(julkaistu HS Mielipide 13.11.2012 / lähetetty 8.11.2012) Avoimet laadukkaat verkkokurssit ovat jo osa perinteisiä yliopistoja Johtaja Matti Apunen kirjoitti kolumnissaan 6.11. "Maalaisyliopiston loppu" siitä, kuinka internetin tuomat mahdollisuudet ja mittakaavaedut voivat nopeasti romahduttaa yliopistot sellaisina instituutioina, jollaisina niitä perinteisesti on totuttu ajattelemaan. Erityisesti korkeiden lukukausimaksujen Yhdysvalloissa näiden "massiivisten avointen verkkokurssien" eli MOOC-kurssien on ennustettu mullistavan koulutusmarkkinat ja vaikeuttavan pienten, vähemmän tunnettujen yliopistojen asemaa. Nyt kun teknologia alkaa viimeinkin olla kypsä ja toimintakulttuuri luontevaa verkko-opiskelun kannalta, muutoksilta ei tosiaan voi välttyä yliopistoissakaan - viimeistään opiskelijat vaativat opetusjärjestelyiltä mielekkyyttä. Opetuksen ja opiskelun mielekkyys liittyy juuri siihen, mitä Apunenkin peräänkuulutti kolumnissaan: opettamisen intohimoon. Opettamisen intohimo ei kuitenkaan enää riitä, jos opettaja luennoi tyhjille seinille opiskelijoiden seuratessa kurssimateriaaleja verkossa. Opettajan rooli muuttuu väistämättä oppimisen intohimon herättäjäksi ja ylläpitäjäksi. Oppiminen tuntuu hyvältä, kun edistyminen on itselle näkyvää; myös opettaminen ja ohjaaminen on palkitsevaa, kun näkee, että opiskelija oppii. MOOC-aikanakaan maailmassa nämä ikiaikaiset ilmiöt eivät tule muuttumaan, ne vain pystyy tekemään paremmin näkyviksi kaikille osapuolille. Suomen yliopistot ja korkeakoulut eivät ole pystyynkuolleita norsunluutorneja tässä asiassa. Jo nyt Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella (TKTL) on avoimesti tarjolla vastaava verkko-opiskelumahdollisuus. Koneisto kurssien taustalla on kuitenkin monin tavoin ylivertainen Apusen mainitsemiin kaupallisiin tai edX:n kaltaisiin alustoihin verrattuna, joiden keskeinen pedagoginen innovaatio on, että luentovideot ovat lyhyehköjä ja puhuvan pään sijaan kuva keskittyy osin käsinkirjoitettuna esitettyyn tekstiin. Toiminta on luentomateriaalin seuraamista ja monivalintakysymyksiin vastaamista. TKTL:n avoin tietokoneohjelmoinnin verkkokurssi on toista maata. Ohjelmointia oppii ohjelmoimalla, joten opiskelijoiden tulee ohjelmoida, ei oppia seuraamaan videoluentoja ohjelmoinnista. Materiaali on täysin tehtäväperustaista ja rakennettu siten, että se opettaa itse itsensä. Kukin osallistuja voi ohjelmoida missä päin maailmaa tahansa ja käyttää alusta saakka ammattimaista ohjelmointityökalua. Koneisto ohjaa automaattisten testien avulla rakentamaan ohjelmia oikein. Vertaistukea on koko ajan tarjolla reaaliaikaisilla kanavilla. Parasta kurssissa on, että se integroituu saumattomasti laitoksen muuhun toimintaan. Samaa koneistoa ja materiaalia käytetään ohjelmoinnin peruskursseillamme, joten suoritus vastaa yliopistokursseja täsmällisesti, toisin kuin Stanfordin mallissa. Siksi TKTL myöntää opintopisteitä suorituksesta myös lukioille, jotka käyttävät MOOCia osana tietotekniikan kurssitarjontaansa. Jaakko Kurhila opintoesimies tietojenkäsittelytieteen laitos Helsingin yliopisto