Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Koeluento: Riskipohjainen testaus

Dosentti Mika Katara Tampereen teknillisen yliopiston Ohjelmistotekniikan laitokselta antaa opetusnäytteen täytettävänä olevaa tietojenkäsittelytieteen professorin virkaa (ohjelmistojen laatu ja laadunvarmistus) varten. Luento pidetään keskiviikkona 12.11. klo 13.15 - 14.00 salissa CK111. Tervetuloa!

Abstrakti:

Ohjelmistovirheet aiheuttavat ihmishenkien menetyksiä ja merkittäviä taloudellisia tappioita. On arvioitu, että virheiden vuosikustannukset voivat USA:ssa yltää jopa 60 miljardiin dollariin; tilanne meillä Euroopassa on tuskin sen parempi. Ohjelmistojen testaus on yleisimmin käytetty keino virheiden löytämiseksi. Täydellinen testaaminen on kuitenkin mahdotonta. Riskipohjaisessa testauksessa pyritään kartoittamaan mahdollisiin virheisiin liittyviä riskejä ja tämä tiedon pohjalta kohdistamaan rajallisia testausresursseja paremmin. Luento tutustuttaa opiskelijan riskipohjaisen testauksen alkeisiin esimerkkien kautta.