Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Ensimmäinen bioinformatiikan maisteri valmistui Helsingissä

Lehdistötiedote 28.8.2007

Ensimmäinen opiskelija, jonka pääaineena on bioinformatiikka, on valmistunut Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun yhteisestä maisteriohjelmasta. Ohjelma käynnistyi vuosi sitten, ja näinä päivinä maisteriohjelmassa aloittaa ensimmäistä kertaa kansainvälinen opiskelijaryhmä.

Bioinformatiikka ratkoo modernin biologian ja lääketieteen haasteita laskennallisin keinoin. Esimerkiksi geenien toiminnan logiikan selvittäminen on biologian peruskysymys, jota tutkitaan bioinformatiikan menetelmien avulla. Bio- ja lääketieteellisen mittaustiedon määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, ja tämän tiedon saamiseen hyötykäyttöön tarvitaan tilastollista mallintamista ja laskennallisesti tehokkaita menetelmiä.

- "Bioinformaatikko tarvitsee mm. tilastotiedettä, tietojenkäsittelytiedettä, matematiikkaa, biologiaa ja kemiaa. Oli hyvä että ympäri laitoksia, kampuksia ja kaupunkia hajautunut opetus sai yhteisen katto-organisaation", toteaa ensimmäisenä maisteriohjelmasta valmistunut Marko Laakso. Maisteriohjelma palkitsi ensimmäisen valmistuneen maisterin samalla kun uudet kansainväliset opiskelijat toivotettiin tervetulleiksi. Uusille bioinformatiikan osaajille on kysyntää: monet ohjelman opiskelijoista ovat jo työllistyneet yliopiston tutkimusryhmiin ja teknologiayrityksiin.

- "Bioinformatiikka on luonteeltaan hyvin kansainvälistä, samoin kuin alalla toimivat tutkimusryhmät. Työkieli on useimmiten englanti. Siksi maisteriohjelman kansainvälisyys ja englanninkielisyys ovat luonnollisia valintoja, vaikka ohjelma on tarkoitettu myös suomalaisille opiskelijoille", kertoo professori Juho Rousu, joka toimii maisteriohjelman vastuuprofessorina Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella.

Pääkaupunkiseudulla toimii lukuisia kansainvälisesti menestyviä tutkimusryhmiä. Bioinformatiikan tutkimusta on tehty Helsingissä jo 25 vuotta, vaikka opiskelijoiden pääaineena se on uusi.

- "Bioinformatiikan tutkimus ja opetus pohjautuvat Helsingin seudun runsaaseen ja tasokkaaseen biotieteelliseen ja tietotekniseen sekä tilastomatemaattiseen tutkimukseen", sanoo TKK:n tietotekniikan professori Samuel Kaski.

Helsingin yliopistosta bioinformatiikan maisteriohjelmaan osallistuvat tietojenkäsittelytieteen laitoksen lisäksi matematiikan ja tilastotieteen laitos sekä biotieteellinen, lääketieteellinen ja maatalous-metsätieteellinen tiedekunta. TKK:lta mukana on tietotekniikan osasto. Suomessa myös Tampereen ja Turun yliopistoilla on yhteinen bioinformatiikan maisteriohjelma.

Lisätietoja:

Professori Juho Rousu