Takaisin kotisivulle
In English

BlockOut 1.3.1

BlockOut on 3D-tetris, jossa kuilu ja palikat ovat kolmiulotteisia ja palikoita voi pyöritellä kaikkien kolmen akselin ympäri. Oma versioni on toteutettu äitienpäivälahjana ja ohjelmoinnin harjoitustyönä.

Itse pelin löytää täältä:

BlockOut.jar

ja Macin käyttäjille on asentaja (10.5 tai uudempi):

BlockOutInstaller.pkg.zip

Peliin liittyvän versiohallinnan löytää GitHubista:

BlockOut GitHubissa

Bugit voi raportoida Sourceforgessa:

Ticketit

Lyhyet ohjeet peliin

Palikoita voi siirrellä nuolinäppäimillä ja pyöritellä akselien ympäri a, s ja d näppäimillä, q, w ja e näppäimet pyörittävät palikkaa vastakkaiseen suuntaan.

Palikan voi tiputtaa välilyönnillä ja palikkaa voi tiputtaa yhden tason +-merkillä (ilmeisesti joillakin näppäimistöillä --merkillä).

Tauon saa nappulan lisäksi myös p-näppäimestä.

Peliin valittuja näppäimiä voi vaihtaa asetuksista.

Ohjeet asetuksiin

Asetuksissa voi tallettaa viisi erilaista asetussettiä, joista yksi on perusasetussetti. Näin esimerkiksi neljä eri käyttäjää voivat säilyttää haluamansa asetukset. Asetussetin voi valita asetusnäkymän vasemmasta laidasta. Kun uusi asetussetti luodaan, tai vanhan nimeä halutaan vaihtaa, onnistuu tämä yksinkertaisesti kirjoittamalla kun asetussetti on valittu. Nimen muuttumisen näkee pääotsikon alla ja uuden nimen voi lukita enterillä. Perusasetussetin nimeä ei voi vaihtaa.

Kaikkiin asetusetteihin voi valita haluamansa kuilun leveyden, korkeuden ja syvyyden, käytetyn palikkasetin ja pelin aloitustason. Lisäksi voi valita ovatko äänet päällä vai poissa.

Muissa kuin perusasetussetissä voi asetuksissa vaihtaa pelissä käytettyjä näppäimiä ja värejä. Näppäinten vaihto onnistuu kun näppäimen kuvauksen vieressä olevaa nappulaa painaa ja tämän jälkeen painaa näppäintä, jonka vanhan näppäimen tilalle halusi.

Kerrosten värejä voi vaihtaa (klikkaa väriä), lisätä ja poistaa. Sillä hetkellä voimassa olevat värit ovat näkymän vasemmassa laidassa, uudet väriehdotukset tulevat keskimmäiseen palstaan ja värin voi lukita oikeassa laidassa. Asetukset näkymään voi palata vasemman laidan Palaa-nappulasta.

Värin muuttaminen:

1. Klikkaa jotakin vasemmanpuoleisen palstan väreistä. Numero värin päällä kertoo mitä kerrosta väri vastaa.

2. Valitse keskimmäisestä palstasta väri, joka sopisi kerrokselle paremmin. Keskimmäisen palstan värit vaihtelevat valitun värin perusteella, joten sopivaa väriä voi etsiä muiden värien kautta.

3. Viimeksi valittu väri näkyy oikeanpuoleisen palstan yläosassa. Värin voi tallettaa kerrokseen 'Valitse väri'-nappulasta.

Lisää ohjeita löytyy tästä dokumentista.

Huomautuksia pistelaskusta

Pistelasku yrittää muistuttaa alkuperäistä BlockOut:ia, mutta eroavaisuuksia voi löytyä.

Takaisin luentomateriaaliin


Kehityssuunnitelmia

Tarkoitus olisi mahdollistaa PERSONAL-palikkasetin luominen. PERSONAL-palikkasetin käyttäjä voisi itse koota jo olemassa olevista palikoista itselleen sopivan setin, tai jopa luoda uusia palikoita. Tämä tai eräs toinen idea saattaa syntyä syysloman tai toivottavasti viimeistään joululoman aikana.

Pienempiä kehityssuunnitelmia olisivat esimerkiksi ohjeet/uusimmat päivitykset, jotka ilmestyisivät etusivulle. Lisäksi pelin näkymästä olisi kiva tehdä skaalattava. Peliin olisi kiva toteuttaa myös jonkin tasoinen tekoäly, joka alkaisi pelaamaan jos peli on pitkään käyttämättömänä tai kun peli avataan.

Lisää alustavia suunnitelmia löytyy GitHubista.

Viimeisimmät päivitykset

1.3.1 - Korjattu bugi värinäkymästä, joka esti pelaamisen. (30.7.2012)

1.3 - Värien hallinnointi lisätty asetuksiin. (29.7.2012)

23.6.2012 Korjattu bugi ennätyslistasta. Ennätyslistan pienempi leveys saattoi joskus olla suurempi kuin suurempi leveys. Lisätty äänet tason muuttumiseen.

17.6.2012 Pelissä käytettävät näppäimet voi valita itse asetuksista. (Vaihtaa voi kaikkien muiden asetuksien näppäimiä paitsi perusasetuksien.) Uuden näppäimen voi asettaa klikkaamalla siihen liittyvää nappulaa ja painamalla haluamaansa näppäintä.

12.6.2012 Ennätyslista askarreltu viimeisimpään muotoonsa. Tallennusformaattiin ei tämän jälkeen tule päivityksiä, jotka hävittäisivät aiemmat ennätykset.

Takaisin luentomateriaaliin


Viimeksi muokattu 16.10.2012