole mahdollista kirjoittaa käsin ohjelmaa, joka sisältää koko kielen. Koneoppimisen avulla kone voisi omaksua kieltä esimerkiksi suuresta määrästä tekstiä analysoimalla sen rakenteita ja sanastoa.

Koneoppimisella on yhteyksiä tilastotieteeseen. Yksi UAI-konferenssiin kutsutuista esitelmöijistä on alankomaalainen huippututkija Peter Grünwald. Tilastolliseen päättelyyn perehtynyt Grünwald on käyttänyt asiantuntemustaan muun muassa todistamalla sarjamurhaajaksi syytetyn sairaanhoitaja Lucia de Berkin tapauksessa siitä, mitä tilastollinen päättely osoittaa de Berkin työpaikalla sattuneista odottamattomista kuolemantapauksista: Onko sairaalan osastolla sarjamurhaaja vai ovatko kuolemat sattumanvaraisia?

Lucia de Berkin ensimmäisessä oikeuskäsittelyssä hänet tuomittiin elinkautiseen vankeuteen neljästä murhasta ja kolmesta murhayrityksestä. De Berk ei koskaan tunnustanut. Tilastoja käytettiin tässä oikeuskäsittelyssä todistusaineistona virheellisesti, eli niistä tehtiin päätelmiä joita muun muassa Peter Grünwald oli sittemmin osoittamassa vääriksi. Tapauksen oikeuskäsittely avattiin uudelleen viime syksynä, ja de Berk vapautettiin väliaikaisesti vankilasta huhtikuussa.

Grünwald on median edustajien tavattavissa torstaina 10.7. kello 15.30-16.30. Toimittajia pyydetään ilmoittamaan saapumisestaan tiedottaja Sanna Kettuselle numeroon 050 346 2992. Lisää tietoa Lucia de Berkin tapauksesta on Grünwaldin kotisivuilla osoitteessa http://homepages.cwi.nl/~pdg/lucia.html

Konferenssien kotisivut:

Tiedottaja Sanna Kettunen, puh. 050 346 2992.