Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Miten hallita yksityisyyttä arkeen sulautuneen tietotekniikan keskellä?

Väitöstiedote 22.5.
Tietojenkäsittelytieteen laitos
Helsingin yliopisto

Tietokoneet ovat muuttumassa näkymättömäksi osaksi arkitoimiamme, samalla tavoin näkymättömäksi kuin kynä kirjoittajalle tai vasara remonttimiehelle. Tietokoneiden arkipäiväistyminen ja sulautuminen ympäristöön muuttaa tehokkuuttamme ja kykyjämme, mutta samalla myös sitä, kuinka paljon ja minkälaista tietoa arkitoimistamme kerääntyy.

Henkilötietojen kerääntyminen on väistämätön osa toimien tietokoneistamista: jotta tietokone voi suorittaa käyttäjän tekemän pyynnön, sen täytyy tietää mikä tämä pyyntö on. Vaikkapa valokuvien lähetys kuvaviestinä tai kuvanjakopalvelun kautta paperikuvien postittamisen sijaan koostaa suuren määrän tietoja eri tietokoneiden sisälle.

Mika Raento pohtii väitöstutkimuksessaan, miten tämä henkilötietojen keruu voidaan tehdä järkevällä tavalla samalla antaen ihmisten itse tehdä päätöksiä yksityisyydestään. Raento tutkii ihmisten ymmärrystä ja tuntemuksia yksityisyydestä kokeellisesti. Väitöskirjassa on kaksi päätutkimuskysymystä.

Ensinnäkin, miten voimme toteuttaa ja arvioida henkilötietoja käsitteleviä läsnä-älyjärjestelmiä - ja kuinka voimme tarkkailla ja ymmärtää sitä, miten ihmiset näitä järjestelmiä käyttävät?  Toinen kysymys koskee sitä, miten ihmiset käyttävät tiettyä arkipäivän sovellusta: tilatietopalvelua, joka käyttäjän niin halutessa kertoo hänen liikkeistään, toimistaan ja tuntemuksistaan muille ihmisille. Osana tutkimusta on toteutettu tällainen tilatietopalvelu Nokian S60-älypuhelimille. Tutkimusnimeltään palvelu oli ContextContacts ja nykyään se on saatavilla kaupallisena palveluna nimeltä Jaiku.

Ensimmäisen kysymyksen vastauksena on väitöskirjassa julkaistu vapaana lähdekoodina ohjelmistoalusta tilannetietoisten sovellusten kehittämiseen älypuhelimille, sekä kuvattu tällaisen ohjelmiston käyttöä ihmisten käyttäytymisen tutkimuksessa yleisemminkin, ContextContacts-kenttäkokeista saadun kokemuksen perusteella. Osoittautui, että ohjelmisto joka kerää tietoja ihmisten arkikäyttäytymisestä jotakin sovellusta varten, antaa myös tutkijalle jopa kokonaan uudenlaisia mahdollisuuksia mitata käyttäytymistä.

Mahdollisesti tärkein vastaus tilatietopalvelun käyttöön liittyvään tutkimuskysymykseen on sosiaalipsykologisen itsestä kertomisen käsitteen soveltaminen. Väitöstutkimuksessa esitetään, että järjestelmä, joka kertoo käyttäjän arkitoimista muille voi tulla osaksi käyttäjän yksityisyyden hallintaa sekä itsestä kertomista. Tämä voi olla jopa hauskaa ja miellyttävää, mikäli noudatetaan tiettyjä suunnitteluperiaatteita. Järjestelmä tulisi rakentaa siten, että käyttäjä voi manipuloida ja kommentoida tietoa joka hänestä kerätään ja luovutetaan, ja saada takaisin kommentteja muilta. Henkilötietoja keräävän järjestelmän tulee siis antaa käyttäjien itse luoda arkitodellisuus ja sen merkitys, sen sijaan että se olettaisi tietokoneen ja sen suunnittelijan kykenevän mittaamaan tätä todellisuutta.

FM Mika Raento väittelee 29.5.2007 kello 12 Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa aiheesta "Exploring privacy for ubiquitous computing: Tools, methods and experiments" (Yksityisyyttä läsnä-älyyn: työkaluja, menetelmiä ja kokeita). Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Päärakennus, Auditorium XII, Fabianinkatu 33. Väitöskirja on sähköinen julkaisu, ja se on luettavissa osoitteessa http://mikie.iki.fi/dissertation/intro.pdf .

- - -
Tietoja väittelijästä: Mika Raento on syntynyt Jyväskylässä 1976. Hän valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2000 pääaineenaan tietotekniikka. Toimittuaan tutkijana Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITissä 2002-2006 hän siirtyi kehittämään väitöstutkimuksensa ajatuksia Jaiku Oy:hyn.

Yhteystiedot:
Puhelin: 050-5536 758