Sari A. Laakso ja Antti Latva-Koivisto
|
|
|
Työohjeet |
|
Työskentelytavat
Menetelmien käyttöä
ja tutkimusryhmien tähän mennessä saamia tuloksia selvitetään ensin
kirjallisuudesta, minkä jälkeen tehdään itse pieni kokeellinen työ: tekijä
testaa valitsemaansa käyttöliittymää ko. menetelmällä ja kertoo esityksessään,
miten hän käytti menetelmää ja millaisia käyttöliittymän ongelmakohtia hän sai
sillä esille. Koko seminaariryhmä pyrkii jokaisen esityksen jälkeen parantamaan
ryhmän yhteistä käsitystä siitä, mitä ongelmakohtia eri menetelmät saavat
kiinni ja miksi näin käy. Esityksen ja keskustelun jälkeen opponentti
kirjoittaa puhtaaksi muistiinpanot keskeisimmistä seminaariryhmän tuottamista
havainnoista ja johtopäätöksistä.
Tuotettavat työt ja
roolit
Esityksen pitäjä: Noin 45 minuutin pituinen seminaariesitys sisältää demon tai useita pieniä demoja
menetelmän käytöstä sekä menetelmän käsittelyn ja tulosten esittelyn PowerPoint-kalvojen avulla. PowerPoint-kalvot
sekä mahdolliset erilliset demotiedostot lähetetään esitystä edeltävänä iltana klo 18 mennessä
Sarille sähköpostitse (sähköpostiosoite salaakso at cs.helsinki.fi).
Opponentti: Ennen opponoitavaa esitystä opponentti perehtyy keskeisimpään tai pariin
keskeisimpään esityksen pohjana olevaan lähteeseen.
Esityksen kuluessa opponentti kirjoittaa
muistiinpanot esityksen yhteydessä käydystä keskustelusta yhdeksi
HTML-sivuksi, ja julkaisee webissä muistiinpanonsa keskeisimmistä ryhmän
tuottamista näkökohdista. Opponentti lähettää HTML-sivun URLin viikon sisällä esityksestä Sarille
(sähköpostiosoite salaakso at cs.helsinki.fi).
Kaikki osallistujat perehtyvät ennen jokaista esitystä aihesivulta löytyviin
keskeisimpiin lähteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esityksen kalvoihin ei
perehdytä etukäteen.
Seminaaritöiden kieli
on suomi.
Ohjeita oman
esityksen valmisteluun
Yritä välttää
esityksessä geneeristä paasaamista, ja sen sijaan näytä konkreettisia
esimerkkitapauksia ja esitä niistä omia tulkintojasi ja ajatuksiasi. Myös
menetelmää on suotavaa kritisoida! Esitys saa olla hyvin epämuodollinen ja
vapaa omien aikaansaannosten esittely: ”Tällaisia löysin, kun testasin näin...
En tajunnut, miten tämä olisi pitänyt... Mutta tein sen näin... En vieläkään
tajua, miten... Mistään ei selvinnyt, onko tarkoitus... Oli yllättävää, että
kävi näin...”
Esityksen sisältö,
jossa alla olevia kohtia 1 ja 2 voidaan käsitellä sekaisin ja limittäin:
1. Demo /
demoja menetelmän käytöstä:
§
Näytä/kerro
ensin vaikkapa yhden esimerkin avulla, miten ja millä perusteella
sait/keksit/määrittelit testitapaukset.
Miksi otit juuri nämä? Miksi esität ne tässä muodossa (esim. tavoitepohjaisina
käyttötapauksina tai skenaarioina)?
§
Tee
demopätkä testaamisesta menetelmäsi
avulla ja näytä, miten käyttöliittymän
ongelmakohtia nousee testauksellasi esiin. Näytä esimerkkipätkän avulla,
miten testausta tehdään ja mihin testaaja missäkin vaiheessa kiinnittää
huomiota.
§
Jos
parannusehdotukset generoituvat
testausmenetelmästäsi: Näytä demopätkästä, miten ongelmakohdista laaditaan
parannusehdotuksia. Laadi muutama keskeinen parannusehdotus.
2. PowerPoint-kalvot menetelmän käsittelystä ja tuloksista. Kysymyksiä,
joilla pääset alkuun:
§
Esitä
luettelo käyttöliittymän ongelmakohdista, jotka löysit menetelmää soveltamalla.
Jos näitä tuli tosi paljon, valitse vain keskeisimmät sekä lisäksi vaikkapa
pari esimerkkiä vähäpätöisistä ongelmista.
§
Miten
tämä testausmenetelmä löytää ongelmakohtia? Ovatko ne tehokkuus- vai
opittavuusongelmia vai puuttuvaa toiminnallisuutta tai tietosisältöä vai mitä
ongelmia?
§
Itsekritiikki:
Mitä taisin tehdä virheellisesti menetelmää soveltaessani? Mikä ei ole
vieläkään menetelmästä selvinnyt? Mitä yllättäviä ongelmia tuli, kun yritin
soveltaa tätä menetelmää?
§
Mitä
menetelmän soveltajan on osattava, jotta hän saisi tuloksia? Mikä
todennäköisesti menee aluksi väärin? Miksi? Mikä epäonnistuu helposti vielä
myöhemminkin menetelmää käytettäessä?
§
Auttaako
tämä testausmenetelmä myös laatimaan testauksen löytämiin ongelmakohtiin
parannusehdotuksia? Miten?
§
Missä
mielessä tämä menetelmä on tosi hyvä? Menetelmän edut suhteessa sen tuottamiin
tuloksiin?
§
Mitkä
ovat menetelmän tuottamien tulosten ongelmat ja puutteet? Mistä ne johtuvat?
3. Lähdeluettelo: Lähteitä ei tarvitse erikseen ’luennoida’, mutta lähdeluettelon
tulee löytyä PowerPoint-kalvojen viimeisiltä sivuilta otsikolla ”Lähteet”.
Nosta esityksen aikana tai lopuksi lähdeluettelosta esille parhaat lähteet ja
kerro, mitä hyvää niissä on.
Viimeksi päivitetty 24.1.2006 / salaakso@cs.helsinki.fi