Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Suuri Future Internet –tutkimusohjelma käynnistyy

Lehdistötiedote

Suomalaisessa tutkimusmaailmassa poikkeuksellisen suuri Future Internet –tutkimusohjelma käynnistyy tänään. Korkeakoulujen ja yritysten yhteinen hanke pyrkii ratkaisemaan Internetin kasvuun liittyvät ongelmat ja nostamaan Suomessa tehtävän Internetin tutkimuksen maailman huipulle.

Maailman huipulle pääsemiseksi korkeakoulut, tutkimuslaitokset ja yrityksen sijoittavat hankkeeseen poikkeuksellisen paljon rahaa ja tutkijoita. Jo ensimmäisenä vuotena hankkeessa työskentelee tutkijoita 50 työvuoden verran ja määrä kasvaa nopeasti lähivuosina.

Yrityksistä mukana ovat tällä hetkellä Nokia, Ericsson, Nokia Siemens Networks, TeliaSonera ja CSC – Tieteellinen Laskenta . Tutkimuslaitoksista ja korkeakouluista mukana ovat Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto, Teknillinen korkeakoulu, Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT ja VTT . Ohjelma ottaa edelleen uusia jäseniä. Erityisesti pieniä ja keskisuuria suomalaisyrityksiä odotetaan mukaan ohjelmaan.

Tutkimushanke etsii ratkaisuja Internetin kehittymistä rajoittaviin ongelmiin, kuten roskaposti ja virukset, reititysjärjestelmän tukehtuminen, yksityisyyden suojan rajoitteet ja liikkuvuuden hallinnan rajoitteet. Esteitä poistamalla pyritään luomaan perusteet verkon kehittymiselle avoimena markkinana, jossa syntyy uusia innovaatioita ja sovellukset voivat kehittyä.

Future Internet –hanke on ensimmäinen liikkeelle lähtenyt hanke, joka kuuluu strategisiin huippuosaamisen keskittymiin eli SHOKkeihin. Kun Suomeen muodostettiin hallitusta, päätettiin samalla viiden SHOKin perustamisesta. Näissä yritykset, korkeakoulut ja tutkimuslaitokset yhdistävät voimansa erittäin isoihin tutkimushankkeisiin, joissa suomalainen osaaminen viedään maailman huipulle.

Lisätietoja:
Reijo Juvonen