Yliopiston etusivulle Suomeksi På svenska In English
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tietojenkäsittelytieteen laitos

Kevytkannettavat uusille tietojenkäsittelytieteen opiskelijoille

Uusien Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen pääaineopiskelijoiden varusteisiin kuuluu nyt kevytkannettava eli niin sanottu miniläppäri. Tietojenkäsittelytieteen laitos antaa koneen kandidaatin tutkinnon nyt aloittavien 154 opiskelijan käyttöön.

Kevytkannettavien tarkoituksena on tehostaa opiskelua mm. helpottamalla muistiinpanojen tekoa ja mahdollistamalla opiskelussa tarvittavien ohjelmistojen vaivattoman käytön. Tietojenkäsittelytieteen ensimmäisen vuoden opinnoissa hyödyllisiä ohjelmistoja on koneissa valmiiksi ladattuna.

- Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos halua panostaa opetuksen ja opiskeluolosuhteiden monipuoliseen kehittämiseen, laitoksen johtaja professori Hannu Toivonen sanoo. Opetusministeriö onkin valinnut laitoksen valtakunnalliseksi yliopistokoulutuksen laatuyksiköksi.

Tietojenkäsittelytieteen laitos lainaa koneet opiskelijoille pääasiallisesti opiskelukäyttöön. Laitteet jäävät yliopiston omaisuudeksi, mutta opiskelija vastaa laitteesta ja joutuu korvaamaan kadotetun tai tahallisesti rikotun laitteen. Koska laitteet lainataan nimenomaan opiskelukäyttöön, niin lainausoikeuden jatkoa tarkastellaan aina opintojen edistymistä seuraavan Etappi-järjestelmän mukaisissa tarkistuspisteissä, ensimmäisen kerran tulevana keväänä.

Laitteiden ominaisuudet

Asus Eee PC 900

• prosessori Intel® Celeron® M ULV 353 900MHz
  • keskusmuisti 1Gtavu