Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos

Tutkinnonuudistus (1.8.2005)

Yleistä
Taustaa (suunnitteluvaihe)
Siirtymävaihe (yleistä) - ja kuinka siirrytään? (Vain) tämä kohta päivitetty 7.8.2008.
Siirtymäsäännöt
Arvosteluasteikon muuttuminen

Yleistä

Suomen yliopistot siirtyivät Bolognan prosessin etenemisen myötä kaksiportaiseen tutkintojärjestelmään 1.8.2005 alkaen. Uudessa tutkintojärjestelmässä perustutkinto muodostuu alemmasta kandidaatin tutkinnosta (tavoitesuoritusaika 3 vuotta) ja ylemmästä maisterin tutkinnosta (2 vuotta). Koulutuksen kolmas vaihe muodostuu jatko-opinnoista ja jatkotutkintojen suorittamisesta.

Näillä sivuilla esitetään uudistusta ja erityisesti siirtymävaiheessa tärkeitä asioita tietojenkäsittelytieteen pääaineopiskelijoiden ja muutenkin tietojenkäsittelytieteen opiskelun kannalta. Yleisempää tietoa löytyy mm. yliopiston ja ml-tiedekunnan tutkinnonuudistussivuilta.

Taustaa (suunnitteluvaihe)

Tutkinnonuudistuksessa uudistetaan tutkintovaatimukset ns. ydinainesanalyysin avulla: tutkintoihin sisällytetään (ainoastaan) kunkin oppiaineen keskeisin sisältö. Lisäksi tutkintoihin sisällytetään yleisiä, varsinaisia substanssiopintoja tukevia osia kuten kieliopintoja, tieto- ja viestintäopintoja, työelämään orientoivia opintoja sekä henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS).

Tutkintorakenteen lisäksi astuu Helsingin yliopistossa 1.8.2005 lähtien voimaan myös joukko muita opetukseen ja opiskeluun vaikuttavia uudistuksia, kuten opintojen mitoituksen muuttuminen opintoviikoista opintopisteiksi, arvosteluasteikkojen yhtenäistyminen, siirtyminen koko yliopiston kattavaan periodiopetukseen ja opintojen edistymistä seuraavan Etappi-järjestelmän käyttöönotto.

Yleiskuvaus sekä tutkinnonuudistuksen kansainvälisistä taustoista että Helsingin yliopiston tilanteesta löytyy yliopiston verkkosivulta osoitteesta http://www.helsinki.fi/tutkinnonuudistus/ .

Tietojenkäsittelytieteen laitoksella tutkinnonuudistusta koordinoi työryhmä, johon kuuluvat professori (mvs) Timo Alanko (pj), lehtori Hannu Erkiö, opiskelija Antti Mattila, professori (mvs) Matti Nykänen, opiskelija Jouni Siren ja professori Inkeri Verkamo. Timo Alanko ja Jouni Siren ovat jäseninä myös matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tutkinnonuudistuksen suunnittelutoimikunnassa.

Tietojenkäsittelytieteen tutkintovaatimusten ydinainesanalyysi perustuu ACM:n ja IEEE:n yhteisessä raportissa ”Computing Curricula 2001” (pdf) määriteltyyn tieteenalan vakiintuneeseen sisältöön:

Laitoksen työryhmän suunnitelma

Tietojenkäsittelytieteen laitos toimittaa johtoryhmän esittämät tutkintovaatimukset tiedekuntaan viimeistään 24.3.2005. Tutkintovaatimukset käsiteltäneen matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan tiedekuntaneuvostossa 14.4.2005.

Laitoksen johtoryhmä on kokouksessaan 24.1.2005 päättänyt, että sen tiedekunnalle esittämissä uuden tutkintorakenteen mukaisissa tutkintovaatimuksissa ovat seuraavat kuusi tietojenkäsittelytieteen erikoistumislinjaa: algoritmit, bioinformatiikka ja laskennallinen biologia, hajautetut järjestelmät ja tietoliikenne, ohjelmistotekniikka, tiedonhallinta sekä älykkäät järjestelmät. Täten nykyisissä tutkintovaatimuksissa olevista suuntautumisvaihtoehdoista lakkautetaan sovelletun tietojenkäsittelyn suuntautumisvaihtoehto, opettajan suuntautumisvaihtoehto ja tietokonematemaatikon suuntautumisvaihtoehto.

Siirtymävaihe (yleistä)

päivitetty 19.2.2009

Tutkinnonuudistuksen siirtymävaiheen päätyttyä 31.7.2008 kaikki opiskelijat on siirretty Oodissa uuden tutkintojärjestelmän opiskelijoiksi.

Vanhan tutkintojärjestelmän aikana suoritetut tietojenkäsittelytieteen opintojaksot ovat yleensä käytettävissä tutkintoon sellaisenaan opintopistelaajuutensa mukaisina eikä siirtyminen vaadi tältä osin mitään toimenpiteitä. Opintojen mahdollinen vanheneminen voi rajoittaa opintojaksojen käyttöä, mutta Oodiin ei tarvita muutoksia.

Tutkintojen rakenteiden erilaisuuden takia pitää kuitenkin tehdä seuraavat Oodi-muutokset:

Muutokset tehdään viimeistään uutta opintokokonaisuutta rekisteröitäessä. Opintojen suunnittelun helpottamiseksi muutokset voi pyytää etukäteen (opintoesimies@cs.helsinki.fi), mutta muutosta ei tehdä automaattisesti.

Laitoksen siirtymäsäännöt

Vanhasta tutkintojärjestelmästä uuteen siirtymistä säätelee ml-tiedekunnan tutkintosääntö sekä tiedekunnan päättämät siirtymäperiaatteet. Tarkimmin siirtymistä on ohjeistettu laitoksella; lukuvuoden 2005-2006 opinto-oppaassa on ollut jo painettuna suurin osa säännöistä. Tämän lisäksi on julkaistu vielä tarkempia ohjeita:
Siirtyminen vanhasta tutkintojärjestelmästä uuteen tutkintojärjestelmään (1.8.2005).

Arvosteluasteikon muuttuminen

Samaan aikaan uuteen tutkintojärjestelmään siirtymisen kanssa (1.8.2005) koko yliopistossa siirryttiin uuteen 5-portaiseen arvosteluasteikkoon, joka koskee sekä uuden että vanhan tutkintojärjestelmän suorituksia. Ennen siirtymisajankohtaa rekisteröidyt suoritukset on muutettu automaattisesti uudelle asteikolle, ja 1..8.2005 lähtien käytetään vain 5-portaista asteikkoa (tai hyväksytty/hylätty -arvostelua).

Arvosanoja koskeva rehtorin päätös

Arvosanojen muunnostaulukko

Opintokokonaisuuden arvosana voi olla erilainen riippuen siitä, lasketaanko se alkuperäisen asteikon opintojaksokohtaisista arvosanoista, jolloin vasta tulos muunnetaan 5-portaiselle asteikolle, vai jo 5-portaiselle asteikolle muunnetuista arvosanoista. Parempi näistä vaihtoehdoista merkitään opintokokonaisuuden arvosanaksi. Opiskelijalla on oikeus ennen tutkintotodistuksen pyytämistä tarkistuttaa muunnetut arvosanat ja tarvittaessa tehdä korjauspyyntö. Tietojenkäsittelytieteen opintokokonaisuuksien arvostelua koskevat korjauspyynnöt toimitetaan opintokokonaisuuden hyväksyneelle professorille tai opintoesimiehelle (vapaamuotoinen sähköposti-ilmoitus riittää, mielellään suoritusote liitteenä; osoite opintoesimies (at) cs.helsinki.fi).