582201 Käyttöliittymät (4 op, 2 ov)

Kevät 2008 / Esko Luontola, Sami Nikander, Marju Kettunen

Ajankohtaista Suorittaminen Oppimistavoitteet Luennot Harjoitukset Kurssimateriaali Kokeet

Oppimistavoitteet

Oppimistavoitteiden on tarkoitus toimia opiskelijan apuna, kun hän opiskelee kurssilla. Niiden avulla opiskelijan on tarkoitus voida selvittää, mitä häneltä kurssilla vaaditaan, ja lisäksi pystyä myös itse arvioimaan (esimerkiksi tenttiin valmistautuessaan), osaako hän vaadittavat asiat.

Alla on kuvattu Käyttöliittymät-kurssin oppimistavoitteet, jotka ovat samat kuin viime vuonna. Matriisin sarakkeen "saavuttaa oppimistavoitteet" kokonaan hallitsemalla opiskelija saa kurssista lähtökohtaisesti arvosanan 5/5. Sarakkeen "lähestyy oppimistavoitteita" kokonaan hallitsemalla opiskelija pääsee juuri ja juuri kurssista läpi hyväksytyllä arvosanalla. Matriisin syventäviä tavoitteita ei vaadita kurssilla, vaan niiden on tarkoitus johdattaa opiskelijaa näkemään pääteeman syvällisemmän hallinnan suuntaa.

Oppimistavoitteet kurssilla Käyttöliittymät

Antti Latva-Koivisto ja Sari A. Laakso 17.3.2006

Pääteema Esitiedot Lähestyy oppimistavoitteita Saavuttaa oppimistavoitteet Syventää oppimistavoitteita
  • Käyttöliittymien arviointi ja testaus
  • On nähnyt jonkun käyttävän tietokoneohjelmaa.
  • Tuntee käytettävyyden käsitteet tehokkuus, opittavuus ja muistettavuus sekä näiden yhteyden tietosisältöön ja toiminnallisuuteen.
  • Löytää käyttöliittymästä ongelmakohtia muilla keinoilla kuin omiin mielipiteisiin perustuen.
  • Osaa simulointitestata valmiiden ohjelmien tai luonnosten käyttöliittymäratkaisuja.
  • Osaa toteuttaa valmiille ohjelmalle yksinkertaisen käytettävyystestin.
  • Kykenee löytämään molemmilla testausmenetelmillä käyttöliittymäratkaisun pahimmat puutteet ja ongelmat.
  • Osaa verrata ja arvioida itse tekemiään ja annettuja käyttöliittymäratkaisuja sekä asettaa ne paremmuusjärjestykseen.
  • Osaa valita sellaisia testitapauksia, joilla saadaan kiinni keskeisimpiä ongelmakohtia.
  • Käyttää simulointitestausta laatiessaan käyttöliittymiä (muut kurssit, työpaikka).
  • Osaa käytettävyystestata myös paperiprotoja.
  • Osaa valita parhaiten soveltuvan testausmenetelmän projektin tilanteen mukaan (muut kurssit, työpaikka).
  • Käyttöliittymän suunnittelu (prosessi)
  • Tietää, miten tietokoneohjelma voi reagoida käyttäjän syötteisiin.
  • Osaa laatia käyttöliittymän toimintalogiikan, joka on mahdollista ohjelmoida.
  • Osaa laatia ja kuvata käyttöliittymän, jolla annettu käyttötilanne voidaan suorittaa.
  • Osaa piirtää käsin testauskelpoisia näyttökuvia suunnittelemastaan käyttöliittymäratkaisusta.
  • Osaa suunnitella yksinkertaiseen perussovellukseen käyttöliittymäratkaisun, joka tukee annettuja käyttötilanteita.
  • Osaa kuvata yhden systemaattisen suunnitteluprosessin vaiheet ja niiden takana olevat ideat sekä eritellä prosessin etuja ja heikkouksia.
  • Osaa verrata käyttötilanteiden tukemisesta ja käyttöliittymäratkaisujen kiinnittämisestä syntyvää toiminnallisuutta sellaiseen toiminnallisuuteen, joka on määritelty ilman käyttötilanteita. Osaa perustella erot.
  • Osaa demota näyttökuviksi piirtämänsä käyttöliittymäratkaisun käyttötilanteen avulla ja perustella esimerkkidatan merkityksen.
  • Osaa dokumentoida käyttöliittymäratkaisun toimintalogiikan näyttökuvasarjan avulla.
  • Tuottaa käyttöliittymän soveltamalla systemaattista suunnitteluprosessia.
  • Osaa verrata käyttöliittymän suunnitteluprosesseja ja niiden seurauksia.
  • Pystyy näkemään käyttöliittymän suunnitteluprosessin yhteyksiä vaatimusmäärittelyyn.
  • Käyttöliittymäratkaisut
  • On käyttänyt ohjelmaa, jossa on graafinen käyttöliittymä.
  • Tuntee tavanomaiset käyttöliittymäkomponentit.
  • Osaa perustella, millaisissa tilanteissa wizardtyyppinen käyttöliittymäratkaisu on huono
  • Osaa perustella, miksei opastuksen lisääminen ratkaise huonon käyttöliittymän ongelmia.
  • Soveltaa käyttöliittymäsuunnittelun ratkaisumalleja ja suunnitteluperiaatteita ja pystyy perustelemaan, miksi nämä ratkaisut ovat parempia kuin toiset.
  • Osaa perustella hyviä käyttöliittymäratkaisuja sekä käyttösekvenssien että kognitiivisten käsitteiden avulla.
  • Paikantaa käyttötilanteista käyttäjän päätöksentekokohtia ja osaa laatia niitä tukevia käyttöliittymäratkaisuja.
  • Alkaa hahmottaa hyvien ratkaisumallien yhteisiä periaatteita.
  • Osaa muokata ratkaisumalleja käyttötilanteisiin paremmin sopiviksi.
  • Käyttötilanteet
  • On käyttänyt tietokoneohjelmistoa jonkin omassa elämässä sattuneen tilanteen ratkaisemiseen.
  • Osaa kuvata vapaamuotoisen tekstin avulla realistista käyttötilannetta.
  • Osaa selittää, miksi käyttöliittymäratkaisuja peilataan käyttötilanteita vasten.
  • Tietää, millaisia ovat käyttöliittymän suunnittelun ja arvioinnin kannalta hyödylliset testitapaukset, ja osaa laatia niitä.
  • Tuntee käyttötilanteiden kuvaamisessa käytettyjä skenaariotyyppejä ja UML-käyttötapaukset. Osaa arvioida näiden etuja ja heikkouksia hyvän käyttöliittymän tuottamisen kannalta.
  • Osaa selittää yksittäisen käyttötilanteen yhteyden sitä tukevaan käyttöliittymäratkaisuun.
  • Laatii käyttötilannekuvauksia testitapauksiksi (muut kurssit, työpaikka).
  • Havaitsee käyttötilanteiden seurauksia vaatimusmäärittelyssä.
  • Osaa selittää, millä tavalla käyttötilanteet ja käyttöliittymäsuunnittelu liittyvät työprosessien suunnitteluun.

Päivitetty 10.01.2008