[an error occurred while processing this directive]
Käyttöjärjestelmät I S2005 / OSIO 2 (15.9-3.10)
In english
Muistinhallinta

o TAVOITTEET

Osiossa tutustumme ensin yksinkertaisen muistinhallinnan (varaus, vapautus) perusperiaatteisiin ja sen jälkeen virtuaalimuistitoteutuksen keskeisiin ideoihin.

Avainsanat: looginen osoite, fyysinen osoite, MMU ja osoitemuunnos, virtuaalimuisti, sivutus ja segmentointi, sivutaulu ja segmenttitaulu, osoitemuunnospuskuri (TLB)

o OPPIKIRJAN TEKSTI

o LUENTOKALVOT sekä MUUTA MATERIAALIA

  • See also Stallings's pages

    Muuta materiaalia: Tanenbaum A.S.: Modern Operating Systems. 2nd ed. 2001. Sivut 189-214, 249-262. Kirja löytyy myös TKTL:n kirjastosta.

    o OPINTOPIIRITOIMINTA, KOHDAT A-C

    Ennen ryhmän tapaamista: Tutustu huolellisesti kaikkiin tehtäviin. Pohdi niitä jo itseksesi ja kirjaa ylös tehtäviin liittyviä ajatuksia, tuloksia, ongelmia ja pulmia. Tee oma käsitekartta ajatusten jäsentämiseksi.

    1. tapaaminen: Käykää yhdessä läpi tehtävät ja pohtikaa mitä tiedätte asiasta, mitä tietoja vielä tarvitsisitte, jne. Ohjaaja on tapaamisessa käytettävissä, mutta ei ratko tehtävää puolestanne. Hän voi ohjata ryhmäänne oikeaan suuntaan, jos tuntuu, että olette ihan eksyksissä.

    Osion aikana: Tapaamisten välillä voitte järjestää oman tapanne kommunikoida keskenänne: tapaamiset laitoksella, sähköposti, irc, webCT (jos joku haluaa sitä käyttää, niin ottakaa yhteyttä luennoijaan). Laatikaa raporttinne 2. tapaamiseen mennessä.

    2. tapaaminen: Ryhmät esittelevät raporttiensa sisältöjä muille ryhmille.

    2. tapaamisen jälkeen: Jos on tarvetta vielä täydentää tai muokata ryhmän raporttia, niin tämä on mahdollista tapaamisen jälkeen. Kirjallinen palautus on tapaamista seuraavana maanantaina.

    Osion 2 raportti (kohdat A-C) tulee palauttaa kirjallisena joko luennolla tai huoneen D225 vieressä olevaan lokeroon. Raporttiin pitää kirjata: opintopiirin jäsenten nimet, laskuharjoitusryhmän numero ja ohjaajan nimi. Viimeinen palautusajankohta on ma 3.10. klo 12.

    o A - OPINTOPIIRITEHTÄVÄ

    Käykää raportissanne läpi sivuttavan virtuaalimuistin toiminta mahdollisimman yksityiskohtaisesti esimerkin valossa. Kuvatkaa siis järjestelmän rakenne ja tietojen tallennuspaikat, sekä kertokaa mitä ja missä tapahtuu, kun vuorottaja valitsee suoritukseen uuden prosessin ja prosessi viittaa suorituksensa aikana seuraaviin virtuaaliosoitteisiin 0, 1 .. 200, 3001, 3002, 180 .. 190, 5000, 5001, 150. Olettakaa, että sivu, jolla osoite 5000 sijaitsee on vielä levyllä, vaikka kaikki muut prosessin sivut on ladattu muistiin prosessin suorituksen alkaessa.

    Voitte olettaa, että järjestelmä käyttää yksitasoita sivutaulua, 16 alkion assosiatiivista osoitemuunnospuskuria (TLB, translation lookaside buffer) ja että sivun koko on 1024 tavua.

    Pohtikaa myös miksi puhdas sivuttava virtuaalimuisti ei aina ole paras vaihtoehto. Pohdinnassa voi käyttää apuna seuraavan kaltaisia lähestymistapoja:

    • Vertailkaa esimerkiksi sivutusta ja segmentointia käyttäviä virtuaalimuistimekanismeja toisiinsa.
    • Miksi näiden yhdistäminen voi olla järkevä vaihtoehto?
    • Miksi on kehitetty käänteinen sivutaulu?
    • Mitä hyötyä/haittaa siitä on tavalliseen sivutauluun verrattuna?

    o B - PERUSTELKAA PORUKALLA TARKISTUSKYSYMYKSIÄ

    Kehittäkää viisi aihepiiriin liittyvää tarkistuskysymystä / keskeistä asiaa pohtivaa tehtävää, sekä perustelkaa miksi kysymyksiinne on tärkeää osata vastata. Saatte valita myös kirjan / luentokalvojen ja harjoitusten kysymyksistä. Tässä kohdassa on tärkeämpää kehittää hyvät perustelut kuin keksiä pyöriviä esineitä uudelleen. Välttäkää myös 'trivial-pursuit'-tyyppisiä yksittäisiä detaljitietoja testaavia kysymyksiä. Hyvä tarkistuskysymys on sellainen, johon vastaaminen vaatii suuremman kokonaisuuden ymmärtämistä.

    Vihjaiskaa, jos joku kohta kaipaa mielestänne tarkennusta, asiaan voidaan palata luennolla.

    o C - TEHKÄÄ PORUKALLA EVALUOINTIA / ITSEARVIOINTIA

    Tiimityönä: Täyttäkää oheinen lomake 2 ja jättäkää se luennoijalle / laatikkoon ryhmän raportin mukana. Lomaketta jaetaan harjoitusryhmässä.

    Kyselyllä on kaksi tarkoitusta: (1) kerätä tietoa tehtävien tekemisen onnistumisesta opintopiireissä ja (2) auttaa opintopiiriä oman toiminnan parantamisessa. Arvostamme lyhyitä vastauksia, joihin olennainen on kiteytetty. Pyrkikää olemaan avoimia. Paneutukaa palautteen antamiseen huolella, vastatkaa kaikkiin kohtiin ja perustelkaa mielipiteitänne. Palautteen kattavuus (ts. onko kaikkiin kohtiin vastattu ajatuksella) arvioidaan (0, 1, tai 2), sen sijaan palautteen sisällöllä ei ole vaikutusta arviointiin.

    Muuta palautetta / kommentteja voitte lähettää milloin tahansa kurssin uutisryhmään hy.opiskelu.tktl.kj (toivottavasti saamme keskustelua aikaiseksi), tai kertoa suoraan kurssin vetäjille suullisesti, sähköisesti tai kirjallisesti.


    Osioon 1 o o Osioon 3


    Assari on henkilö, joka saa ratkaisun kuulostamaan ongelmilta.

    Sivu luotu 13.9.2005 Tiina Niklander, Auvo Häkkisen sivujen pohjalta
    [an error occurred while processing this directive]