Käyttöliittymät II
(syksy 2004 / Sari
A. Laakso)
3.1 Tavoitepohjaisten
käyttötapausten tarve
3.2.1 Tarkkailun tekeminen
3.2.2 Raportointi aikajanalle
3.3 Kontekstuaaliset
haastattelut
Tavoitepohjaiset
käyttötapaukset ovat rakenteisessa muodossa esitettyjä realistisia
tilannekuvauksia. Käyttötapaukset kannattaa kuvata erottamalla tavoiteosa
(goal) ja tilatiedot (status data), mikä helpottaa käyttötapausten
ryhmittelyä ja hyödyntämistä käyttöliittymäsuunnittelun alkaessa.
Korkean tason
tavoitepohjaisia käyttötapauksia tarvitaan projektin kuluessa mm.
·
käyttöliittymäsuunnittelun
lähtökohtana,
·
käyttöliittymän
arvioinnin testitapauksina,
·
järjestelmän
demojen käsikirjoitusten osina (”demotapauksina”),
·
käyttöohjeen
käyttöesimerkkeinä,
·
toteutuksen
suunnittelussa ja toteutusratkaisujen katselmoinnin osana ja
·
järjestelmätestauksen
korkeimman tason testitapauksina.
Käyttäjätarkkailut
(user observations) on hyvä menetelmä tavoitepohjaisten käyttötapausten
selvittämistä varten. Käyttötapausten selvittäjä menee seuraamaan käyttäjien
toimintaa heidän työ- tai harrastuspaikalleen [Hackos98, luku 9].
Käyttäjätarkkailujen
avulla voidaan etsiä käyttötapauksia sekä nykyjärjestelmän kehittämistä varten että
aivan uuden konseptin suunnittelua varten. Tuotteen kohderyhmän käyttäjillä on
pitkälti samoja tavoitteita riippumatta siitä, minkälaisia laitteita ja
ohjelmistoja heillä on käytössään. Jos esimerkiksi olemme suunnittelemassa
matkapuhelimeen kalenteriohjelmaa, voimme selvittää tulevan järjestelmän
käyttötapauksia tarkkailemalla käyttäjiä, joilla ei vielä ole
matkapuhelimessaan kalenteriohjelmaa tai joilla ei ole edes matkapuhelinta:
seuraamme käyttäjien päivän etenemistä ja yritämme paikantaa ne tilanteet ja
tapahtumat, joihin tuotekonseptimme toisi paljon lisäarvoa. Jos tarkkailtava
käyttäjä esimerkiksi yrittää sopia kaverinsa kanssa yhteistä illanviettoa
sähköpostitse TKTL:n mikroluokassa, voimme huomata, että hän olisi oikeastaan
paljon kätevämmin voinut sopia tapaamisesta jo bussissa TKTL:lle tullessaan,
jos hän olisi voinut matkapuhelimellaan antaa kaverinsa tietoon omat sopivat
ajankohtansa lähimmän viikon osalta. Työmatkalla oleva kaveri voisi nähdä
matkapuhelimessaan oman kalenterinsa rinnalla ystävänsä ehdottamat sopivat
ajat.
Yksi
tarkkailukerta kestää tyypillisesti 3-4 tuntia. Tarkkailtavan käyttäjän kanssa
kannattaa yrittää sopia sellainen tarkkailuajankohta, jolloin käyttäjälle
todennäköisimmin sattuisi tarkkailun kannalta mielenkiintoisia tapahtumia.
Siitä huolimatta joskus käy niin, ettei käyttäjä teekään ehkä koko 3-tuntisen
tarkkailurupeaman aikana mitään sellaista, mikä olisi kiinnostavaa
käyttötapausselvityksen kannalta.
Tarkkailun
aikana tarkkailija kirjaa muistiin mahdollisimman paljon yksityiskohtia
käyttäjän työnkulusta, tapahtumista ja toimenpiteistä erilaisten
tietojärjestelmien käytössä. Hänen on tärkeää kirjata muistiin alkuperäiset
yksityiskohtaiset tapahtumat mahdollisimman täsmällisesti ja varoa yleistämästä
niitä korkean tason johtopäätöksiksi [Hackos98, 264-267].
Tarkkailijan ei kannata yrittää laatia käyttötapauskuvauksia tarkkailun
kuluessa, koska käyttäjän korkean tason tavoitteet eivät yleensä suoraan näy
yksityiskohtaisten pikkutehtävien ja toimenpiteiden alta.
Jos
tarkkailijalla on käytössään digitaalikamera, hänen kannattaa tallentaa suurin
osa esimerkkidatasta kuvaamalla tietokoneen tai kannettavien laitteiden
näyttöjä, pöydillä lojuvia papereita ja muita dokumentteja. Lisäksi hän voi
pyytää tarkkailutilanteen lopuksi käyttäjältä valokopioita tärkeimmistä
paperimateriaaleista.
Tarkkailijan
tulee varoa häiritsemästä käyttäjän toimintaa tarkkailutilanteessa. Hän voi
tarvittaessa kysyä muutaman kerran tarkkailun aikana joitain yksityiskohtia,
jotka ovat tilanteen ymmärtämisen kannalta välttämättömiä, kuten ”kirjoitatko
tätä sähköpostia sille samalle asiakkaalle, joka juuri äsken soitti sinulle?”
Kysymistä kuitenkin kannattaa yrittää välttää jo senkin vuoksi, että käyttäjät
helposti innostuvat keskustelemaan tarkkailijan kanssa, ja tilanne voi
huomaamatta valua haastatteluksi. Tällöin ollaan taas kysymässä, mitä käyttäjä haluaa,
eikä tekemässä havaintoja siitä, mitä käyttäjä tarvitsee.
Jos
tarkkailtavan käyttäjän tehtävistä ja tapahtumista on syytä jälkeenpäin saada
mahdollisimman täsmällinen käsitys, tarkkailutapahtumat (esim. tuleva puhelu,
johtokunnan kokous, sähköpostin kirjoittaminen) voidaan sijoittaa aikajanalle.
Kun tapahtumat on sijoitettu aikajanalle, samaan tehtävään liittyvät tapahtumat
kannattaa ryhmitellä yhteen. Kuvassa 1 on esimerkki Kööpenhaminan paluulennon
siirtämiseen liittyvien tapahtumien ryhmittelystä. Aikajanan ensimmäisenä
tapahtumana on ”Soittaa matkatoimistoon”, ja sen takana olevan korkeamman tason
tehtävä on Kööpenhaminan työmatkan paluulennon siirtäminen päivällä eteenpäin.
Tehtävä on otsikoitu lyhyesti ”Paluulennon siirtäminen”.
Kuva 1. Tarkkailuraportin sivu.
Tarkkailun tekijä
eli raportin laatija on etsinyt kaikki paluulennon siirtämiseen liittyvät
tapahtumat aikajanalta ja korostanut ne mustalla pohjavärillä:
·
Soittaa
matkatoimistoon
·
Matkatoimistosta
soitetaan takaisin
·
Lähettää tiedot matkatoimistoon
·
Matkatoimistosta
soitetaan
Tapahtumat
kuvataan aikajanan (overview) vieressä tekstin ja tapahtumia
havainnollistavien digikuvien avulla (details). Kaksi muuta
esimerkkisivua aikajanapohjaisesta tarkkailuraportista löydät
DUO-tarkkailumenetelmän kuvauksen yhteydestä [Laakso02] (pdf 400 KB).
Joidenkin
järjestelmien käyttö on niin satunnaista ja harvinaista, että tarkkailutilanteita
ei ole mielekästä järjestää. Tällaisia järjestelmiä ovat tyypillisesti
esimerkiksi yritysten ja organisaatioiden web-sivustot, kuten Helsingin
yliopiston, Silja Linen tai Helsingin Sataman web-sivustot. Kohderyhmien
käyttäjien on vaikea ennustaa, milloin heillä aktivoituu sivuston palveluihin
liittyviä käyttötapauksia vai aktivoituuko niitä milloinkaan.
Kun
tarkkailujen tekeminen ei ole järkevää tai mahdollista, hyviin tuloksiin
voidaan päästä kontekstuaalisilla haastatteluilla, jotka tehdään käyttäjän
oikeassa työympäristössä. Tällöin käyttäjä näyttää eli tavallaan demonstroi
haastattelijalle aiempia käyttötilanteitaan
(haastattelupainotteinen, esim. [Hackos98, 135-137])
tai hän alkaa tehdä normaaleja työtehtäviään, joista haastattelija esittää
kysymyksiä sitä mukaa kuin tilanne etenee (tarkkailupainotteinen, [Beyer98,
64-66, 73-76], [Hackos98, luku 10]).
Esimerkiksi
Helsingin yliopiston web-sivuston käyttötapauksia kartoittava haastattelupainotteinen
kontekstuaalinen haastattelu voisi alkaa sillä, että haastattelija kysyy
käyttäjältä, milloin hän viimeksi käytti yliopiston web-sivuja. Käyttäjä
saattaa vastata, että hän käytti niitä toissapäivänä, kun hän yritti selvittää,
minne virkahakemus pitää toimittaa ja mihin mennessä. Tämän jälkeen
haastattelija voi pyytää käyttäjää näyttämään, mitä hän silloin teki ja mistä
hän löysi aiheeseen liittyvää tietoa. Kun käyttäjä pääsee näyttämään
konkreettisesti, mitä hän toissapäivänä teki web-sivuston avulla
virkahakemusasiansa eteen, hänelle palautuu mieleen monia käyttötapauksen
yksityiskohtia, jotka antavat haastattelijalle hyviä vihjeitä tarpeellisen
esimerkkidatan kyselemistä varten.
Käyttäjätarkkailuun
painottuva
kontekstuaalinen haastattelu lähtee käyttäjän tarkkailemisesta. Tarkkailija
täydentää havaintojaan haastattelemalla käyttäjää tarkkailun kuluessa.
Tarkkailijan kannattaa yrittää sijoittaa kysymyksensä käyttäjän työskentelyn
kannalta sopiviin taukokohtiin, jotta hän häiritsisi käyttäjän toimenpiteitä
mahdollisimman vähän.
Jotta haastattelija
saisi käyttötapauksia selville, hänen on tärkeää pystyä saamaan käyttäjältä
konkreettisia tilanne-esimerkkejä. Haastatteluihin painottuvissa selvityksissä
käyttäjät tekevät mielellään yleistyksiä ja antavat hyvin epämääräistä dataa.
Jos edellisessä yliopiston web-sivujen esimerkissä haastattelija olisi
aloittanut kysymällä käyttäjältä, käyttääkö hän usein yliopiston web-sivuja ja
mihin tarkoitukseen, haastattelu saattaisi edetä seuraavaan tapaan:
·
”Kyllä
minä oikeastaan aika usein katson erilaisia ammattiasioita Helsingin yliopiston
web-sivuilta.”
·
Millaisia
ammattiasioita?
·
”Aivan
kaikenlaisia.”
·
Antaisitko
esimerkin?
·
”No
siis ne voivat olla aivan mitä tahansa.”
·
Kertoisitko
yhden?
·
”Se
riippuu ihan tilanteesta.”
Haastattelija
ei välttämättä pääse ollenkaan käyttötapausten selvittämisessä eteenpäin, kun
käyttäjä yleistää asioita ja kiertelee esimerkkidatan antamista. Tällöin
keskustelu kannattaa kohdistaa johonkin todelliseen tapahtumaan esimerkiksi
kysymällä, mitä käyttäjä viimeksi teki:
·
Milloin
viimeksi katsoit jotakin ammattiasiaa verkosta?
·
”Taisi
olla eilen...”
·
Mitä
katsoit?
·
”Henkilöstöhallinnon
sivuja.”
·
Mitä
etsit sieltä?
·
”Että
minne virkahakemus pitää lähettää ja milloin on deadline.”
·
Mitä
virkaa olet hakemassa?
·
”Laitoksella
on assistentin virka auki ja minua kiinnostaisi...” jne.
Käyttäjiltä
ei myöskään kannata kysyä yleisiä mielipiteitä käyttöliittymästä
kokonaisuutena, koska heidän vastaustensa sisältö ei tyypillisesti ole juuri
minkäänlaisessa yhteydessä arvosteltavan käyttöliittymän kanssa. Esimerkiksi
verkkosivuston käyttöliittymä on käyttäjien sanojen mukaan lähes poikkeuksetta
·
”selkeä” tai
·
”melko
selkeä ja helppo käyttää”.
Käyttäjien
tehtävänä ei ole arvioida käyttöliittymää asiantuntija-arvion tavoin eivätkä he
edes voi osata tehdä arviointia. Jatkokehittäjät eivät hyödy käyttäjien
yleisistä ”selkeyskommenteista”. Koska käyttäjät ovat asiantuntijoita omalla
sovellusalallaan, heiltä kannattaa kysyä sovellusalaan liittyvistä asioista
(konkreettisista käyttötapauksista) eikä pyytää heitä arvioimaan saati
suunnittelemaan käyttöliittymäratkaisuja.
Beyer98 |
Beyer H., Holtzblatt K., Contextual Design. Morgan Kaufmann, |
Hackos98 |
Hackos J.T., Redish J.C., User and Task Analysis for Interface Design. John Wiley & Sons, |
Laakso02 |
Laakso
S.A., Laakso K.-P., Page C.P., DUO: A Discount Observation Method. Julkaisematon yksityiskohtaisempi kuvaus lähteen [Wixon02] DUO-tarkkailumenetelmästä, 2002. [pdf] |
Wixon96 |
Wixon D., Ramey J. (toim.), Field Methods Casebook for Software Design. John Wiley & Sons, 1996. |
Wixon02 |
Wixon D. et al., Field Studies – Evolution and Revolution. CHI ’02 Conf. Proc., Extended Abstracts, ACM, |
Päivitetty 27.10.2002 / salaakso@cs.helsinki.fi