Yliopiston etusivulle Suomeksi Inte på svenska No english version available
Helsingin yliopisto Tietojenkäsittelytieteen laitos
 

Tietojenkäsittelytieteen laitos

582515 Tietotekniikka-ala ammattina (2 op)

Kurssin tiedot

Jos et ole vielä kirjautunut kurssille Moodleen 17.3. klo 10.00 mennessä, tarvitset avaimen: "ttammatti2009". Jos olet kirjautunut Moodleen ennen 17.3. voit jatkaa käyttöä ilman mitään toimenpiteitä.

  • Kurssin laajuus on 2 opintopistettä, ja se sijoittuu FM-tutkinnon Muut opinnot -kokonaisuuteen. Kurssilla voi korvata FM-tutkinnossa vaadittavan työkokemuksen (eli kurssi vastaa tutkinnossa vanhaa "Tietotekniikka: Nyt!" -kurssia). Kurssin voi sisällyttää kuitenkin tutkintoon, vaikka myös työkokemus olisi mukana.
  • Kurssin tavoitteena on tuottaa ajassa kiinni oleva ja vaihteleva näkökulma niihin tietotyön käytännön välineisiin ja tarpeisiin, jotka jäävät helposti uupumaan perinteisillä kursseilla.
  • Kurssin suoritus perustuu vierailijoiden esitysten seuraamiseen ja luennon aikana esitettyjen tehtävien käsittelyyn; kaikki tehtävät palauttamalla saa kurssin suorituksen. Käytännössä osa tehtävistä voi olla myös osittaisen luentopäiväkirjan pitämistä (eli luentopäiväkirja rajatusta näkökulmasta).
  • Kurssin suoritukseen vaaditaan osallistuminen jokaiseen luentoon. Pakottavan esteen, esimerkiksi sairaustapauksen, takia korvaava työsuoritus on mahdollinen.
  • Kurssin ensimmäinen luento on 10.3. ja viimeinen 21.4.2009.
  • Vierailijoiden luennot ovat tiistaisin klo 16-18 luokassa CK112 (vaihdamme pienempään saliin tarvittaessa).
  • Kurssin vastuuhenkilönä on Jaakko Kurhila.
  • Kurssilla käytetään luentpäiväkirjojen palautuksessa Moodle-järjestelmää. Kurssin Moodle-ympäristö (kurssikoodi Moodlessa "TAA09"). Moodleen tarvitset HY:n käyttäjätunnuksen ja salasanan. Jos et ole käyttänyt Moodlea aiemmin, ei huolta; sinun tarvitsee vain palauttaa kirjallinen tuotoksesi Moodlen kautta linkistä "Kirjallisen osion palautus" aina kuluvan viikon kohdalla.
  • HUOM! Kurssista on tiedotettu myös LuK-HOPS-ryhmien osallistujille ja muillekin opiskelijoille. Jos osallistut esityksiin LuK-HOPS -suoritukseen vaadittavien "rastien" takia, sinun ei tarvitse palauttaa mitään kirjallista selvitystä. Vain ne opiskelijat, jotka ovat ilmoittautuneet Tietotekniikka-ala ammattina -kurssille ja haluavat siitä 2 op suorituksen, palauttavat kirjalliset työt.
  • Kurssille tulevat vierailijat:
    • 10.3. esitys: Eeva Vuorinen: Tietotekniikka-alan konsulttina (Accenture)
      • Kirjallinen tehtävä 1: Oma työhistoria ja uratulevaisuus -- mitkä asiat ovat vaikuttaneet rekrytointitilanteessa, uralla etenemisessä sekä urasiirtymissä. Peilatkaa näitä asioita myös koulutukseenne laitoksella tai muualla (ei pelkkiin kurssisisältöihin, vaan myös toimintakulttuuriin, -ympäristöön ja välineisiin). Tehtävän palautus Moodleen viimeistään MA 16.3.2009 klo 23.55. Kirjallisen palautuksen mitta max. yksi A4 ja formaatti PDF tai tekstitiedosto.
    • 17.3. Jan Lindström: Ohjelmointi laitoksella, start up -yrityksessä ja isossa talossa (IBM) / Miikka Miettinen: Laaja-alaisen osaamisen hankkimisesta ja hyödyntämismahdollisuuksista (VBS Net)
      • Kirjallinen tehtävä 2: Ota kantaa ainakin osaan näistä väitteistä tai huomioista (argumentteja puolesta ja vastaan, näkemyksiä, kokemuksia):
        • Työnantaja arvostaa kertakäyttöistä täsmäosaajaa enemmän kuin monipuolisesti uteliasta laaja-alaista osaajaa.
        • Oman ahkeruuden ja aktiivisuuden merkitys laaja-alaisessa kehittymisessä: mitä voit itse tehdä oman oppimisesi eteen?
        • Kun kehittyy osaajana jollain alueella, kehittyminen muilla alueilla (taidoissa, tiedoissa, asenteissa) helpottuu.
        • Eric Sinkin kaava: Suorituskyky = Lahjakkuus + Aika * Oppimisnopeus
          • Onko kaava liian yksinkertaistava? Mikä osa kaavasta on olennaisin? Kuinka oppimisnopeuteen voi vaikuttaa? Voiko nopeasti oppia mitään mielekästä?
        • Luonnostaan utelias, ahkera ja oma-aloitteinen, realistinen optimisti, kommunikointikykyinen "perusfiksu" tyyppi, jolla ei ole yksittäistä erityislahjakkuutta -- löydätkö näitä ominaisuuksia itsestäsi? Onko tarpeen löytää; missä määrin, ja mitä niistä?
    • 24.3. Antti Klemetti: Koodaajan rooli ja työtavat nykyaikaisessa ohjelmistoprojektissa (Nokia)
      • Kirjallinen tehtävä 3: Katso Antti Klemetin kalvot (linkki Moodlessa), ja peilaa niissä olevia asioita laitoksen ohjelmointi- ja ohjelmistokursseihin; mitä pitää opettaa ja kenelle, missä vaiheessa, millä kurssailla, pakollisena vai vapaaehtoisena? Voit myös argumentoida sen puolesta, jos mielestäsi TKTL:n maisteriksi tai kandiksi pitää päästä ilman ko. aiheiden opiskelua, sillä maailmalla on tietojenkäsittelytieteen koulutusohjelmia, joissa ei tarvitse opiskella ohjelmointia.
    • 31.3. Mikko Waris: Ohjelmistokehittäjän työstä (Finsor)
      • Kirjallinen tehtävä 4 (Valitse vain yksi, vaihtoehto a, b tai c):
        • Vaihtoehto a: Katso Mikko Wariksen kalvot (linkki Moodlessa) ja niistä erityisesti viimeinen. Siinä annetun haasteen mukaisesti pohdi ja ideoi BedSense2 -prototyypin jotain osaa tai jotain siihen liittyvää. Ideoinnin ei tarvitse olla laaja, syvällinen tai aikaavievä, vaan mikä tahansa relevantti ajatusleikki kelpaa. HUOM! Jos haluat, että ideasi välitetään Mikko Warikselle, merkitse se selvästi palautukseesi.
        • Vaihtoehto b: Sama kuin vaihtoehto a, mutta voit soveltaa sensoritekniikkaa johonkin muuallekin kuin sosiaali- ja terveydenhuoltoalaan, esimerkiksi opiskeluun yliopistossa. Taaskaan ideoinnin ei tarvitse olla laaja, syvällinen tai aikaavievä, vaan mikä tahansa relevantti ajatusleikki kelpaa. HUOM! Jos haluat, että ideasi välitetään Mikko Warikselle, merkitse se selvästi palautukseesi.
        • Vaihtoehto c: Mikko Wariksen esitys antoi kuvan yhden startup-yrityksen todellisuudesta. Kirjoita luentopäiväkirja vapaavalintaisella otsikolla (esim. "Minä ja startup-yritys -- miksi ei?"), jossa reflektoit itseäsi ja näkemystäsi startup-yrityksistä.
    • 7.4. Juhani Lith, Jaakko Haakana, Jukka Ylimutka: Web-kehitys ja tekninen projektityö (Microsoft)
      • Kirjallinen tehtävä 5: Työskentely asiakkaiden ja kumppanien kanssa:
        • Pohdi mitkä suorittamasi kurssit tukevat esiintymistä, kirjoittamista ja viestintää
        • Pohdi omia vahvuuksiasi ja heikkouksia esiintymisessä, kirjoittamisessa ja viestinnässä
        • Pohdi omaa luonteenlaatuasi esiintyjänä. Oletko esimerkiksi aktiivinen vai passiivinen, puhuja vai kuuntelija, pohtiva vai toimiva.
    • 14.4. Pääsiäisloma! Ei esitystä.
    • 21.4. Olli Sinerma: Ammattina pelit (itsenäinen konsultti)
      • Tehtävänanto 6: Valitse vain toinen seuraavista tehtävistä (a tai b):
        • Vaihtoehto a: Kurssin aikana näimme yhteensä yhdeksän eri vierailijaa seitsemästä eri yrityksestä. Kurssin ensimmäinen tehtävänanto oli kuvata omaa urahistoriaa, työkokemuksia ja -toiveita sekä työtulevaisuutta. Nyt viimeisessä tehtävässä, kaikkien esitysten ja niistä kummunneiden omien ajatustenne jälkeen on hyvä miettiä, muuttuiko mikään. Tarkentuivatko uratoiveet, tuliko uusia avauksia, innostavia ilmiöitä, ajatuksia opiskeluun tai omaan itsetuntemukseen?
        • Käsittelytapa on täysin vapaa. Voit samalla myös kokeilla HY:n urapalveluiden Tavoitepeliä: https://alma.helsinki.fi/doclink/104268 tai uraohjaus.net -palvelua, ja katsoa mitä ne kertovat itsestäsi ja/tai miten voisit niistä hyötyä.
        • Vaihtoehto b: Jos peliala tai tämän esityskerran luento kiinnostaa erityisesti, voit kirjoittaa myös luentopäiväkirjatyyppisen selvityksen Olli Sinerman esityksestä. Muista peilata esityksen sisältöä myös omiin ajatuksiisi ja näkemyksiisi. Käsittelytapa on tässäkin hyvin vapaa.