Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Koeluento: Laadunvarmistus ketterässä ohjelmakehityksessä

Tutkimusprofessori Pekka Abrahamsson Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta antaa opetusnäytteen täytettävänä olevaa tietojenkäsittelytieteen professorin virkaa (ohjelmistojen laatu ja laadunvarmistus) varten. Luento pidetään perjantaina 17.10. klo 14.15 - 15.00 salissa C222. Tervetuloa!

Tiivistelmä: Ohjelmistojen määrä ja kompleksisuus on kasvanut tasaisesti ja osin jopa räjähdysmäisesti viimeisten vuosien kuluessa. Esimerkiksi autoteollisuuden innovaatiot tulevat nykyään pääsääntöisesti (jopa 90%) elektroniikan ja ohjelmistojen kautta. Ohjelmistojen laadunvarmistuksen tehokkuus korostuu tulevaisuudessa. Ketterät menetelmät ovat vallanneet ohjelmistokehityksen kentän teollisuudessa viimeisen kymmenen vuoden kuluessa varsin tehokkaasti. Tästä syystä mm. standardijärjestöt IEEE ja ISO ovat molemmat työstämässä tahoillaan ohjeistusta ketterien menetelmien soveltamiseen liittyen. Luento esittelee ohjelmiston laadunvarmistuksen periaatteet sekä osoittaa miten nämä periaatteet ovat sovellettavissa ketterissä menetelmissä. Käytännön sovellusesimerkkinä käytetään todellisia teollisia tutkimustapauksia ohjelmistotuotteita kehittävien yritysten parista.