Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Koeluento: Verkostuvien ohjelmistojen modernit laatuhaasteet

Professori (msv) Lea Kutvonen antaa opetusnäytteen täytettävänä olevaa tietojenkäsittelytieteen professorin virkaa (ohjelmistojen laatu ja laadunvarmistus) varten. Luento pidetään salissa C220 tiistaina 11.11. klo 12.15 - 13.00. Tervetuloa!

Tiivistelmä:

Verkostuvat ohjelmistot ovat sellaisia erillisesti tuotettuja ohjelmistokokonaisuuksia, joiden palvelut on tarkoitettu kytkettäviksi toisten palveluiden kanssa kokonaisuuksiksi. Esimerkkejä tällaisista verkostoista ovat mm. sähköiset liiketoimintaverkostot ja osin myös virtuaaliset (sosiaaliset) verkostot. Sovelluskohteen luonteesta johtuen useita perinteisiä ohjelmiston laatutekijöitä painotetaan ja tarkennetaan uudella tavalla, osaa tekijöistä voidaan pitää uusinakin. Esimerkiksi yhteentoimivuus (interoperability) saa lisäulottuvuuksia, sillä verkostuvien ohjelmistojen toimintaympäristön käsite on laajempi kuin perinteisesti ohjelmistotuotannossa on tarkasteltu.