Käytettävyystestauksella selville saatavat ongelmat - Jani Hanhisalo
Käyttöliittymien arviointimenetelmät -seminaari, ke 15.2.2006 klo 1015-1145 @ C222, muistiinpanot Samuli Kaipiainen
(Listapallerot tulevat aikajärjestyksessä, niinpä myöhemmin saattaa tulla aikaisemman teeman jatkoa, mutta halusin säilyttää jutustelun aikajärjestyksen, siksi niin.)
Käyttötapaus 1, Laila Hietaniemen uusi kirja
- Käyttäjää asuu oikeasti Korsossa, siksi Korson Lumo-kirjasto.
Alkupointteja ja pohdintoja
- Testitilanteessa paperimuistiinpanojen kirjoittelussa tuli välillä kiire.
- Firefoxin lomaketäyttö oli pois päältä, siksi kirjastokortin numero piti aina syöttää uudestaan.
- Auttaisiko jatkuva haku kirjoitusvirheongelmaan? Ehkä, muttei välttämättä pure.
- Kirjastot nidelistassa aakkosjärjestyksessä; jos jossain olisikin hyllyssä kirjoja, näkyvätkö ne?
- Miten usein käy niin, jos järjestelmän ensimmäisellä käyttökerralla löytää pitkän (harhailevan) polun tehtävän suorittamiseen, niin jatkossa aina käyttää sitä eikä edes yritä löytää optimaalisempaa polkua? Aika usein? Mutte entäs se nide-linkki, miksi kukaan haluaisi sinne, löytyykö sieltä mitään? Kai siitä sentään oppii (myöhemmin), ettei sinne kannata mennä?
Kertautuvat ongelmat
- Pelkkä varausnapin lisääminen kaikki niteet -näyttöön ei riittäisi, koska jo edellisillä näytöillä oli ongelmia.
- Menetelmän ongelma; generoi turhia, kertautuvia ongelmia?
- Pienet parannusehdotukset säilyvät ongelman sisällä, isot (oikeasti hyvät) leviävät useampiin ongelmiin?
- (Sarin arvaus-arvelu) Onkohan varaussaldo (360 varausta) ja "tee sanahaku" -apulinkki jonkin käytettävyystestin tulosta ja juuri tällaisia pieniä huonoja parannuksia?
- [oma pohdinta jälkeenpäin] Onkohan käytettävyysläpikäynti tässä parempi? Kun harhapolut katkaistaan heti, generoituu ongelma (ja parannusehdotus) vain harhapolun oleellisimmasta, ensimmäisestä askeleesta.
Jatkopointteja ja kirjastopohdintaa
- Iso kirjastoauto-tekstikenttä ei houkuta (eikä tiedä pysäkin nimiä tai mitä siihen edes pitäisi kirjoittaa), kun taas esim. alasvetovalikko olisi houkuttelevampi koska vaihtoehdot ovat valmiina.
- Kun käyttäjä sanoi että soittaisi kirjastoon ja selvittäisi varausasian, niiiin mitä jos olisi vielä oikeasti laittanut soittamaan? Olisiko asia selvinnyt? Kuinka pitkälle käyttötapaus pitäisi viedä? Haittasiko kun "viikon päästä soitto" -käyttötapaus suoritettiin heti edellisen perään (ja varaustilanne oli 360/360)?
Pitkät ketjut ja odotusajat
- Käyttäjä ei valita pitkistä turhista ketjuista vaan luulee ehkä niiden olevan välttämättömiä -- löytääkö käytettävyystesti tämän tehokkuusongelman?
- Valittaako käyttäjä helpommin odottamisesta kuin ylimääräisistä askelista?
- 1 pitkä askel vs. 5 lyhyttä (wizard)?
- Hyvä design vs. helppo toteutus, vastakkaisia? Auttaako toteutusproto?
- Jos käyttäjällä on päätöksenteko-ongelmia, löytyy tietosisätlö/tehokkuusongelmia.
- Käyttäjä syyttää helposti itseään, vaikka vika onkin järjestelmässä.
- Voiko paperiprotollo simuloida vasteaikaa? Käännellään tiimalasia, vaihdellaan tyhjiä papereita?
- Jos käyttäjä tietää järjestelmän toiminnasta, hän haluaa yhden pitkän askeleen (kahville odottelemaan). Entä jos tekeekin virheen ja odottaa turhaan?
- Ei käytä tietokoneita -> syyttää itseään vs. käyttää tietokoneita -> syyttäää ohjelmaa? Vai toisinkin päin?
Käyttötapaus 2, uutta Tom Clancya
- Mitenköhän se hyllyssä olevan varaus taas toimii? Milloin haetaan hyllystä, mitä jos joku yrittää lainata varattua? [Testaan sen joskus!]
Testikäyttäjän toiminnasta näkyviä (eli selvästi menetelmän tuottamia) ongelmia
- Mitkä ongelmat generoituvat käytettävyystestauksella, mitkä asiantuntemuksesta? Missä raja?
- Paljonko käyttäjä tai hänen fiilis vaikuttaa testiin ja sen tuottamiin ongelmiin?
Puheet ja eleet
- Kiukkuaa, ärtyy, huokailee
- Sanoo kriittisiä lausahduksia
- Kritisoi itseään järjestelmän sijaan
Klikkaukset ja naputukset
- Ei saa tehtävää suoritettua
- ei osaa loppuun asti
- luulee tehneensä vaikkei olekaan
- Tekee virheen (mikä on virhe?)
- oletetulta polulta poikkeaminen (palaa ehkä takaisin)
- valinta, joka johtaa väärään paikkaan
- syöttää väärään kenttään
- kertautuvat virheet
- Tehtävän tekemiseen kuluu suhteettoman paljon aikaa
Ulkoiset resurssit
- Joutuu käyttämään ulkoista tietosisältöä (HKL-kirja vaikkapa)
- Tekee muistiinpanoja (paperille ehkä)
- Soittaa kirjastoon
Testikäyttäjän motivaatio
- Jos käli tökkii tai käyttäjä ei ole motivoitunut uurastukseen, hän ei viitsi tehdä tehtävää loppuun.
- Mitä jos ensin haastateltaisiin testikäyttäjää ja rakennettaisiin hänelle kustomoitu käyttötapaus?
- Käytettävyysläpikäynnissä pääsi joukkoeläytymään :)