Mallinnuksen opetuksen kehittämishanke
- Kesto: 2009-2010
- Hankekuvaus: .pdf
- Asiantuntijaryhmä
- Taina Kaivola, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
- Jaakko Kurhila, yliopistonlehtori, Tietojenkäsittelytieteen laitos
- Lea Kutvonen, professori (mvs.), dosentti, Tietojenkäsittelytieteen laitos
- Harri Laine, lehtori, Tietojenkäsittelytieteen laitos
- Matti Luukkainen, Tietojenkäsittelytieteen laitos
- Toni Ruokolainen, assistentti, Tietojenkäsittelytieteen laitos
- Koordinaattori: Toni Ruokolainen
- Ohjausryhmä: Lea Kutvonen ja Jaakko Kurhila
- Projektityöntekijät:
- Seppo Duus (yhteisölliset monivalintatehtävät)
- Antti Kavonen (rajoiteperustaiset älykkäät opetusjärjestelmät)
Taustaa
Mallinnus on tärkeä osa nykyaikaista ohjelmistotuotantoa. Sitä käytetään
esimerkiksi ohjelmiston vaatimusten määrittelyyn,
ohjelmistoarkkitehtuureiden suunnitteluun sekä järjestelmän käyttäytymisen
ja prosessien kuvaamiseen. Tulevaisuudessa mallien rooli osana teollisuuden
ohjelmistotuotantoprosesseja tulee olemaan entistä tärkeämpi ja voimakkaampi
niin kutsutun malliperustaisen ohjelmistotuotannon (model-driven
engineering, MDE), jossa malleja käsitellään dokumentoinnin apuvälineen
sijasta ensisijaisina suunnittelun ja toteutuksen kohteina, esiinmarssin
myötä. Toisaalta ohjelmistojen mallinnukseen liittyvät muun muassa
abstrahoinnin ja abstraktiotasojen käsitteet sekä erilaisten näkökulmien
yhtäaikainen käyttö. Näiden asioiden sisäistäminen ja
mallinnusteknologioiden käyttäminen voi olla hyvin hankalaa
tietojenkäsittelytiedettä aloitteleville opiskelijoille, johtuen
mallinnuksen luontaisesta abstraktiudesta ja abstrahoinnin vaikeudesta sekä
opetuskäyttöön tarkoitettujen mallinnusteknologioiden puutteesta.
Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella mallinnusta
opetetaan kurssilla nimeltä Ohjelmistojen
mallintaminen. Kurssilla opitaan
tarkastelemaan ohjelmistoa eri näkökulmista, ymmärtämään erilaisten mallien
rooli ohjelmistojen määrittelyssä ja kuvaamisessa sekä joitakin keskeisiä
mallirakenteita ja näihin perustuvia kuvaustekniikoita.
Koska kyky tehokkaaseen, johdonmukaiseen ja tarkoituksenmukaiseen
ohjelmistojen mallinnukseen on olennainen osa tietojenkäsittelytieteen
opiskelijan ja tulevaisuuden asiantuntijan osaamista, tulisi ohjelmistojen
mallinnuksen opetukseen luoda instrumentit, joiden avulla opiskelijat voivat
omatoimisesti ja syväsuuntautuneesti kehittää omia mallinnuskykyjään. Tällä
hetkellä kurssin laskuharjoitukset ovat vapaaehtoisia ja ne tehdään
"paperilla", käyttäen perinteisiä laskuharjoitusryhmiä. Tämän hankkeen
tarkoituksena onkin toteuttaa palautetta antava, itseoppimista tukeva ja
ohjaava teknologinen alusta sekä uudistaa mallinnuskurssin opetustapoja
tällaista teknologiaa hyödyntäväksi. Lisäksi hankkeen aikana valmistellaan
seurantatutkimusta mallinnuksen opetuksesta ja opetusteknologian
vaikutuksesta oppimistuloksiin. Seurantatutkimusta on tarkoitus jatkaa
vuosittain myös hankkeen loppumisen jälkeen.
Työsuunnitelma
Hankkeen aikana suoritetaan a) mallinnuksen opetuksen kehittämiseen
vaadittaa taustatutkimusta, b) 2-vuotinen kokeellinen tutkimus mallinnuksen
pedagogiasta, sekä c) toteutetaan mallinnuksen opetukseen soveltuvan
itseoppimisympäristön komponentteja.
Taustatutkimuksessa selvitetään opetusteknologian, erityisesti niin
kutsuttujen itseoppimisympäristöjen ja sähköisten "tuutoreiden" (engl.
Intelligent tutoring system, ITS) nykytila ja niiden käyttökelpoisuus
mallinnuksen opetuksessa. Taustatutkimus tehdään pääosin opinnäytetöiden
yhteydessä, jota varten hankerahoituksella palkataan kaksi opinnäytetyön
(pro gradu) tekijää (aloina tietojenkäsittelytiede, opetusteknologia,
käyttöliittymät ja pedagogiikka). Opinnäytetyön tekijät suorittavat
projektin taustatutkimuksen opetusteknologian ja mallinnuksen opetukseen
soveltuvan pedagogiikan alueelta. Tämä sisältää erityisesti stateof-
the-art -analyysin itseoppimisympäristöistä mallinnuksen kontekstissa
(sähköiset tuutorit, mallien tarkastajat ja vertailijat, erilaiset
lähestymistavat) sekä mallinnuksen didaktiikasta (kansallinen ja
kansainvälinen nykytila, miten opetetaan (ongelmalähtöisesti,
menetelmälähtöisesti, case-vetoisesti,...)).
Opinnäytetöistä toinen on teknologiapainotteinen, kun taas toinen keskittyy
enemmän pedagogiseen puoleen. Teknologiseen näkökulmaan painottunut
opinnäytetyön tekijä toimii läheisessä yhteistyössä sekä Harri Laineen että
Toni Ruokolaisen kanssa. Pedagogiikkaan painottunut opinnäytetyön tekijä
toteuttaa pedagogisen tutkimuksen alustamisen, eksperimenttien
suunnittelemisen, toteutuksen ja tulosten analysoinnin yhdessä Taina
Kaivolan kanssa. Opinnäytetyöprosesseja ja niiden tuloksia käytetään osana
opetusteknologian vaatimusanalyysiä sekä suunnitelmana ohjelmiston
pedagogisten moduuleiden osalta.
Pedagogisesti painottuneen opinnäytetyön yhteydessä suunnitellaan ja
toteutetaan mallinnuksen pedagogiikkaan liittyvä kokeellinen tutkimus, jonka
tarkoituksena on selvittää mallinnuksen opetuksen problematiikkaa (Mikä on
opiskelijoiden lähtötaso ja sisäistämiskyky esimerkiksi abstrahoinnin
käsitteen suhteen? Miten mallinnusta tulisi opettaa? Onko opiskelijoiden
oppiminen tämän kurssin asioiden suhteen pinta- vai syväsuuntautunutta?),
tarkoituksenmukaisuutta (Mitä opiskelijat todella oppivat kurssilla? Mitä
tulisi opettaa enemmän / vähemmän?) sekä opetusteknologian vaikutukset
oppimiseen.
Pedagoginen tutkimus suoritetaan käyttäen soveltuvia metodeja (esimerkiksi
alku- ja lopputasotestejä, opintosuoritusten seurantaa, kyselyitä ja
haastatteluja) "Ohjelmistojen mallinnus"-kurssin yhteydessä vuosina 2009 ja
2010. Syksyllä 2009 luennoitavasta kurssista (ja mahdollisesti sitä
edeltävien kurssien opintosuoritustiedoista) kerätään tietoja nykyisen
kaltaisen opetuksen tuloksista. Vuoden 2010 "Ohjelmistojen
mallinnus"-kurssin oppiainesta, oppimateriaalia ja opetusmetodeja tullaan
analysoimaan sekä muuttamaan sitä edeltävän pedagogisen tutkimuksen pohjalta
opetusteknologiaa enemmän hyödyntäväksi. Syksyn 2010 kurssissa on siis
tarkoitus käyttää hankkeen yhteydessä kehitettyä opetusteknologiaa, jolloin
saadaan tietoa opetusteknologian vaikutuksesta mallinnuksen opetuksessa.
Pedagoginen seurantatutkimus tehdään opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen
pohjalta vuodesta 2010 alkaen.
Teknologisesti painottuneessa opinnäytetyössä tehdään edellä mainitun
kaltaiseen taustatutkimukseen perustuen vaatimusanalyysi
itseopiskeluympäristön palveluista sekä muodostetaan alustava suunnitelma
kyseisen järjestelmän toteuttamiseksi käyttäen Eclipse työkaluympäristöä,
CINCO tutkimusryhmässä toteutettuja mallivarastoja sekä
web-palveluteknologiaa (Web Services). Ohjelmiston vaatimusanalyysi ja
suunnittelu tehdään (vuonna 2009 valmistuvan) opinnäytetyön aikana, jonka
jälkeen opinnäytetyön tekijä voi (mahdollisesti) jatkaa projektityöntekijänä
ohjelmiston toteuttamiseksi.
Julkaisut
Tietojenkäsittelytieteen päivät 2009Lisätietoja
Lisätietoja antavat Toni Ruokolainen ja projektin ohjausryhmän jäsenet.
Toni.Ruokolainen(at)cs.helsinki.fi