Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietojenkäsittelytieteen laitos

TerveSuomi -- terveystietoa kansalaisille semanttisessa webissä

Tiedote ja kutsu prototyypin julkistustilaisuuteen TKK:ssa 12.9.

Kansaterveyslaitoksella valmistuu alkuvuodesta 2009 sosiaali- ja terveysministeriön rahoituksella kansallinen terveysportaali, TerveSuomi.fi. Portaalin prototyyppi julkaistaan pilottikäyttöön Teknillisellä korkeakoululla pidettävässä julkistus- ja esittelytilaisuudessa 12.9. klo 13:00-15:00.

TerveSuomi-järjestelmä tarjoaa kansalaisille haku- ja suosittelupalvelun verkossa olevaan tietoon terveyden edistämisestä. Järjestelmä yhdistää semanttisen webin avulla terveystiedon eri tuottajien sisältöjä automaattisesti älykkääksi semanttiseksi portaaliksi. TerveSuomi-palveluita voidaan lisäksi hyödyntää toisissa portaaleissa rajapintojen kautta. Tavoitteena on terveystiedon aiempaa tehokkaamman ja koordinoidumman julkaisukanavan luominen maahamme. TerveSuomi.fi on ensimmäinen semanttisen webin teknologioihin perustuva terveystiedon julkaisujärjestelmä maailmassa. Järjestelmässä hyödynnetään Kansallisen ontologiakirjastopalvelun ONKI ontologioita ja palveluita.

TerveSuomi-palvelun prototyypin on kehittänyt Teknillisen korkeakoulun ja Helsingin yliopiston Semanttisen laskennan tutkimusryhmä. Työ on osa poikkeuksellisen laajaa FinnONTO-kehityshanketta 2003-2007 ja 2008-2010, jota rahoittaa Tekes ja 38 eri yritystä ja muuta organisaatiota.

TerveSuomi-palvelun julkistustilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Tarkempi ohjelma ja tietoa TerveSuomi- ja ONKI-järjestelmistä:

Lisätietoja:

Eero Hyvönen, professori, tutkimusjohtaja
Teknillinen korkeakoulu, mediatekniikan laitos ja Helsingin yliopisto, tietojenkäsittelytieteen laitos
eero.hyvonen[ät]tkk.fi
Puh. 050 3841618