Käyttöliittymät II (syksy 2004)
Sari A.
Laakso & Antti Latva-Koivisto
2.1 Sama käyttöliittymä tukee monia
tilanteita
2.2 Eri käyttötapauksesta erilainen käyttöliittymäratkaisu
2.3 Käyttötapaukset realistisina
tilanneasetelmina
2.3.1 Kiinnitetyt toiminnot
2.3.2 Yleistetyt tilanteet
2.4 Muunlaiset kuvaukset suunnittelun syötteenä
2.4.1 Skenaariot
2.4.2 Persoonat
Lähteet
Viimeistään silloin, kun valmis järjestelmä otetaan käyttöön, käyttäjät
ryhtyvät tekemään järjestelmän avulla työtehtäviään ja yrittävät suoriutua
heille päivittäin eteen tulevista tilanteista. Jotta nämä käyttötilanteet eivät
tulisi ohjelmiston kehitysprojektissa yllättäen eteen vasta
hyväksymistestausvaiheessa tai jopa vasta käyttöönoton jälkeen, järjestelmän
määrittely kannattaa perustaa näihin tilanneasetelmiin jo alusta lähtien.
Kun selvitämme ja määrittelemme
heti projektin alussa ne käyttötilanteet, joiden suorittamista järjestelmän on
tarkoitus tukea, voimme johtaa järjestelmässä tarvittavat toiminnot ja
tietosisällön niistä. Realististen käyttötilanteiden avulla pystymme myös
jäsentämään toiminnot ja tiedot käyttöliittymään siten, että näytön
organisointi vastaa käyttäjän käsillä olevaa työtehtävää ja siirtymistä
tehtävästä toiseen. Lisäksi pystymme rajaamaan järjestelmän siten, että rajaus
on mahdollisimman optimaalinen suhteessa käyttötilanteisiin.
Kun konkreettisia käyttötilanteita
selvitetään käyttöliittymäsuunnittelun syötteeksi, aluksi saattaa vaikuttaa
siltä, että erilaisia tilanteita on satoja tai tuhansia, mahdollisesti jopa
enemmän kuin erilaisia käyttäjiä. Tässä vaiheessa monen suunnittelijan mielessä
herää kysymys siitä, voidaanko suunnittelua käytännössä mitenkään perustaa
käyttötilanteiden varaan, jos erilaisia käyttötilanteita on näin paljon.
Riittävän kattavan selvityksen tekeminen saattaa vaikuttaa suunnattoman
kalliilta tai mahdottomalta.
Käyttötilanteita lähemmin tarkastelemalla
kuitenkin ilmenee, että valtava määrä erilaisia käyttötilanteita on niin
lähellä toisiaan, että sama käyttöliittymäratkaisu palvelee tehokkaasti niitä
kaikkia. Erilaisten käyttötilanteiden määrä saadaan pudotettua hyvin pieneksi,
kun samanlaiset käyttötilanteet osataan tunnistaa ja niputtaa samaan
kategoriaan. Toisaalta käytännön suunnittelutyössä jo muutama lähes
satunnaisestikin valittu käyttötilanne vaikuttaa sisältävän hämmästyttävän
paljon kattavuutta: kun otamme suunnitteluun mukaan pari konkreettista
tilannetta, niiden avulla suunnitellusta käyttöliittymästä menee valtava määrä muitakin tapauksia läpi hyvin.
Tärkeintä tilanteiden
laatimisessa on se, että tilannekuvaukset perustuvat konkreettiseen, jollekin
esimerkkihenkilölle todellisuudessa eteen tulevaan tilanteeseen tai
tapahtumaan. Jos tilanteet ovat konkreettisia, jo 4-5 tilanneasetelman
ottaminen mukaan esimerkiksi hotellivarausjärjestelmän suunnitteluun vaikuttaa
kattavan paljon useampia tosielämässä eteen tulevia tilanteita kuin ilman
konkreettisia käyttötilanteita tehty suunnittelu. Kattavuutta arvioitaessa
kannattaa huomata, että järjestelmän ei tarvitse tukea lainkaan sellaisia
tilanteita, joita ei tosielämässä esiinny tai jotka käyttäjien kannattaa aina
hoitaa järjestelmän ulkopuolella.
Seuraavan esimerkin avulla
havainnollistetaan, kuinka aivan erilaisten käyttäjien erilaisilta vaikuttavat
käyttötilanteet edustavatkin itse asiassa samaa tilannekategoriaa ja siten
johtavat samanlaiseen käyttöliittymäratkaisuun. Esimerkkijärjestelmänä on
parturikampaamon web-palvelu, josta asiakkaat voivat katsoa parturien vapaita
aikoja ja tehdä sitten varauksensa puhelimitse.
Ensimmäinen käyttötilanne kuvaa
tietotekniikka-alan yrittäjänä toimivan esimerkkikäyttäjä Karrin parturikäyntiä
(kuva 2.1). Skenaariossa kuvataan mahdollisimman realistisesti ne tapahtumat,
jotka liittyvät Karrin ajanvaraukseen ja parturissakäyntiin.
Joululoman jälkeen yksityisyrittäjänä toimivan Karrin tukka alkaa olla taas
leikkauksen tarpeessa, ja parturissakäynti olisi hyvä hoitaa pois jaloista,
ennen kuin asiakasprojektit taas pyörähtävät täysillä
käyntiin. Maanantaiaamulla 12.1. Karri varaa itselleen ajan tiistaiksi
20.1. Hänellä on silloin palaveri uuden projektin tiimoilta iltapäivällä klo 13-15 Pitäjänmäessä, joten Karri ottaa vakioparturiltaan
Veskulta iltapäiväajan klo 16-17. Tiistaina 20.1.
Karri on hyvissä ajoin Pitäjänmäellä palaverissa, mutta asiakkaan edustaja
tulee paikalle 20 minuuttia myöhässä. Palaveri venyy yli kaksituntiseksi, koska
kaikille on epäselvää, mitä projektissa kannattaisi tehdä, ja Karri pääsee
lähtemään vasta klo 15.35. Hän arvelee ehtivänsä vielä juuri ja juuri ajoissa
perille, mutta iltapäivän ruuhkan takia hän myöhästyy viisi minuuttia. Onneksi
Vesku kuitenkin on vasta rahastanut edellisen asiakkaan, kun Karri saapuu
paikalle, eikä sen kummempaa harmia pääse syntymään.
Kuva
2.1. Karrin skenaario.
Kuvassa 2.2 esitetty
käyttöliittymäratkaisu on laadittu tukemaan edellä kuvattua Karrin tilannetta.
Kuvan tilanteessa Karri avaa järjestelmän ja näkee oman parturinsa Veskun
kuluvan viikon ajat, joita hän on tarkastellut edelliselläkin käyttökerralla.
Hän etsii omasta kalenteristaan sopivia aikoja, jotka osuisivat Veskun
vapaisiin aikoihin ja huomaa seuraavan viikon tiistai-iltapäivän. Hän soittaa
parturiliikkeeseen, jossa Ilona vastaa puhelimeen ja varaa Karrille ajan
Veskulta tiistai-iltapäiväksi.
Kuva
2.2. Karrin
skenaariota tukeva käyttöliittymä.
Seuraavaksi määrittelemme
käyttötilanteen aivan erilaiselle käyttäjälle, 66-vuotiaalle eläkeläiselle
Niilolle (kuva 2.3). Vaikka esimerkkihenkilö ja tilanne ensi silmäyksellä
saattavat vaikuttaa täysin erilaisilta kuin kuvassa 2.1 esitetty Karrin
tilanne, kuvan 2.2 käyttöliittymäratkaisu palvelee myös Niilon käyttötilannetta
hyvin ja suoraviivaisesti.
Niilo, 66-vuotias aktiivinen ja tietokoneita käyttävä eläkeläinen, on
varaamassa itselleen seuraavaa parturiaikaa, koska edellisestä käynnistä on
kulunut jo puolitoista kuukautta. Hän huomaa, että seuraavan viikon sunnuntaina
20.6. pidetään hänen tyttärentyttärensä Millan rippijuhlat, joten parturissa
voisi käydä mieluiten ennen tuota viikonloppua. Hänellä ei ole viikonloppua
edeltävänä torstaina eikä perjantaina mitään erityistä tekemistä, joten hän päättää
varata parturiajan torstaiksi klo 11.30 Jaanalta, jonka parturoitavana hän on
käynyt jo monta vuotta. Jaana on näpsäkkä ja huumorintajuinen nainen, jonka
kanssa on mukava turista.
Kuva 2.3. Niilon skenaario.
Kun Niilo alkaa käyttää kuvan 2.2
käyttöliittymää skenaarionsa mukaisesti, hän saa järjestelmän käynnistämisen
jälkeen näkyviinsä Jaanan kuluvan viikon ajat. Sen jälkeen hän valitsee
kalenterista näkyviin seuraavan viikon, tarkastelee torstain vapaita aikoja ja
päättää pyytää itselleen aikaa torstaille klo 11.30. Niilo soittaa
parturiliikkeeseen, jossa Jaana itse sattuu vastaamaan puhelimeen ja varaa
Niilolle ajan torstailta.
Kuvassa
2.4 esitetään vielä kolmas esimerkkihenkilö, yksinhuoltajaäiti Niina, jonka
vakiokampaaja Kristel on juuri tullut äitiyslomalta takaisin töihin. Myös Niinan tapauksessa kuvassa 2.2
esitetty käyttöliittymäratkaisu toimii erinomaisesti. Kun hän avaa
järjestelmän, hän näkee äitiyslomalta palanneen Kristelin parturilistassa ja
klikkaa hänen aikansa näkyviin. Järjestelmä näyttää oletuksena kuluvaa viikkoa,
josta hän toteaa, että lauantaiaamu voisi olla hyvä ajankohta.
Niinalla on tänään maanantaina 31.5. palkkapäivä, ja palkassa on mukana
ylityökorvauksia alkukuun ylitöistä. Niina ei ole käynyt kampaajalla moneen
viikkoon; viimeksi hänen ystävättärensä siisti hiuksia kotikonstein. Nyt kun
rahaa on vähän enemmän, Niina päättää nauttia ja käydä ottamassa hiuksiinsa
jonkin ihanan käsittelyn. Niina tietää, että hänen vanha vakiokampaajansa
Kristel on luultavasti tullut nyt reilun vuoden kestäneeltä äitiyslomaltaan
takaisin töihin, joten hän päättää varata ajan vanhasta tutusta
parturikampaamosta. Tosiaan, Kristel on jo töissä! Koska Niinalla on tällä
viikolla työvuoro joka päivä klo 16 asti ja Kristelillä on vapaita aikoja vain
klo 17 asti, Niina ottaa itselleen parin tunnin ajan ensi lauantailta klo 10-12. Niinan tytär Elli voi olla sen aikaa yksin kotona
katsomassa lauantaiaamun lastenohjelmia.
Kuva 2.4. Niinan skenaario.
Edellisessä esimerkissä olemme
saaneet katettua samalla käyttöliittymäratkaisulla kolmen aivan erilaisen
käyttäjän kolme erilaista tilannetta. Kun tarkastelemme yhä uusia tosielämän
skenaarioita, löydämme suuren joukon ensivaikutelmaltaan erilaisia
käyttötilanteita, joista valtaosa kuitenkin paljastuu olennaisilta osiltaan
hyvin samanlaisiksi. Näin saamme vähennettyä erilaisten suunnittelussa
tuettavien tilanteiden määrää niin radikaalisti, että tilanteet pysyvät
suunnittelun kannalta hallinnassa.
Kuvassa 2.5 edellä esitetyt
käyttötilanteet on analysoitu ja ne on jäsennetty tavoitepohjaisiksi
käyttötapauksiksi, joissa tilanneasetelmien virittävät tiedot on nostettu
esille (alleviivaukset). Virittävät tiedot ovat niitä, joiden perusteella
käyttäjä tekee päätöksentekoa ja jotka vaikuttavat käyttöliittymäratkaisuun,
eli kuvan 2.5 tapauksessa käyttäjän tuntemalla vakioparturilla käyminen ja
tietämättömyys parturin vapaista ajoista (joita kuitenkin todellisuudessa löytyy). Kuvan 2.5 kaikissa esimerkkitilanteissa
käyttöliittymäratkaisuun vaikuttavat kriittiset tiedot ovat samat. Eroja löytyy
ainoastaan esimerkkidatasta, kuten henkilöiden nimet ja vapaat aikavälit. Nämä
käyttötapaukset ovat siis variaatioita
samasta käyttötapauksesta.
Käyttötapaus 1a: |
Käyttötapaus 1b: |
Käyttötapaus 1c: |
Karrin tavoite:
Tietotekniikka-alan yrittäjä Karri on käynyt leikkauttamassa hiuksiaan
parturikampaamo HAIR:issa vakioparturillaan Veskulla jo useamman
vuoden ajan. Hiukset ovat kasvaneet niin paljon, että niitä olisi syytä
leikata, mutta hän ei tiedä Veskulle sopivia ajankohtia. |
Niilon tavoite:
Eläkeläinen Niilo on käynyt leikkauttamassa hiuksiaan parturikampaamo
HAIR:issa vakioparturillaan Jaanalla jo kymmenen vuoden ajan. Hiukset
ovat kasvaneet niin paljon, että niitä olisi syytä siistiä ennen seuraavan
viikon sunnuntain rippijuhlia, mutta hän ei tiedä Jaanalle sopivia
ajankohtia. |
Niinan tavoite:
Kenkäkaupan myyjänä työskentelevä yksinhuoltajaäiti Niina on käynyt
parturikampaamo HAIR:issa vakioparturillaan Kristelillä jo useamman
vuoden ajan, mutta Kristel on välillä ollut äitiyslomalla reilun vuoden.
Hiukset ovat taas kasvaneet niin paljon, että niitä olisi syytä leikata,
mutta hän ei tiedä Kristelille sopivia ajankohtia. |
Tilatietoja ·
Nyt on ma 12.1.2004 klo 8.45. ·
Karri on työpaikallaan Vuorimiehenkadulla. Karrin menot ·
Karrin työkalenteri on hyvin
täynnä 22.1. lähtien. ·
<Muut Karrin kalenterissa
olevat työkiireet> Parturi Veskun varaustilanne ·
<Veskun varaustilanne> Parturiliike HAIR ·
Parturikampaamo HAIR
sijaitsee osoitteessa Uudenmaankatu 15. ·
HAIRissa on viisi
työntekijää: Ilona, Jaana, Kristel, Vesku ja Mikko. |
Tilatietoja ·
Nyt on ti 8.6.2004 klo 8.45. ·
Niilo on kotonaan Töölössä. Niilon menot ·
Ke 16.6. päiväretki Nokian Edeniin. ·
Su 20.6. tyttärentyttären rippijuhlat. Parturi-kampaaja Jaanan varaustilanne ·
<Jaanan varaustilanne> Parturiliike HAIR ·
Parturikampaamo HAIR
sijaitsee osoitteessa Uudenmaankatu 15. ·
HAIRissa on viisi
työntekijää: Ilona, Jaana, Kristel, Vesku ja Mikko. |
Tilatietoja ·
Nyt on ma 31.5.2004 klo 17.50
ja palkka on juuri tullut tilille. ·
Niina on kotonaan Mellunmäessä. Niinan menot ·
Niina on tällä viikolla
töissä Itäkeskuksessa joka päivä klo 8-16. Kampaaja Kristelin varaustilanne ·
<Kristelin varaustilanne> Parturiliike HAIR ·
Parturikampaamo HAIR
sijaitsee osoitteessa Uudenmaankatu 15. ·
HAIRissa on viisi
työntekijää: Ilona, Jaana, Kristel, Vesku ja Mikko. |
Kuva
2.5. Karrin, Niilon ja Niinan
skenaarioita vastaavat käyttötapaukset.
Kun tarkastelemme esimerkiksi
Karrin skenaariota pidemmältä ajanjaksolta, kuten puolen vuoden ajalta,
havaitsemme, että sama käyttötapaus 1a toistuu hieman erilaisena variaationa
yhä uudelleen: Karri varaa puolen vuoden aikana monta kertaa seuraavan ajan vakioparturiltaan.
Vastaava tilanne toistuu myös Niinan ja Niilon kohdalla. Siten saman
käyttötapauksen variaatioita esiintyy paitsi eri henkilöiden välillä, myös
saman henkilön kohdalla, kunhan tarkastelemme riittävän pitkää aikaväliä.
Osa esimerkkihenkilöiden
skenaarioissa esiintyvistä käyttötilanteista on aidosti erilaisia
tilanneasetelmia, joihin tarvitaan erilaiset käyttöliittymäratkaisut. Alla
esitetyt parturin ajanvarausjärjestelmän käyttötapausesimerkit 1-3 on valittu
siten, että jokaisesta käyttötapauksesta syntyy käyttöliittymään hieman
erilaista tietosisältöä ja erilainen tietojen organisointi.
Kuvan 2.6 tilanneasetelmassa
jatkuvasti samalla vakioparturilla käyvän Juhanin pitäisi saada hiuksensa
leikkautettua lähipäivinä. Kyseessä on siis neljäs variaatio samasta
käyttötapauksesta kuin edellisessä aliluvussa esitetyt käyttötapauksen 1
variaatiot 1a-1c.
Käyttötapaus 1: Vakioparturi Veskulle lähipäivinä
Juhanin tavoite: Opiskelija Juhani on käynyt
leikkauttamassa hiuksiaan parturikampaamo HAIR:issa Veskulla jo useamman vuoden
ajan. Nyt hänen hiuksensa ovat taas kasvaneet niin paljon, että niitä olisi
syytä leikata, mutta hän ei tiedä Veskun vapaita aikoja.
Kuva 2.6. Käyttötapaus 1 ja sitä vastaava
datanäkymä.
Käyttötapauksen 1 seurauksena
syntyvän käyttöliittymän tietosisältökin organisoidaan täsmälleen samalla
tavalla kuin kuvan 2.2 käyttöliittymässä. Juhania palvelee parhaiten
datanäkymä, jossa hänen on mahdollista fokusoitua vakioparturiinsa (Vesku),
jonka vapaat ajat on visualisoitu (kuva 2.6). Vapaita aikoja kannattaa näyttää
mahdollisimman paljon kerralla, jotta Juhanin ei tarvitse navigoida eri päivien
välillä selvittääkseen, milloin Veskulla on vapaata.
Kun
valitsemme suunnittelun lähtökohdaksi riittävän erilaisen käyttötapauksen,
tarvittava tietosisältö ja tiedon organisointi muuttuu. Kuvassa 2.7 esitetyssä
käyttötapauksessa 2 Soilella on muilta osin samantyyppinen tilanne kuin
tapauksen 1 Juhanilla, mutta Soile on menossa uuteen kampaamoon, jonka
työntekijöitä hän ei tunne ennestään. Hänen päätöksentekonsa tueksi pitäisi
näyttää kampaajien vapaiden aikojen lisäksi jotakin sellaista vertailudataa,
jonka perusteella hän pystyisi valitsemaan itselleen sopivimman kampaajan.
Käyttötapaus 2: Uudelle kampaajalle
Soilen tavoite: Soilen yksityisyrittäjä-vakiokampaaja on
jäänyt äitiyslomalle, ja edellisestä hiusten leikkuusta on jo yli viisi
viikkoa. Hän näkee kampaamoliike HAIRin lupaavan mainoksen Keltaisilla
Sivuilla, mutta hän ei ennestään tunne HAIRin työntekijöitä eikä tiedä, milloin
heillä olisi vapaata aikaa.
Kuva 2.7. Käyttötapaus 2 ja sitä vastaava
datanäkymä.
Kuvan 2.7 datanäkymässä
vertailudataksi on valittu mm. jokaisen työntekijän kokemusta ja erityisosaamista
kuvaavia tietoja. Tiedot on organisoitu siten, että Soile pystyy katsomaan
kunkin päivän kohdalta eri kampaajien vapaita aikoja rinnakkain.
Käyttötapauksen 3 tilanteessa
(kuva 2.8) Henri kävelee parturiliikkeen ohi ja miettii, kävisikö samantien parturissa.
Tilanne eroaa käyttötapauksesta 2 ainoastaan Henrin fyysisen sijainnin osalta:
Henri on tapahtumahetkellä parturiliikkeen kohdalla.
Käyttötapaus 3: Nyt heti parturiin
Henrin tavoite: Henri on ollut jo jonkin aikaa
hiustenleikkuun tarpeessa, kun hän sattuu kävelemään lupaavan näköisen
parturiliikkeen ohi. Hän ei ennestään tiedä, sattuisiko kenelläkään parturilla
olemaan vapaata aikaa nyt heti.
Kuva 2.8. Käyttötapaus 3 ja sitä vastaava
datanäkymä.
Kuvassa 2.8 on käytetty samaa
vertailudataa parturin valitsemista varten kuin kuvassa 2.7, mutta näkymä on
järjestetty seuraavaksi alkavien vapaiden aikojen mukaan: Kristel olisi vapaana
nyt heti, mutta Veskua ja Ilonaa pitäisi odottaa yli tunti. Datan organisointi
on lähellä käyttötapausta 2, mutta tässä tilanteessa Karille riittää näyttää
vain heti alkavia parturiaikoja.
Käyttötapauksen suorittamisen eli
toteumaskenaarion aikana saattaa käydä niin, että skenaario siirtyy toisen
käyttötapauksen puolelle. Jos esimerkiksi käyttötapauksessa 3 parturiliikkeen
ohi kävelevä Henri päätyy hylkäämään Kristelin korkean hinnan vuoksi,
toteumaskenaario saattaa jatkua käyttötapauksen 2 aktivoitumisena: Henri
yrittää selvittää, mihin aikaan seuraavina päivinä muilla normaalihintaisilla
partureilla olisi vapaata aikaa.
Käyttäjille eteen tulevat
erilaiset tosielämän tilanteet ja tapahtumat voidaan kiteyttää
tavoitepohjaisiksi käyttötapauksiksi. Tärkeintä käyttötilanteen kuvaamisessa on
realistinen tilanneasetelma, jossa tulevan järjestelmän toimintoja tai
käyttäytymistä ei ole vielä millään tavalla kiinnitetty. Seuraavissa
aliluvuissa esitetään esimerkkejä käyttöliittymäsuunnittelun kannalta
hyödyllisistä käyttötapauskuvauksista sekä käsitellään kahta käyttötapausten
määrittelyvaiheessa tyypillisesti esiintyvää ongelmaa, kiinnitettyjä toimintoja
(luku 2.3.1) ja tilanteiden yleistämistä (luku 2.3.2).
Vaatimusmäärittelyvaiheen
käyttötapauskuvauksissa ei pidä kiinnittää suunniteltavan järjestelmän
toimintoja tai työnkulkuja. Esimerkiksi yliopiston sisäistä
kirjastojärjestelmää määriteltäessä ”Kirjan
varaaminen” ei kelpaa käyttötapaukseksi, koska siinä kiinnitetään
varaustoiminto. Seuraavan kirjastoesimerkin avulla havainnollistetaan, miksi
toiminnallisuutta ei pidä kiinnittää ennen käyttöliittymäsuunnittelua.
Kuvassa 2.9 on
kirjastojärjestelmän suunnitteluun laadittu tavoitepohjainen käyttötapaus.
Tässä käyttötapauksessa ei kiinnitetä toiminnallisuutta tai työn suoritustapaa,
vaan tarkoituksena on antaa lähtöasetelma, johon myöhemmin suunnitellaan
mahdollisimman hyvä käyttöliittymäratkaisu tarvittavine toimintoineen ja
tietosisältöineen.
Käyttötapaus 1: Cardin visualisointikirja yliopiston muissa
kirjastoissa
Tutkijan tavoite: Hannu Toivosen Tutkimustiedonhallinnan
peruskurssin seuraavalta luennolta puuttuu vielä pari keskeistä esimerkkiä,
joiden hän tietää olevan Cardin kirjassa ”Information Visualization”. Hän ei
kuitenkaan tiedä, miten hän saisi kirjan käsiinsä mahdollisimman vaivattomasti.
Tilatietoja
·
Tänään
on ma 1.9. klo 9.30.
·
Luento
on ti 9.9. klo 10-12.
·
Hannu
on aiemminkin lukenut Cardin kirjaa, mutta hänellä ei ole omaa kirjaa.
·
Omassa
TKTL:n lähikirjastossa on 3 lainakappaletta, kaikki henkilökunnalla lainassa.
·
Lääketieteellisen
kirjastossa on 3 kpl: lainassa 2, saatavilla 1. Hannu ei ole aiemmin käynyt
siellä, ei tiedä kirjaston sijaintia.
·
Kasvatustieteellisen
ja psykologian kirjastoissa on 2 kpl, kaikki lainassa.
Kuva 2.9. Kirjastoesimerkin tavoitepohjainen
käyttötapaus.
Kuvassa 2.10 on eräs kuvan 2.9
käyttötapaukseen laadittu käyttöliittymäratkaisu, joka sisältää edellä mainitun
varaustoiminnon. Kuvan tilanteessa esimerkkikäyttäjä Hannu aloittaa hakemalla
esille Cardin kirjan, minkä jälkeen hän ryhtyy vertailemaan ratkaisuvaihtoehtoja.
Omassa TKTL:n lähikirjastossa kaikki kirjat ovat lainassa, mutta
lääketieteellisen kirjastossa olisi yksi vapaa kappale hyllyssä.
Päätöksentekoprosessi perustuu kahden järjestelmän tarjoaman vaihtoehdon
vertailemiseen: kannattaisiko hänen yrittää saada kirjaa lainaksi joltakin
kollegaltaan TKTL:lta (järjestelmä näyttää, keillä kirja on lainassa) vai
noutaisiko hän kirjan lääketieteellisen kirjastosta. Tässä esimerkkitoteumassa
hän päätyy noutamaan kirjan lääketieteellisen kirjastosta, minkä seurauksena
hänelle kannattaa tarjota myös varaustoiminto.
Kuva 2.10. Kirjastokäyttöliittymä, joka perustuu kirjan
varausmenettelyyn.
Koska kuvan 2.9 käyttötapauksessa
ei kiinnitetä varaustoimintoa, voimme yrittää edelleen suoraviivaistaa kuvan
2.10 käyttöliittymäratkaisua ja sen sisältämiä toimintoja. Tällä hetkellä
suurin ylimääräinen työ syntyy kirjan noutamisesta lääketieteellisen
kirjastosta. Voisimme suoraviivaistaa tuota kohtaa muuttamalla työnkulkua
siten, että kirjoja olisi mahdollista tilata yliopiston kirjastoista
sisäpostilla, jolloin esimerkkikäyttäjämme säästäisi paljon aikaa ja vaivaa.
Kuvassa 2.11 esitetään työnkulkua
optimoimalla parannettu ratkaisu samaan käyttötapaukseen 2.9. Kuten kuvasta
voidaan huomata, myös järjestelmän toteutus muuttuu edullisemmaksi:
karttapohjaista vertailua ja kirjastojen sijaintien näyttämistä kartalla ei
enää tarvita lainkaan. Kuvan 2.11 tilanteessa esimerkkikäyttäjä Hannu hakee
esille Cardin kirjan, minkä jälkeen hän edelleen tekee päätöksen kahden
vaihtoehdon välillä: kysyisikö hän joltain TKTL:n kollegaltaan kirjaa lainaksi
vai tilaisiko sisäpostissa itselleen tuon yhden lainakappaleen, joka näkyy
olevan saatavilla. Tässä tapauksessa hän päätyy tilaamaan lainakappaleen
sisäisessä postissa. Lainakappaleen sijainnilla ei ole hänelle tässä
tapauksessa erityistä merkitystä.
Kuva 2.11. Kirjastokäyttöliittymä, jossa työnkulkua on
suoraviivaistettu.
Jos olisimme kiinnittäneet jo
määrittelyvaiheessa käyttötapaukseen kirjan varaustoiminnon, emme olisi voineet
koskaan päätyä kuvan 2.11 esittämään vaihtoehtoon, jossa työnkulkua on
suoraviivaistettu ja joka saattaa kokonaiskustannusten kannalta tulla jopa
edullisemmaksi kuin kuvassa 2.10 esitetty noutamismenettely. Siksi järjestelmän
toimintoja (kirjan varaaminen) tai työnkulkukäytäntöjä (kirjan noutaminen) ei
pidä kiinnittää vielä käyttötapauskuvauksissa.
Käsitys siitä, että järjestelmän
käytössä esiintyy valtava määrä erilaisia käyttötilanteita johtaa helposti
yritykseen muodostaa yleistettyjä käyttötapauksia. Esimerkiksi YTV:n
Reittioppaan kaltaista aikatauluhakujärjestelmää suunniteltaessa voisi tuntua
loogiselta yleistää käyttötilanteet käyttötapaukseksi ”Reitin selvittäminen paikasta A paikkaan B”. Ainahan käyttäjä on
jostakin lähdössä ja jonnekin menossa.
Yritys muodostaa
käyttötilanteiden pohjalta suoraan yleistettyjä käyttötapauksia johtaa
kuitenkin ongelmiin. Edellä esitetyssä Reittioppaan yleistetyssä
käyttötapauksessa ei ole kiinnitetty toimintoja, mikä on sinänsä hyvä asia,
mutta se ei myöskään sisällä minkäänlaista konkreettista tilanneasetelmaa. Jos
laadimme määrittelyvaiheessa tällaisia yleistettyjä käyttötapauksia, tuloksena
on helposti YTV:n Reittioppaan kaltaista tiedon organisointia ja
toiminnallisuutta, jolla voi periaatteessa yleisesti tehdä ”mitä tahansa
hakuja”, mutta kaikkien todellisessa käyttötilanteissa esiintyvien hakujen
tekeminen on hyvin epäoptimaalista (kuva 2.12).
Kuva 2.12. Nykyinen YTV:n Reittiopas (www.ytv.fi/reittiopas).
Kun korvaamme edellisen
yleistetyn käyttötapauksen edes yhdellä realistisella tilanneasetelmalla, jossa
esimerkiksi TKTL:n tuntiopettaja on menossa ensimmäistä kertaa Ison Omenan
kauppakeskukseen auttamaan kaveriaan tennisvarusteiden hankinnassa, saamme
selville, että käyttöliittymän pitäisi näyttää hänelle ensisijaisesti hänen
huonosti tuntemansa määränpään sijainti kartalla. Simuloimalla paria muutakin
vastaavanlaista realistista käyttötilannetta meille selviää, että itse asiassa
hyvin monissa tapauksissa nimenomaan kulkuvälineen vaihtopaikat ja määränpään
sijainti ovat ne karttatiedot, jotka käyttäjiltä tyypillisesti puuttuvat.
Esimerkiksi nämä kriittiset kohdat tulisi siis nostaa vaihtoehtoisten reittien
kanssa samaan näkymään.
Jos laadimme käyttötapauksia
tyyliin ”Reitin selvittäminen paikasta A
paikkaan B”, emme saa koskaan selville todellisissa käyttötilanteissa
toistuvia piirteitä. Yleistetty ajattelu johtaa toimintojen ja tietojen
valitsemiseen riippumatta siitä, tarvitseeko kukaan käyttäjä kyseisiä tietoja
tai toimintoja missään todellisessa tilanteessa. Vielä pahempi ongelma on se,
että vaikka niitä jossain tilanteessa tarvittaisiinkin, ne on yleensä
organisoitu käyttötilanteen kannalta hyvin epäoptimaalisesti.
Kuvan 2.12 karttanäkymä on
tyypillinen esimerkki epäoptimaalisesta tiedon näyttämisestä ja
organisoinnista. Kun käyttäjä on pyytänyt karttanäkymän esiin, järjestelmä
näyttää karttaa niin yleisellä tasolla, ettei siitä ole sellaisenaan mitään
hyötyä missään käyttötapauksessa. Käyttäjän on joka kerta navigoitava
vaivalloisesti esiin vaihtopaikat sekä määränpään sijainti suhteessa siihen
pysäkkiin, jossa hän jää bussista pois. Niin kauan kuin suunnittelun
lähtökohtana ei ole yhtään konkreettista käyttötilannetta, näitä toistuvia
tiedonhankintakohtia ei voida ottaa huomioon suunnittelussa.
Käyttötapausten kategorisointi
johtaa myöskin yleistettyihin käyttötapauksiin siinä
mielessä, että monen erilaisen käyttötapauksen sijaan suunnittelussa käytetään
yhtä käyttötapausta, joka edustaa kaikkia muita saman kategorian tapauksia.
Olennainen ero ”Reitin selvittäminen paikasta A paikkaan B” –tyyppisiin tapauksiin on se,
että suunnittelussa ei koskaan käytetä yleistettyä muotoa vaan
käyttötapauskategorian yhtä konkreettista instanssia, jossa on kiinnitetty
jokin tietty tilanneasetelma. Olennaista on myös se, käyttötapausten
kategorisointi tehdään vasta sen jälkeen, kun meillä on ensiksi ollut käytössä
lukuisia konkreettisia käyttötapausinstansseja. Yleistettyihin käyttötapauksiin
ei yritetä päästä suoraan ilman, että kuljetaan konkreettisten tapausten
kautta.
Tavoitepohjaisten käyttötapausten
sijaan kirjallisuudessa on esitetty vaihtoehtoisia syötteitä käyttöliittymän
suunnittelulle: skenaarioita (luku 2.4.1) ja persoonakuvauksia (luku 2.4.2). Molempiin
syötteisiin sisältyy konkreettista ja realistista kuvausta käyttötilanteista ja
käyttäjistä, mutta ne ovat silti ongelmallisia syötteitä käyttöliittymän
suunnittelulle. Skenaariot ovat luonteeltaan jäsentymättömiä ja niistä jää
puuttumaan suunnittelun kannalta kriittisiä käyttäjän päätöksentekokohtia.
Persoonat puolestaan sisältävät suunnittelun kannalta epäoleellista kuvausta
käyttäjien ominaisuuksista eikä niissä ole kuvattu suunnittelussa tarvittavia
käyttötilanteita käytännössä lainkaan.
Skenaariot ovat usein tarjottu
konkreettinen, käyttötilanteita kuvaava syöte käyttöliittymän suunnittelulle [esim. Hackos98, Rosson02, Cooper03]. Skenaariokuvauksissa
ei ole luvussa 2.3.2 esitettyä yleistämisen ongelmaa, koska ne perustuvat konkreettiselle
henkilölle eteen tuleviin todellisiin tilanteisiin ja tapahtumiin.
Käyttötilanteiden selvitysmenetelmät, kuten haastattelut ja käyttäjätarkkailut,
tuottavat konkreettisia skenaariomuotoisia kuvauksia käyttäjille eteen
tulleista tilanteista ja tapahtumista. Skenaariot voidaan myös kirjoittaa
siten, että järjestelmän toimintoja ei suoraan kiinnitetä.
Kuvassa 2.13 on pitkän aikavälin
skenaario, joka kuvaa esimerkkihenkilö Karrin parturikäyntejä ja niihin
liittyviä ajanvaraustapahtumia. Skenaario voisi olla tulosta esimerkiksi
haastattelusta, jossa käyttäjä on muistellut kalenteriinsa tukeutuen aiempia
parturikäyntejään.
Nyt on perjantai 7.11. ja Karri on juuri ollut hiustenleikkuussa
vakioparturillaan Veskulla. Hän päättää varata saman tien seuraavan ajan,
jottei parturilla käynti jää roikkumaan. Hän tarkistaa oman
9600-kommunikaattorinsa kalenterista, miltä joulukuun puoliväli näyttää.
Maanantaille 15.12. ja tiistaille 16.12. on kiinnitetty koulutus Oulussa, joten
hän katsoo sopivan ajan loppuviikosta. Torstaina 18.12. näyttäisi olevan ihan
sopiva aika lounaan jälkeen, joten hän varaa ajan klo 13-13.30.
Joululoman jälkeen tukka alkaa olla taas leikkauksen tarpeessa ja
parturissakäynti olisi hyvä hoitaa pois jaloista ennen kuin asiakasprojektit taas
pyörähtävät täysillä käyntiin. Maanantaiaamulla 12.1.
Karri varaa itselleen ajan tiistaiksi 20.1. Hänellä on silloin palaveri uuden
projektin tiimoilta iltapäivällä klo 13-15
Pitäjänmäessä, joten Karri ottaa vakioparturiltaan Veskulta iltapäivän viimeisen
ajan klo 16-17. Tiistaina 20.1. Karri on hyvissä ajoin Pitäjänmäellä
palaverissa, mutta asiakkaan edustaja tulee paikalle 20 minuuttia myöhässä.
Palaveri lisäksi venyy yli kaksituntiseksi, koska on epäselvää, mitä
projektissa kannattaisi tehdä ja Karri pääsee lähtemään vasta klo 15.35. Hän
arvelee ehtivänsä vielä juuri ja juuri ajoissa perille, mutta iltapäivän
ruuhkan takia hän kuitenkin myöhästyy viisi minuuttia. Vesku on onneksi juuri
vasta rahastanut edellisen asiakkaan, kun Karri saapuu paikalle, eikä sen
kummempaa harmia pääse syntymään.
Maaliskuun alussa hiukset ovat ehtineet valahtaa jo vähän turhan pitkiksi,
kun Karrilta on jäänyt varaamatta aika ajoissa kaikkien projektikiireiden
takia. Hän avaa web-järjestelmän ja huomaa, ettei Veskulla ole enää sopivaa
tyhjää aikaa ensi viikolla, kun Karri ehtisi käydä parturissa. Seuraavan viikon
alussa Vesku puolestaan on vapaalla, ja Karri taas lähtee Pekingiin pitämään
kurssia keskiviikkoaamuna. Jos parturissa käynnin jättää matkan jälkeen,
hiukset ovat todennäköisesti jo varsin epäsiistit. Karrin kuluvan viikon
aikataulu puolestaan alkaa olla aika täynnä, eikä sopivia
parturissakäyntiaikoja ole kuin tiistaiaamulla ja perjantaina lounasaikaan sekä
lauantaiaamulla. Veskulla ei ole enää vapaata näinä aikoina. Karri on
harmissaan, mutta päättää, että kyllä jonkun ne hiukset täytyy leikata. Hän on
aina aiemmin käynyt vain Veskulla, mutta päättää sitten ottaa ajan perjantaille
12.3. toiselta samassa liikkeessä työskentelevältä kampaajalta, Kristeliltä.
Tämä aika pitää, ja torstai-illalla Karrin kännykkä muistuttaa seuraavan päivän
parturiajasta. Kristel leikkaakin hiukset seuraavana päivänä ihan
kelvollisesti.
Huhtikuussa hiukset ovat taas ehtineet aika pitkiksi ja asia tulee mieleen
lounaan yhteydessä eräänä päivänä, kun Karri on koko iltapäivän asiakkaan
tiloissa koodaamassa. Lounaan jälkeen ennen töiden jatkamista Karri varaa
itselleen ajan Veskulta, jolta löytyy sopiva kolo maanantaina 26.3. heti
aamulla klo 8. Sunnuntai-illalla 25.3. Karri muistaa seuraavan aamun
parturiaikansa ja laittaa herätyskellon herättämään hyvissä ajoin klo 6.15.
Kuva
2.13. Karrin
pitkän aikavälin parturiskenaario.
Kuvasta 2.14 näkyy, miten Karrin
skenaariossa toistuu ajan myötä yhä uusia, hieman toisistaan poikkeavia
variaatioita samasta käyttötapauksesta 1 ”Vakioparturi Veskulle lähipäivinä”
(kuvat 2.5 ja 2.6). Niiden välissä skenaario sisältää yhden erilaisen
tilanneasetelman, jossa vakioparturi Veskulla on täyttä ja Karrin pitäisi
valita joku muista partureista täksi kerraksi. Toistuvista
vakioparturikäynneistä eroava parturinvalintatilanne on merkitty kursivoituna
kuvan 2.13 pitkään skenaarioon. Se vastaa luvussa 2.2 esitettyä käyttötapausta
2 (kuva 2.7), jossa Soile joutuu valitsemaan itselleen uuden kampaajan
vakiokampaajan jäätyä äitiyslomalle. Aivan kuten Soile, myös Karri tarvitsee
tätä käyttötapausta optimaalisesti tukevaan käyttöliittymään tietoa HAIRin
muista työntekijöistä, jotta hän osaisi valita heistä sopivimman.
Kuva 2.14. Karrin parturiskenaarion sisältämät
käyttötapausinstanssit.
Kuvan 2.13 kaltaisen
aikajärjestyksessä esitettyihin tapahtumiin perustuvan skenaariomuodon
keskeisimpänä ongelmana on se, että se ei pakota suunnittelijaa etsimään ja
analysoimaan suunnittelun kannalta kriittisiä käyttäjän päätöksentekokohtia.
Skenaariosta on erittäin vaikea hahmottaa, mitkä eri skenaarioissa kuvatut
käyttötilanteet ovat lopulta luonteeltaan samanlaisia ja mitkä taas asettavat
uusia vaatimuksia käyttöliittymälle sekä sen tarjoamille tiedoille ja
toiminnallisuudelle. Jos skenaarioita ei analysoida mitenkään, suunnittelija
joutuu tilanteeseen, jossa hänellä on käsissään sivukaupalla skenaarioita,
joiden käyttö suunnittelussa on epäkäytännöllistä. Mitä suurempi järjestelmä,
sitä hallitsemattomammaksi skenaarioiden määrä ja niiden käyttämiseen liittyvä
työmäärä kasvaa.
Analysoimattomassa skenaariossa
käyttäjän päätöksentekokohdat esiintyvät skenaariokerronnan sivumainintoina tai
saattavat puuttua skenaariosta kokonaan. Silloinkin, kun skenaario osuu
päätöksentekokohtaan, se ei tyypillisesti pysähdy erittelemään
päätöksentekotilanteen vaihtoehtoja tai valintakriteerejä. Esimerkiksi kuvan
2.14 skenaario mainitsee, että Karri ”päättää sitten ottaa ajan perjantaille
12.3. toiselta samassa liikkeessä työskentelevältä kampaajalta, Kristeliltä”,
mutta ei erittele millään tavalla sitä, mitkä kriteerit tähän valintaan
vaikuttivat. Yhtenä taustasyynä tällaiselle kriteerien puuttumiselle saattaa
olla se, että monissa muissa asiayhteyksissä, kuten yritysten tai poliitikkojen
tekemiä päätöksiä kuvaavissa raporteissa ja lehtijutuissa,
päätöksentekoprosessin erittelyä ei pidetä erityisen kiinnostavana. Esimerkiksi
lehtijutuissa kiinnostavaa on yleensä tehdyn päätöksen lopputulos ja
perustelut, mutta harvoin se, millaisella prosessilla päätökseen täsmälleen
ottaen päädyttiin ja mitkä seikat asiaan vaikuttivat prosessin etenemisen eri
vaiheissa.
Vastaavasti
skenaariokuvauksessakin kerronta tyypillisesti hyppää päätöksentekoprosessin
yli ja etenee suoraan valinnan lopputulokseen, jota kenties perustellaan
yhdellä sivulauseella, kuten ”hän varasi Tukholman-risteilyään varten Turisti I
-luokan hytin, koska se oli edullinen”. Skenaariota lukevalta suunnittelijalta
saattaa jäädä koko päätöksentekokohta huomaamatta tai hän saattaa tyytyä
näyttämään pelkät hyttien hinnat käyttöliittymässä, koska ”käyttäjä halusi
valita edullisen hytin ja nyt hän voi tuosta ottaa sen minkä haluaa” (kuva
2.15). Skenaariomuoto ei houkuta suunnittelijaa arvioimaan, miksei käyttäjä valinnut
vielä edullisempaa Turisti II –luokan hyttiä, tai
selvittämään hinnan lisäksi muita hyttivalinnan kannalta relevantteja
päätöksentekokriteerejä, jotka auttaisivat käyttäjää päätymään mahdollisimman
optimaaliseen valintaan. Skenaariossa kuvattu käyttäjähän ei välttämättä osaa
itse kuvitella saati vaatia käyttöliittymään kaikkea sitä tietoa, mikä auttaisi
häntä hytin valitsemisessa.
Kuva 2.15. Heikko päätöksenteon tuki
hyttivalinnassa (www.silja.fi).
Koska skenaariot eivät nosta
esille päätöksentekokohtia, käyttöliittymäsuunnittelun edetessä ongelmaksi
muodostuu myös käyttöliittymän jäsentäminen eli näyttöjako: miten
käyttöliittymän tarjoama tietosisältö ja toiminnot jaetaan eri näytöille ja
tarvitaanko samaan tietosisältöön erilaisia näkymiä eri käyttötilanteiden
mukaan. Koska päätöksentekotilanteita ei ole eritelty, on epäselvää, mitä
päätöksiä käyttäjän pitäisi järjestelmän avulla tehdä ja mitkä asiat näin ollen
tarvittaisiin näytölle kerralla näkyviin. Päätöksentekokohtia olisi mahdollista
etsiä simuloimalla käyttötilanteiden suorittamista jälkikäteen, mutta tämä
edellyttäisi, että päätöksentekotilanteet osattaisiin tunnistaa simuloinnin
yhteydessä. Jos päätöksentekokohdat osataan tunnistaa, ne olisi edullisempaa
identifioida jo ennen suunnittelua, jolloin niitä voitaisiin hyödyntää alusta
lähtien.
Päätöksentekokohtien ohittamiseen
liittyvien ongelmien lisäksi skenaariomuodon heikkoutena on se, että skenaario
kiinnittää aina jokaiselle päätöksenteko-ongelmalle jonkin ratkaisustrategian –
sen strategian, jota tarkasteltu käyttäjä sattui soveltamaan. Käyttäjän
valitsema ratkaisustrategia saattaa kuitenkin olla epäoptimaalinen esimerkiksi
siksi, että hänellä on puutteellinen tietämys ratkaistavasta ongelmasta tai
hänen osaamisensa erilaisista yleisistä ratkaisustrategioista on heikkoa.
Suunnittelija jää helposti kiinni skenaariossa kuvattuun ratkaisustrategiaan,
vaikka se olisi hyvin epäoptimaalinen, minkä seurauksena käyttöliittymään ei
pahimmillaan päädy lainkaan tukea optimaalisimmille strategioille. Lisäksi
kaikki vaihtoehtoiset strategiat saattavat jäädä kokonaan huomiotta.
Esimerkiksi korkeakouluopintojen suunnittelujärjestelmää varten laadittu
skenaario saattaa kuvata opintojen suunnittelua sellaisen opiskelijan
näkökulmasta, joka opiskelee täyspäiväisesti ja käy systemaattisesti kurssien
luennoilla ja harjoituksissa. Näin käyttöliittymä perustuu paljon läsnäoloa ja
aktiivista osallistumista tukevaan opiskelustrategiaan, ja järjestelmästä jää
puuttumaan tuki esimerkiksi sellaiselle opiskelustrategialle, joka perustuu
vahvasti kurssien tenttimiseen ja etäopiskeluun esimerkiksi työssäkäynnin
vuoksi.
Jälkimmäisen opiskelustrategian
puuttuminen voitaisiin tietysti ratkaista laatimalla toinen skenaario tenttejä
suorittavasta etäopiskelijasta. Tämän toisenkin opiskelijan skenaariosta
kuitenkin tulisi hyvin pitkä kertomus, joka sisältäisi lukuisia
samankaltaisuuksia suhteessa ensin mainittuun opiskelijaan. Ilmiö on vastaava
kuin parturiesimerkin yhteydessä esitetyt skenaariot, joissa
ajanvarausjärjestelmän kannalta samanlaiset tilanteet toistuvat Karrin, Niilon
ja Niinan erilaisissa elämäntilanteissa. Jos käyttäisimme pelkkiä skenaarioita,
tarvitsisimme kattavuuden aikaansaamiseksi paljon jäsentämätöntä
skenaariotekstiä, jonka käyttäminen suunnittelussa on työlästä ja sellaisenaan
riittämätöntä.
Jotta päätöksentekokohdan
vaihtoehtoja ja valintakriteerejä voidaan eritellä, analyysi on irrotettava
aikapohjaisesta skenaariosta. Kun skenaariomuotoa ryhdytään kehittämään siihen
suuntaan, että päätöksentekokohdat nostetaan skenaariosta esille, aletaan
lähestyä rakenteista käyttötapausmuotoa eli tavoitepohjaisia käyttötapauksia,
jotka perustuvat nimenomaan päätöksentekokohdan tilanneasetelman virittämiseen.
Alan Cooper pitää persoonakuvauksia
korvaamattomana käyttöliittymäsuunnittelun syötteenä [Cooper99, Cooper03].
Hänen mukaansa persoonien avulla voidaan torjua featurismia ja perustella hyviä
suunnitteluratkaisuja koodaajille. Lisäksi persoonat toimivat
kommunikointivälineenä asiakkaan, toteuttajien, tuote- ja projektipäällikköjen
sekä suunnittelijoiden välillä. Persoonakuvauksilla voidaan hänen mukaansa
välttää ns. venyvän käyttäjän (flexible user) ongelma, jonka mukaan
suunnittelijan mielessä oleva käsitys käyttäjästä ja käyttäjän tarpeista
mukautuu aina kulloinkin keksittyjen toimintojen ja käyttöliittymäratkaisujen
mukaan. Venyvän käyttäjän ongelman seurauksena järjestelmään hyväksytään mukaan
toimintoja ja ratkaisuja, jotka eivät palvele kunnolla ketään todellista käyttäjää.
Persoonakuvaukset sisältävät
tyypillisesti vapaamuotoista kerrontaa kohdekäyttäjiin kuuluvan henkilön
elämäntilanteesta, henkilökohtaisista ominaisuuksista ja mieltymyksistä.
Kuvassa 2.16 on kolme esimerkkiä parturiliikkeen ajanvarausjärjestelmän suunnittelua
varten laadituista persoonakuvauksista.
Karri, 31, on tekniikasta ja
tietokoneista kiinnostunut yksityisyrittäjä. Hän nauttii uusien teknisten
vempaimien ja uusien ohjelmistojen kokeilemisesta ja innostuu niistä joskus
hyvinkin paljon. Hän kertoo usein kollegoilleen anekdootteja viimeisimmistä
tekniikan tuulista, joihin hän on netin uutispalveluja lukiessaan törmännyt.
Karrilla on tietotekniikan alalta diplomi-insinöörin tutkinto ja hän on
perehtynyt laajasti tekniikan syvimpään olemukseen. Hänen intohimonsa ovat
omat jännittävät koodausprojektit, joissa hän pääsee tekemään uusia
innovatiivisia ratkaisuja. Niiden parissa saattaa joskus vierähtää aamun
pikkutunneille saakka. Karri on kuitenkin työssään hyvin kiireinen -
yrittäjyys ei jätä kovin paljon aikaa omille projekteille. Työviikot
täyttyvät asiakasprojekteista sekä niihin liittyvästä hallinnosta ja venyvät
usein 60-80-tuntisiksi, jolloin parturiaikoja on
joskus vaikea sovittaa aikatauluun. Karri on melko tarkka siitä, että hiukset
pysyvät tarpeeksi siisteinä eikä kampaus pääse ihan repsahtamaan. Karrilla
oli aiemmin usein permanentti, mutta nyt hän on luopunut siitä. |
|
Niilo Vartola, 66, on eläkkeellä
oleva entinen valtion virkamies. Hän viettää vaimonsa Eevan kanssa aktiivisia
eläkepäiviä Töölössä sijaitsevassa kerrostalokodissaan. Iästään huolimatta
Niilolla on vielä kunnolla hiuksia, ainoastaan hiusraja on hieman vetäytynyt.
Hän haluaa ylläpitää huoliteltua herrasmiehen tukkaa. Hän osallistuu
aktiivisesti kaupunginosayhdistyksen toimintaan, ja on omassa
taloyhtiössäänkin kannattanut uudistuksia, mm. yhtiön yhteistä
laajakaistaverkkoa ja kaapeli-TV:n hankintaa. Niilo ei halua sortua
passiivisuuteen, vaan uskoo, että aktiivinen ote elämään ja oman aikansa
seuraaminen pitää mielen ja ruumiin virkeänä vielä pitkään. Niilolla on
kotonaan ajanmukainen tietokone, jonka käyttöön hän päätti ryhtyä syventymään
tarkemmin heti eläkkeelle jäätyään. Ennen eläkkeellä jäämistään Niilon
tietokoneen käyttötaidot rajoittuivat vain välttämättömimpiin työtehtäviin. |
|
Kuva:
http://www.morguefile.com/ |
Niina, 34, työskentelee kenkäkaupan
myyjänä Itäkeskuksessa ja asuu kahdestaan tyttärensä Ellin, 6 vuotta, kanssa
Mellunmäessä. Ellin hiukset tulee usein leikattua ihan kotimenetelmin, koska
yksinhuoltajana joutuu pitämään rahan käytön kurissa. Kampaajalla tulee
käytyä yleensä palkkapäivän jälkeen, ja joskus Niina haluaa vähän
hemmotellakin itseään. Niinalla on kotonaan modeemilla toimiva nettiyhteys,
jolla hän muun muassa pitää yhteyttä ystävättäriinsä ja hoitaa laskujen
maksamisen. Luonteeltaan Niina on eloisa ja vilkas, elämänmyönteinen ja
rohkeakin. Samat piirteet näyttävät tarttuneen Elliinkin. |
Kuva 2.16. Parturin
ajanvarausjärjestelmän persoonakuvauksia.
Kun selvitämme eri käyttäjiltä
konkreettisia parturin ajanvaraukseen liittyviä käyttötilanteita, löydämme heiltä
lisää toisintoja samoista tilanteista. Kuvassa 2.17 on esitetty, millaisia
tilanteita Niina-persoonalla esiintyy. Myös Niinalla toistuu uudestaan
instanssi samasta käyttötapauksesta, jossa käydään toistuvasti omalla
vakioparturilla, joka Niinan tapauksessa on Kristel. Väliin osuu kaksi
tilannetta, joissa Niina joutuu etsimään itselleen uuden kampaajan, koska
Kristel jää äitiyslomalle. Ensimmäisellä kerralla Niina ei ole tyytyväinen
uuden kampaajan tekemään kampaukseen, joten hän yrittää toistamiseen löytää
itselleen uuden kampaajan. Sopiva kampaaja löytyy, minkä jälkeen hän voi ryhtyä
varaamaan vakioaikoja tältä uudelta kampaajaltaan Pirjolta. Kun Kristel sitten
palaa äitiyslomaltaan, Niina alkaa taas käydä laitattamassa hiuksensa hänellä.
Näissä vakioparturilla käyntien
väliin osuvissa kahdessa parturinvalintatilanteessa on kyse aiemmin kuvassa 2.7
esitetyn Soilen käyttötapauksen ”Uudelle kampaajalle” toisinnosta. Samanlainen
toisinto esiintyi myös Karrin skenaariossa, kun Veskulla oli täyttä (ks. kuvat
2.13 ja 2.14). Vaikka Niina on aivan erilainen persoona kuin Karri tai Soile,
heidän kaikkien kohdalla tilanneasetelma on hyvin samankaltainen ja tilanteen
virittävät tilatiedot ovat samat. Kaikki joutuvat tekemään päätöksen siitä,
kenelle parturikampaajalle he varaavat ajan, vaikka syyt, joiden takia
valintatilanteeseen joudutaan, ovat Niinalla ja Karrilla erilaiset.
Kuva
2.17. Niinan parturiskenaarion
sisältämät käyttötapausinstanssit.
Kaikkien persoonien parturinvalintatilanteita
tukee aivan sama kuvassa 2.7 esitetty käyttöliittymä. Käyttöliittymän
suunnitteluun eivät vaikuttaneet esimerkiksi persoonakuvauksissa esitetyt
Niinan ja Karrin henkilökohtaiset ominaisuudet kuten se, että Karri on
”perehtynyt syvällisesti tekniikan olemukseen” tai että Niina on ”luonteeltaan
eloisa ja vilkas, elämänmyönteinen ja rohkeakin”. Persoonakuvauksiin sisältyvät
käyttäjien henkilökohtaisten ominaisuuksien ja elämäntilanteiden luonnehdinnat
vaikuttavat olevan käyttöliittymän suunnittelun kannalta tarpeettomia: niistä
ei seuraa käyttöliittymäratkaisuun minkäänlaista erityistä muutosta.
Persoonakuvausten hyötynä voi
olla se, että ne saattavat auttaa suunnittelijaa fokusoitumaan tietynlaiseen
käyttäjään ja etsimään persoonan elämää läpikäymällä käyttötilanteita, joita
tällaiselle henkilölle tulee vastaan. Siten suunnittelija saattaa helpommin
päästä irti esimerkiksi pelkkien itselleen sattuneiden tilanteiden
kuvaamisesta. Tämä ei kuitenkaan edellytä persoonien määrittelyä yksityiskohtaisesti,
vaan tuttujen ihmisten tai haastateltujen käyttäjien kuvitteleminen mielessä
riittää. Vaikka Cooper korostaa kuvitteellisten persoonien käyttöä [Cooper99],
vaikuttaa siltä, että todellisten ihmisten käyttäminen lähtökohtana nopeuttaa
ja tehostaa määrittelyä. Viime kädessä suunnittelua varten kuitenkin tarvitaan
kuvauksia nimenomaan käyttötilanteista – ei käyttäjistä, joiden kuvaaminen ei
vaikuta johtavan mihinkään.
Cooper99 |
Cooper,
A., |
Cooper03 |
Cooper, A., Reimann, R., About Face 2.0. The Essentials of
Interaction Design. John Wiley & Sons, Inc., |
Hackos98 |
Hackos, J., Redish J., |
Rosson02 |
Rosson, M.B., Carroll, J.M., Usability Engineering: Scenario-Based
Development of Human Computer Interaction. Morgan Kaufman, |
Päivitetty 8.7.2004