58306103 Käyttöliittymien arviointimenetelmät (3 op)

Sari A. Laakso ja Antti Latva-Koivisto

 

Aiheet ja esitykset

 

Kurssikuvaus

 

Työohjeet

 


Työskentelytavat

Menetelmien käyttöä ja tutkimusryhmien tähän mennessä saamia tuloksia selvitetään ensin kirjallisuudesta, minkä jälkeen tehdään itse pieni kokeellinen työ: tekijä testaa valitsemaansa käyttöliittymää ko. menetelmällä ja kertoo esityksessään, miten hän käytti menetelmää ja millaisia käyttöliittymän ongelmakohtia hän sai sillä esille. Koko seminaariryhmä pyrkii jokaisen esityksen jälkeen parantamaan ryhmän yhteistä käsitystä siitä, mitä ongelmakohtia eri menetelmät saavat kiinni ja miksi näin käy. Esityksen ja keskustelun jälkeen opponentti kirjoittaa puhtaaksi muistiinpanot keskeisimmistä seminaariryhmän tuottamista havainnoista ja johtopäätöksistä.

Tuotettavat työt ja roolit

Esityksen pitäjä: Noin 45 minuutin pituinen seminaariesitys sisältää demon tai useita pieniä demoja menetelmän käytöstä sekä menetelmän käsittelyn ja tulosten esittelyn PowerPoint-kalvojen avulla. PowerPoint-kalvot sekä mahdolliset erilliset demotiedostot lähetetään esitystä edeltävänä iltana klo 18 mennessä Sarille sähköpostitse (sähköpostiosoite salaakso at cs.helsinki.fi).

Opponentti: Ennen opponoitavaa esitystä opponentti perehtyy keskeisimpään tai pariin keskeisimpään esityksen pohjana olevaan lähteeseen. Esityksen kuluessa opponentti kirjoittaa muistiinpanot esityksen yhteydessä käydystä keskustelusta yhdeksi HTML-sivuksi, ja julkaisee webissä muistiinpanonsa keskeisimmistä ryhmän tuottamista näkökohdista. Opponentti lähettää HTML-sivun URLin viikon sisällä esityksestä Sarille (sähköpostiosoite salaakso at cs.helsinki.fi).

Kaikki osallistujat perehtyvät ennen jokaista esitystä aihesivulta löytyviin keskeisimpiin lähteisiin mahdollisuuksien mukaan. Esityksen kalvoihin ei perehdytä etukäteen.

Seminaaritöiden kieli on suomi.

Ohjeita oman esityksen valmisteluun

Yritä välttää esityksessä geneeristä paasaamista, ja sen sijaan näytä konkreettisia esimerkkitapauksia ja esitä niistä omia tulkintojasi ja ajatuksiasi. Myös menetelmää on suotavaa kritisoida! Esitys saa olla hyvin epämuodollinen ja vapaa omien aikaansaannosten esittely: ”Tällaisia löysin, kun testasin näin... En tajunnut, miten tämä olisi pitänyt... Mutta tein sen näin... En vieläkään tajua, miten... Mistään ei selvinnyt, onko tarkoitus... Oli yllättävää, että kävi näin...”

Esityksen sisältö, jossa alla olevia kohtia 1 ja 2 voidaan käsitellä sekaisin ja limittäin:

1. Demo / demoja menetelmän käytöstä:

§         Näytä/kerro ensin vaikkapa yhden esimerkin avulla, miten ja millä perusteella sait/keksit/määrittelit testitapaukset. Miksi otit juuri nämä? Miksi esität ne tässä muodossa (esim. tavoitepohjaisina käyttötapauksina tai skenaarioina)?

§         Tee demopätkä testaamisesta menetelmäsi avulla ja näytä, miten käyttöliittymän ongelmakohtia nousee testauksellasi esiin. Näytä esimerkkipätkän avulla, miten testausta tehdään ja mihin testaaja missäkin vaiheessa kiinnittää huomiota.

§         Jos parannusehdotukset generoituvat testausmenetelmästäsi: Näytä demopätkästä, miten ongelmakohdista laaditaan parannusehdotuksia. Laadi muutama keskeinen parannusehdotus.

2. PowerPoint-kalvot menetelmän käsittelystä ja tuloksista. Kysymyksiä, joilla pääset alkuun:

§         Esitä luettelo käyttöliittymän ongelmakohdista, jotka löysit menetelmää soveltamalla. Jos näitä tuli tosi paljon, valitse vain keskeisimmät sekä lisäksi vaikkapa pari esimerkkiä vähäpätöisistä ongelmista.

§         Miten tämä testausmenetelmä löytää ongelmakohtia? Ovatko ne tehokkuus- vai opittavuusongelmia vai puuttuvaa toiminnallisuutta tai tietosisältöä vai mitä ongelmia?

§         Itsekritiikki: Mitä taisin tehdä virheellisesti menetelmää soveltaessani? Mikä ei ole vieläkään menetelmästä selvinnyt? Mitä yllättäviä ongelmia tuli, kun yritin soveltaa tätä menetelmää?

§         Mitä menetelmän soveltajan on osattava, jotta hän saisi tuloksia? Mikä todennäköisesti menee aluksi väärin? Miksi? Mikä epäonnistuu helposti vielä myöhemminkin menetelmää käytettäessä?

§         Auttaako tämä testausmenetelmä myös laatimaan testauksen löytämiin ongelmakohtiin parannusehdotuksia? Miten?

§         Missä mielessä tämä menetelmä on tosi hyvä? Menetelmän edut suhteessa sen tuottamiin tuloksiin?

§         Mitkä ovat menetelmän tuottamien tulosten ongelmat ja puutteet? Mistä ne johtuvat?

3. Lähdeluettelo: Lähteitä ei tarvitse erikseen ’luennoida’, mutta lähdeluettelon tulee löytyä PowerPoint-kalvojen viimeisiltä sivuilta otsikolla ”Lähteet”. Nosta esityksen aikana tai lopuksi lähdeluettelosta esille parhaat lähteet ja kerro, mitä hyvää niissä on.


Viimeksi päivitetty 24.1.2006 / salaakso@cs.helsinki.fi