Opintopiiriprojekti

Oppimispäiväkirja, Tietokoneen toiminta (itseopiskelukurssi)

Oppimispäiväkirjan viimeinen palautusajankohta on samana päivänä kun kurssikuulustelu tai erilliskoe. Oppimispäiväkirjasta tulee ilmetä, minkä kokeen yhteyteen se on tarkoitettu. Yhdestä oppimispäiväkirjasta voi saada arvosanaan vaikuttavia pisteitä (max 3 p, jos kokeessa jaossa 36p; max 5p, jos kokeessa jaossa 60p) vain yhden kokeen yhteydessä. Normaalityöstä saa 2/3 (tai 3/5) pistettä ja maksimipisteet vaativat jo jotain erityistä.

Kirjoittakaa henkilökohtainen oppimispäiväkirja työskentelystänne tällä kurssilla. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa vapaavalintaiseen muotoon, esimerkiksi ajan tai aihepiirin mukaan järjestettynä. Pohtikaa esimerkiksi seuraavia seikkoja. Älkää käyttäkö niitä kuitenkaan väliotsakkeina.

Mitään täsmällistä oppimispäiväkirjan luontiohjetta ei ole, mutta esim. TKK:n Tehosalkku ohjeistus tai Sari Lindblom-Ylänteen kirjoittamisohje ovat hyödyllisiä.

Projektin arviointi

Heikohkon oppimispäiväkirjan (arvosana 1/3 tai 1/5) tunnistaa siitä, että siinä on lähinnä vain kirjattu omaa ajankäyttöä, ei oma oppimista tai oppimisen arviointia. Aihepiirin ymmärtäminen on puutteellista. Kieliasu voi olla heikohkoa.

Tyydyttävässä oppimispäiväkirjassa (arvosana 2/3 tai 3/5) kirjataan jo opittuja asioita ja käsitteitä sekä pyritään arvoimaan oman oppimisen laatua. Työstä käy ilmi, että opiskelija on sisäistänyt pääosan kurssin keskeistä sisältöä. Kieliasu on hyvä.

Erinomaisessa oppimispäiväkirjassa (arvosana 3/3 tai 5/5) on tuotu esille aihepiirin keskeiset käsitteet sekä miten hyvin ne on opittu. Opiskelija on sisäistänyt kurssi aihepiirin ja pystyy tuomaan tämän selkeästi esille. Kieliasu on erinomainen.

 


Teemu Kerola