Tutki, opeta ja harrasta sitä, mikä on kivaa

Laitoksen ja Aalto-yliopiston yhteiseen HeCSE-tutkijankoulutusohjelmaan on vastikään valittu uusia jatko-opiskelijoita. Yksi nousevista nuorista tutkijoistamme on Antti Laaksonen.

Antti on valmistunut maisteriksi keväällä 2011. Köykäisiä teollisuuteen tehtäviä Scrum-graduja työkseen lukevien mieltä varmaankin lämmittää, että tämä opiskelija kirjoitti gradunsa aivan tietojenkäsittelytieteen ydinalueelta, säännöllisten lausekkeiden minimoinnista. Aihe oli Antin itsensä valitsema, koska se oli ”kiinnostava ja sopivan haastava”.

Perinteiseen akateemiseen tyyliin Antti on omien opintojensa ohessa myös toiminut laitoksella opettajana lempikursseillaan Ohjelmoinnin perusteet, Ohjelmoinnin jatkokurssi, Tietorakenteet ja Laskennan mallit. Opettaminen on sujunut vähintäänkin kohtuullisesti, sillä Antti palkittiin vuonna 2010 laitoksen arvostetulla nuorempien opettajien ”vuoden opettaja” –palkinnolla. Vaikka palkinto sinällään olikin Antille mieluinen yllätys, ei se kuitenkaan tunnu olleen aivan täydellinen yllätys, koska Antti kertoo nähneensä paljon vaivaa oman opettamisensa eteen.

FM-tutkinnon jälkeen oli vuorossa välittömästi jatko-opiskelu, koska Anttia kiinnostaa tutkimustyö ja mahdollisesti jopa ammattimainen sellainen. Hän on valinnut tutkimusaiheekseen musiikin automaattisen transkription, jossa digitaalisessa muodossa (esim. CD-levyllä) olevaa musiikkia muunnetaan symboliseen esitysmuotoon (kuten nuoteiksi). Toisin kuin yleensä, Antilla on vankan teoriapohjan (tietojenkäsittelytieteen lisäksi opintoja musiikkitieteessä) lisäksi aiheesta myös käytännön kokemusta ja näkemystä: hän soittaa sekä viulua että pianoa ja tekee sovituksia pienille kokoonpanoille.

Yhtenä kontribuutiona Antin tutkimustyössä on musiikin tyylilajin hyödyntäminen transkriptiossa. Toisin sanoen, kun tiedetään, mitä tiettyä tyylilajia musiikki on, sitä helpompaa on tuottaa sille oikea symbolinen esitysmuoto. Antti keskittyy tutkimuksessaan länsimaiseen taidemusiikkiin ja sen eri muotoihin, joihin esimerkiksi myös pop-musiikki lukeutuu. Lopultakin siis tullaan osoittamaan tieteellisesti se meidän kaikkien entisten nuorten tietämä fakta, että Jethro Tull, Procol Harum ja Johann Sebastian Bach ovat vain muunnelmia samasta ydinteemasta.

Antin väitöskirja valmistuu joskus nelivuotisen HeCSE-kauden 2012-2015 loppupuolella Esko Ukkosen ja Kjell Lemströmin ohjauksessa. Toistaiseksi Antti on perehtynyt aihealueen aiempaan tutkimustyöhön, ja päätoiminen tosi rypistys alkaa vuoden 2012 alussa. Antti aikoo jatko-opintojensa ohessa jatkaa myös hyväksi tunnustettua opetustaan laitoksella.

Harrastuksikseen Antti mainitsee musiikin ja ohjelmoinnin, eli täsmälleen samat asiat, joita hän tutkii ja opettaa. Kun en saanut Anttia myöntämään, etteivät työ ja harrastukset voi olla sama asia, jouduin turvautumaan Wikipediaan: ”Harrastus on säännöllisesti harjoitettua vapaa-ajan toimintaa, jonka tarkoituksena on rentouttaa ja tuottaa mielihyvää. Harrastamisen motiivina on nautinto ja kiinnostus aiheeseen, ei rahallinen palkkio. Harrastaminen voi johtaa jonkin hyödyllisen tiedon, taidon tai kokemuksen hankkimiseen ja karttumiseen. Päämääränä on kuitenkin itsensä toteuttaminen. Joillakin kuitenkin harrastus ja työ ovat yhdessä, ja he ovat täysin tyytyväisiä tilanteeseen.” Joten täytynee tunnustaa, että Antti on osannut valita myös harrastukset oman mielensä mukaisiksi.

Kesällä 2011 lasten Linkki-ohjelmointileirillä ohjaajina toimivat Pekka Mikkola (vas.), Antti Laaksonen, Emilia Hjelm sekä Arto Vihavainen (ei kuvassa). Kuva: Hanna Mäenpää.

Teksti: Jukka Paakki

Luotu

18.12.2011 - 19:15

Uusi sivusto!

TÄMÄ ON TIETOJENKÄSITTELYTIETEEN OSASTON VANHA SIVUSTO

Tietojenkäsittelytieteen osaston uudet sivut sijaitsevat www.helsinki.fi-palvelimella.

Osoite cs.helsinki.fi ohjautuu nyt uudelle palvelimelle. Tätä osoitetta voidaan edelleen käyttää osaston www-osoitteena. Vanha sivusto löytyy paikasta cs.helsinki.fi/pre2018.

Uusien professorien tervetuliaisluennot ke 29.11. klo 14 - 18

Tietojenkäsittelytieteen uudet professorit esittelevät tieteenalansa ja tutkimuksensa tärkeimmät kysymykset 20 minuutissa.
Luennot järjestetään päärakennuksessa keskiviikkona 29.11. klo 14.00 alkaen.

sali 6 uusi puoli, 3. krs

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Esko Ukkonen esittelee lyhyesti Pan Huin.

14.15 Pan Hui: MOBILE AUGMENTED REALITY: BLESSING OR CURSE?

Tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää 50 vuotta

#uhcs50

Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi järjestetään torstaina 31.8.2017 klo 13-18 juhlaseminaari yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Unioninkatu 34).

uhcs50.cs.helsinki.fi