Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Koeluento: Reaktiivisten järjestelmien laadunvarmistusmenetelmiä

Professori (mvs) Keijo Heljanko Teknillisestä korkeakoulusta antaa opetusnäytteen täytettävänä olevaa tietojenkäsittelytieteen professorin virkaa (ohjelmistojen laatu ja laadunvarmistus) varten. Luento pidetään perjantaina 17.10. klo 10.15 - 11.00 salissa B222. Tervetuloa!

Tiivistelmä:

Reaktiivisia järjestelmiä esiintyy mm. sulautetuissa järjestelmissä, käyttöjärjestelmissä, ja tietoliikenneohjelmistoissa. Niille keskeinen piirre on järjestelmän jatkuva toiminta ja järjestelmän reagointi sen ympäristöstä tuleviin syötteisiin. Reaktiivisia järjestelmiä on myös yhä enenevässä määrin käytössä joko taloudellisesti tai turvallisuuden kannalta kriittisissä sovelluksissa. Kyseisten järjestelmien laadunvarmistuksen apuna voidaan käyttää mm. tietokoneavusteisen verifioinnin ja automatisoidun testauksen menetelmiä. Luento antaa katsauksen uusiin reaktiivisten järjestelmien tietokoneavusteisiin laadunvarmennusmenetelmiin, jotka keskittyvät kyseisten ohjelmistojärjestelmien tuotelaadun parantamiseen.